S
saltakatten
För ca en månad sedan började min häst bete sig konstigt. Hon gick stapplande, låg ner mycket, haltade till i vändningar och stod och vägde fram och tillbaka på frambenen. Vi misstänkte fång vilket en veterinär också konstaterade och hon fick behandling. Detta hjälpte inte så vi åkte in och röntgade hovbenet. Det har då visat sig på röntgenbilderna att hon har hovbensrotation och en hovbenssänkning så att det endast är drygt 2 mm kvar innan hovbenet går igenom hoven. Vet föreslog som behandling antiinflammatoriskt samt fångskoning med pg beslag och silikon samt boxvila alt. boxhage. Detta under en mycket lång period...upp mot 6 mån.
Är det någon annan här som haft/har fånghäst med så pass kraftig hovbensrotation och hovbenssänkning? Hur har det gått för era hästar?
Tanken har naturligtvis slagit mig att ta bort henne. Hon har ju garanterat ont och det är en lång behandlingprocess ....fång kommer hon ju dessutom ha resten av livet. Hon är 10 år och mycket livfull och är en häst som behöver jobba och röra på sig för att må bra. Hon har nu haft boxvila i 3 dagar och hon mår verkligen inte bra av det. Vilken häst gör det. Jag vet inte hur jag ska göra...behandla och se min häst må dåligt under 6 mån eller avsluta det hela.
Jag hade varit tacksam om någon ville ge sina åsikter och/eller erfarenheter av detta.
Tack på förhand!
Saltakatten
Är det någon annan här som haft/har fånghäst med så pass kraftig hovbensrotation och hovbenssänkning? Hur har det gått för era hästar?
Tanken har naturligtvis slagit mig att ta bort henne. Hon har ju garanterat ont och det är en lång behandlingprocess ....fång kommer hon ju dessutom ha resten av livet. Hon är 10 år och mycket livfull och är en häst som behöver jobba och röra på sig för att må bra. Hon har nu haft boxvila i 3 dagar och hon mår verkligen inte bra av det. Vilken häst gör det. Jag vet inte hur jag ska göra...behandla och se min häst må dåligt under 6 mån eller avsluta det hela.
Jag hade varit tacksam om någon ville ge sina åsikter och/eller erfarenheter av detta.
Tack på förhand!
Saltakatten