Sv: Fång

Fyy ja då var det en rejäl fång din hade fått. Vi gav våran ponny något bra pepparat. Vet inte vad det var men det var inte så vanligt att ge i sverige sa vet. Men hon blev pigg och bra på det. Hon fick det i 2 dagar en gång dagligen. Vi var ju så säkra på att vi skulle ta bort henne så detta var det sista vi kunde greppa efter. Vet. kom ut igen efter några timmar och då hade hon blivit mycket bättre. Bra puls i benet och nästan ingen värme alls. Annars så hade vi med fått ta bort henne.

Min shetlandsponny fick fång första gången förra året. Vi röntgade och han hade en liten rotation. Vid återbesöket ca 6 veckor senare fanns enligt mig ingen rotation. Vi hade både nya och gamla bilder framme och jämförde. Vet sa att det såg likadant ut men jag är säker. Hovben och vägg var helt parallella, men inte på de första bilderna. Fick uppfattningen att han ville försvara den första veterinären som tog de första bilderna, för enligt honom kan en rotation aldrig gå tillbaka. Nån som vet?
I år har han klarat sig bättre, men han har en svag puls nästan hela tiden. Han är ömfotad på grus men ej i hagen. Han står ordentligt på alla fötter. Vad har era vet sagt om detta med puls? Ska de äta medicin så fort det finns något symptom alls? O så en sista fråga, puls måste vi ju alla ha annars kan man ju inte leva. MEN kan man känna puls vid kotan på en fullt frisk häst?

Vet inte om du nu pratar om synlig digitalpuls:confused:

Hovis sa att det är det sista symptomet som försvinner.
Visst kan både rotation o sänkning rätta till sig.

Min hade 7 o 9 grader på fram o var bra efter 5 v- måttlig rotation
Sen gäller det att inte röra på hästen så att de nyutvuxna lammellerna släpper igen.
Minst halva hoven måste ha vuxit ut innan den börjar att travas lite, såvida att den har varit OK länge.

Jag har slutat att bry mig om det här med pulsen. När min häst hade haft lindrigare fång kollade jag pulsen minst två gånger om dagen. Jag blev inte något klokare av det. Ibland kändes pulsen i ngn hov ibland i alla. Ibland mkt otydligt ibland lite mer. Jag såg inte ngt samband med om hon hade stått stilla eller jag hade ridit en längre ridtur på henne. Jag har kommit fram till att det nog ska vara så. Jag har försökt att fråga om detta men som med mycket annat har jag fått flera olika svar. Sedan tror jag att synlig digitalpuls är något annat men har kanske fel.
Numera kollar jag mest hur hon rör sig. Vilket steg hon har och hur hon vänder.

Ja det finns många åsikter om detta. Enligt min vet kan en rotation aldrig gå tillbaka, men då kanske jag inte såg helt fel då när det såg bättre ut senare.
En fråga, digital puls vad är det? Jag menar puls man känner då man håller på sidor om kotorna.

Så länge hästen har förstärkt puls så har den ont. Rotation kan gå att få att gå tillbaka genom att man kapar tån. När ny hov växer ut växer den alltid parallellt med hovbenet så fortsätter man att verka kort så kan det ordna till sig.

Så länge hästen har förstärkt puls så har den ont. Rotation kan gå att få att gå tillbaka genom att man kapar tån. När ny hov växer ut växer den alltid parallellt med hovbenet så fortsätter man att verka kort så kan det ordna till sig.

Ja så har jag också alltid hört, men vad är då förstärkt puls? Känner man ingen puls över huvud taget på fullt friska hästar? Puls har vi alla levande varelser men frågan är om man kan känna den i kotan på en fullt frisk häst? Var går gränsen mellan normal och förstärkt puls?

Jag undrar oxå. Vad är förstärkt puls? Och har friska hästar ingen kännbar puls i koten?
Mvh Kali

När en av hästarna i fjol fick fång så fick jag ju självklart fångnoja... Började att känna på pulsen på alla hästarna, man kan ju direkt säga att det är väldigt individuellt hos alla hästar. En del känner man pulsen på "lätt", och hos en del känns "ingen" puls. Det bästa är nog att man har koll på vad som är normalt för sin egna häst, om den nån gång får fång. För som sagt, iallafall alla hästarna här skiljer sig stort! Sen tror jag också att så länge pulsen är mer än "vanligt" så är nog inte hästen helt ok (fast då måste man ju också veta vad som är normalt för just den hästen...).

När ny hov växer ut växer den alltid parallellt med hovbenet så fortsätter man att verka kort så kan det ordna till sig.
Nej. Hovbenet följer hovväggen- sitter fast där igen.
Den växer såsom hovväggen lutar.
Om den har fått ankfötter så verkar man tån kort samt filar på utsidan för att försvaga hovväggen o får den att växa ut som den friska lilla biten som hunnit växa ut.
Det är en skarv mellan frisk hov o sjuk. Den friska visar hur den ska stå.

fånghästar eller de som har ngnt fel i hovarna har ofta digitalpuls- den ser man slå ovanför kotan vid djupa böjsenan.

Senast ändrad:

Nu skriver du konstigt axel....växer som hovväggen lutar????-nej

Hovväggen som växer ut följer alltid hovbenets lutning. Vilket gör att om man anpassar verkningen med kort tå och genom att man succesivt sänker trakterna. Så återställer man en rotation.
Så ska det vara ;-)

Vet att det var luddigt skrivet:angel:

så här då.
Micke sa att den där sjuka hovväggen som har släppt o strävat iväg för mkt framåt- måste man försvaga utifrån för att den nya tillväxten inte ska dras med dit, då hoven aldrig kommer att växa it rätt annars.
Baah vad svårt:crazy:

fånghästar eller de som har ngnt fel i hovarna har ofta digitalpuls- den ser man slå ovanför kotan vid djupa böjsenan.

Det är alltså så att man kan se denna puls som alla pratar om? Det är inte fråga om ngn betydligt svagare puls som man känner om man anstränger sig lite? Jag har undrat över detta länge. Ifall jag nu inte hittar djupa böjsenan i ngn bok - var sitter den?

Nej. Hovbenet följer hovväggen- sitter fast där igen.
Den växer såsom hovväggen lutar.
Om den har fått ankfötter så verkar man tån kort samt filar på utsidan för att försvaga hovväggen o får den att växa ut som den friska lilla biten som hunnit växa ut.
Det är en skarv mellan frisk hov o sjuk. Den friska visar hur den ska stå.

Nu förstår jag inte vad du menar?! Det är ju p.g.a. att hoven alltid växer ut "rätt" ovanifrån (parallellt med hovbenet) som man har chans att genom successiv "kortning" fixa till en rotation (då hovbenet roterat från hovväggen).
Jag och Seifur1 skriver exakt samma sak!

Jag kan känna pulsen på de flesta hästar. Den känns ganska svag och rytmisk med förhållandevis långa uppehåll gentemot en förstärkt digitalpuls som bankar hårt (ibland så det rent syns) och i en förhållandevis snabb takt. Jag tror att pulsslagen brukar ligga på ca 28-42 slag/minut- en förstärkt digitalpuls slår betydligt snabbare!

Liknande trådar

Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 192
Senast: Bufera
·
Hästvård Jag behöver er hjälp lite nu. Tankar och funderingar samt era erfarenheter från när era hästar fått fång. Det här har hänt. Tummen...
2
Svar
30
· Visningar
4 533
Senast: axel
·
Hästvård En god vän har ett halvblod som under senaste halvåret har haft mycket underliga symptom som mest kan liknas vid lindrig fång eller...
Svar
5
· Visningar
4 863
Senast: wrangler
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka