S

saltakatten

För ca en månad sedan började min häst bete sig konstigt. Hon gick stapplande, låg ner mycket, haltade till i vändningar och stod och vägde fram och tillbaka på frambenen. Vi misstänkte fång vilket en veterinär också konstaterade och hon fick behandling. Detta hjälpte inte så vi åkte in och röntgade hovbenet. Det har då visat sig på röntgenbilderna att hon har hovbensrotation och en hovbenssänkning så att det endast är drygt 2 mm kvar innan hovbenet går igenom hoven. Vet föreslog som behandling antiinflammatoriskt samt fångskoning med pg beslag och silikon samt boxvila alt. boxhage. Detta under en mycket lång period...upp mot 6 mån.

Är det någon annan här som haft/har fånghäst med så pass kraftig hovbensrotation och hovbenssänkning? Hur har det gått för era hästar?

Tanken har naturligtvis slagit mig att ta bort henne. Hon har ju garanterat ont och det är en lång behandlingprocess ....fång kommer hon ju dessutom ha resten av livet. Hon är 10 år och mycket livfull och är en häst som behöver jobba och röra på sig för att må bra. Hon har nu haft boxvila i 3 dagar och hon mår verkligen inte bra av det. Vilken häst gör det. Jag vet inte hur jag ska göra...behandla och se min häst må dåligt under 6 mån eller avsluta det hela.

Jag hade varit tacksam om någon ville ge sina åsikter och/eller erfarenheter av detta.

Tack på förhand!
Saltakatten

Sv: Fång

Åh nej vad tråkigt för henne och er givetvis!!:cry:

Min islänning fick fång och jag kämpade och kämpade, var på klinik och testade olika vet mediciner och ett antal naturliga mediciner, hade även specialnbeslag på hovar i ett antal månader... Tyvärr var det inget av det som funkade på min kille och vet dömde ut honom:cry::cry::cry:

Han fick somna in i sin hage för två somrar sen och det hela var väldigt "värdigt". Det var otroligt sorgligt att behöva "ge upp" honom men för oss fanns ingen annan utväg och han led så mkt.

Tänker fortfarande på min goa goa Vidar :love:

Hoppas att det går bättre för din häst och att hon kan bli frisk!

Lycka till kramar från Jenny

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar!
Det är lite det jag är rädd för. Att det ska bli likadant som med din häst. In och ut hos veterinärer... långdragna behandlingar som inte hjälper och även om de hjälper så kanske hon får tillbaka det. Och hela tiden går man och oroar sig för att hon antagligen har ont. Då kanske det är bättre att ta bort henne redan nu.

Jag går inte och sparar hästar för min egen skull, har hästen ont och prognosen är dålig så är det bättre att ta bort den. Men frågan är lite vad prognosen är. Jag har försökt läsa artiklar om fång med får ändå ingen riktig uppfattanig om hur god/dålig prognosen är.

Prognosen kan ju verkligen variera.. Men om din häst har en så kraftig hovbensrotation i kombination med en sänkning så låter det ju verkligen inte bra. Jag tycker du ska berätta om dina tankar för en veterinär som du tror förstår både dig och hästen och sedan överväga vad veterinären ger för råd.

Om hästen mår dåligt av att stå efter bara 3 dagar så ser det ju inte ut som att en så pass lång behandlingsprocess verkligen är att rekommendera.

Säger som någon annan här på buke:
"liv, men inte till varje pris"

Kolla med din vett som säkert har råd att ge.

Lycka till

För ca en månad sedan började min häst bete sig konstigt. Hon gick stapplande, låg ner mycket, haltade till i vändningar och stod och vägde fram och tillbaka på frambenen. Vi misstänkte fång vilket en veterinär också konstaterade och hon fick behandling. Detta hjälpte inte så vi åkte in och röntgade hovbenet. Det har då visat sig på röntgenbilderna att hon har hovbensrotation och en hovbenssänkning så att det endast är drygt 2 mm kvar innan hovbenet går igenom hoven. Vet föreslog som behandling antiinflammatoriskt samt fångskoning med pg beslag och silikon samt boxvila alt. boxhage. Detta under en mycket lång period...upp mot 6 mån.

Är det någon annan här som haft/har fånghäst med så pass kraftig hovbensrotation och hovbenssänkning? Hur har det gått för era hästar?

Tanken har naturligtvis slagit mig att ta bort henne. Hon har ju garanterat ont och det är en lång behandlingprocess ....fång kommer hon ju dessutom ha resten av livet. Hon är 10 år och mycket livfull och är en häst som behöver jobba och röra på sig för att må bra. Hon har nu haft boxvila i 3 dagar och hon mår verkligen inte bra av det. Vilken häst gör det. Jag vet inte hur jag ska göra...behandla och se min häst må dåligt under 6 mån eller avsluta det hela.

Jag hade varit tacksam om någon ville ge sina åsikter och/eller erfarenheter av detta.

Tack på förhand!
Saltakatten

Min häst hade så kraftig hovbensrotation och sänkning så sulorna buktade utåt för 1,5 år sedan. Ändå är det ganska ovanligt att det penetrerar sulan. Dock bildas ofta en dubbelsula som spricker efter ett tag och ibland tror man att det är penetrering. Jag var själv rädd när det hände för man ser som en kant av ny sula som kan se ut som en hovbensspets. Då gäller det att bli lugnad av en kunnig hovslagare.

Jag rekomenderar inte att sko med pg-beslag. Det är inte många som gör längre. En stötdämpande sula som tejpas på är bättre de första månaderna. Verka ofta, fånghovar växer fort.

Min häst stod i box några veckor men sedan gjorde jag en liten sjukhage ute så han kunde se kompisen.
Efter ca 6 månader så började vi promenera honom och efter 8 månader började han ridas igen.

Jag tvivlade flera ggr under hans rehabilitering då det är jobbigt och att det tar tid. Nu tycker jag givetvis det var värt det men man måste alltid sköta en fånghäst extra mycket för att hålla den frisk.
Passa med foder, inte fullt bete utan hö upptill kolla puls osv.
Men tycker man som jag att det inte är så mycket jobb och njuter av att ha kvar sin häst så ska man kämpa.

Hela tiden har han varit oskodd men vi använde i början boots med sulor i. Numera fungerar han helt felfritt som oskodd ridhäst och rids flera ggr i veckan. Alltså helt återställd :bow::banana: :bump:

mvh
Anki

Var det måttlig eller kraftig rotation? Gradantal? Fram o bak?
Om hästen inte har fått boxvila förrän nu, är det troligt att det är därför som den har fått rotationen/ sänkningen.
3 dagar är ingenting. De vänjer sig.
om den ska bli bra måste den stå stilla iom att hovarna inte bär den.

Den måste få smärtstillande (Butta verkar vara bäst på Fång)ett bra tag o stå på box i djupt torrt strö. För att den ska kunna ha ner tån o avlasta den o att sulan ska bli torr o hård för att förhindra penetration.
Ge den bara hö o helst i hönät.
Gör inga häftiga foderbyten.
Gick den på bete när den fick fång?

5 v. boxvila o sen in o röntga igen - strömsholmsmetoden.
Om den är bra då brukar den få gå ute i mindre hage.
Såg flera stora hästar där som hade haft samma som din o nu var friska. Men visst tar det tid.

man måste som djurägare ta sitt ansvar- i synnerhet om de är sjuka.

Jag har haft en häst som av en annan anledning vilade i box i ungefär 8 månader. Jag uppfattade inte från början att det var så lång tid det var frågan om. De sa på kliniken att det var en lång tids vila men det sa i alla fall inte mig något. Det var också en häst som behövde röra mycket på sig. Hon klarade själva vilan hyfsat bra. Vi såg alltid till att hon hade sällskap i stallet. De andra fick vara tröstkompisar i skift. Hon fick ej gå ut då hoven var gipsad. När det sedan var dags att släppa ut henne kom nog reaktionen. Det tog ganska lång tid innan hon hade vilat sig i huvudet om man nu kan säga så. Om jag hade vetat att det skulle ta så lång tid så vet jag inte hur jag hade tänkt. Jag lovade henne i alla fall att hon inte skulle behöva vara med om detta en gång till. Det är min erfarenhet av boxvila.
Jag har inte någon erfarenhet av så pass svår fång. Jag hade nog frågat några olika veterinärer och försökt få en bild av hur pass stor chans det är att hästen blir bra igen. Om prognosen är god kan det kanske vara ide att försöka. Din häst kan kanske vara ute i en liten mjuk hage så den får lite omväxling?

Tack så jätte mycket för alla svar! De gjorde mig lite mer hoppfull. Men jag ska nog ändå föröska disskutera saken med en veterinär. Jag är ju ändå av den åsikten att en häst ska leva ett hästliv och där ingår inte boxvila i 6 mån.

Hon har alltid gått i stor gräshage. Det gör hon året runt. Och inga foderbyten har vi gjort men jag hörde på radion att någon distriktsveterinär slagit larm om att det just i år varit ovanligt många fall av fång. Kanske beror det på att det underliga sommarvädret gjort att betet blivit ovanligt proteinrikt....en hypotes bara.

Den första veterinären vi hade som konstatrade fång rekommenderade inte boxvila utan endast vila men att hon fortfarande kunde gå i stor hage. Det är därför som hon inte förrän nu står i boxvila.

Hon har enbart problem med frambenen. Om rotationen är kraftig eller inte vet jag inte men måtten jag har är att uppe vid kronranden är det 20,4 mm från hovbenet och ut tll hovnes utsida, och nere vid tån är det 25,7mm. Man kanske kan säga då att hovbenet roterat bakåt 5,3mm. ????

Hon går på butta nu. Hon fick finadyl precis i början men det kan tydligen ge magbesvär så nu går hon på butta.

Hon står på spån som jag lägger in rikligt och jag lägger in hovlera i hovarna varje dag för att ge lite avlasting. Fast nu när jag hör att sulan ska hållas hård så kanske inte hovlera är något bra alternativ. Den håller ju sulan fuktig. Det här med hovleran var ett tips jag fick från veterinären.

Hon ska in och röntgas om 6 veckor igen.

Jag ska försöka ordna en liten hage till henne. Problemet är att där jag har henne finns enbart jätte stora gräshagar. Men jag får avgränsa till en liten ruta och sen får jag klippa ner gräset så mycket jag kan.

Med Strömsholmsmetoden har 80 % av alla hästar tillfrisknat o kan användas som innan.
ALLT hänger på ägarens egen vård hemma.

Tror inte alls att den måste ha 6 månaders boxvila, men i nuläget är det viktigt.
Om den ska var ute, så ska det fortfarande vara ett mjukt löst underlag typ- sand- att tån kan sjunka ner / avlastas.

En bra hovis är oxå ett måste.
Ring gärna Strömsholm o rådgör o prata sen med din Vet.
Alla VET: är inte lika duktiga på att behandla Fång..
Sen är det skillnad på om det är en ponny eller häst o även om den är överviktig- ju tyngre desto sämre för hovarna.

lycka till o ha tålamod.:)

Alla VET: är inte lika duktiga på att behandla Fång..

:)

Nej man kan ju undra egentligen.
Jag var på vetstationen för några dagar seda i ett annat ärende. Där pratade jag med en av veterinärerna om min fånghäst. Han berättade att fång berodde på en rubbning av tarmbalansen när hästen ätit för mkt protein. Jag tycker att jag har lärt mig massor om fång de senaste månaderna. Det känns viktigt så jag vet hur jag ska ta hand om min häst. Allt jag har läst tyder ju på att det är kolhydraterna som är boven. Jag har egentligen fullt förtroende för denna veterinär men blev helt ställd när han sa så. När jag sedan körde hem igen ångrade jag att jag inte hade diskuterat saken med honom. Dels blev jag ganska förvånad och dels tycker jag att det ska ganska mkt till innan jag säger emot en veterinär. Jag är fullt medveten om att de kan så mycket mer om hästars sjukdomar än vad jag kan. Men det är tredje gången denna sommar som jag får höra ngt om fång, som veterinärer har sagt som jag sedan har kollat upp och det stämmer ej.(ursäkta konstig mening). Jag börjar undra lite hur pass uppdaterade de är egentligen. För min del som ägare till en fånghäst spelar det ganska stor roll om det är proteiner eller kolhydrater som hon ska akta sig för. Eller om betfor är nyttigt eller absolut livsfarligt.
OBS. Jag ifrågasätter inte vet i allmänhet och inte denna vet heller, han vet ju hur det ska behandlas,men jag undrar lite hur mycket de följer med i dagens forskning.

Nej, tyvärr går det ju inte att kunna allt om allt varken för vettar, läkare eller i ngt annat yrke. Men det finns många vet som är specialkunniga om fång, det bästa är att diskutera bilder och hästens tillstånd med en sån.

SaltaKatten - Enl engelsk statistik (Eustace, Rendle) är det i storleksordningen 20 % chans till rehabilitering vid en påtaglig lägesförändring av hovbenet.
De måtten som du anger är nog inte de mest intressanta för prognosen utan snarare vinklar och inbördes avstånd. HH

Nej, tyvärr går det ju inte att kunna allt om allt varken för vettar, läkare eller i ngt annat yrke. Men det finns många vet som är specialkunniga om fång, det bästa är att diskutera bilder och hästens tillstånd med en sån.

SaltaKatten - Enl engelsk statistik (Eustace, Rendle) är det i storleksordningen 20 % chans till rehabilitering vid en påtaglig lägesförändring av hovbenet. HH
Men hur behandlar de sina fånghästr i GB?

Släpper de ut dem på hedarna:angel:

Tror inte det! Detta är inte ett område där jag har så stor egen erfarenhet (tack o lov) men jag har läst de engelska vettarnas och hovslagarnas riktlinjer för behandling vid olika typer och stadier av fång och de ser väldigt förtroendeingivande och ganska evidensbaserat ut.

Däremot är ju hästarna med en stor sänkning av hovbenet en liten grupp av alla hästar med fång. Men det är ju bland dem som varje behandlingsframsteg kan ha störst betydelse.

Jag tror inte man kan jämföra hästarna i Strömsholmstudien med Eustace hästar i den sämsta lägesförändringsgruppen. HH

Jag är fullt medveten om att det inte går att hålla sig uppdaterad med alla nyheter inom sitt yrke. Jag tycker inte att det är ett krav som man kan ställa på någon yrkeskategori. Men är inte fång en ganska vanlig sjukdom? Ibland låter det som om var och varannan häst får det och så är det naturligtvis inte. Men om man jämför lite med hur stor andel av hästar som en veterinär behandlar är det då inte en ganska vanlig sjukdom? Usch jag vet inte om jag lyckas förklara hur jag menar.

Tack så jätte mycket för alla svar! De gjorde mig lite mer hoppfull. Men jag ska nog ändå föröska disskutera saken med en veterinär. Jag är ju ändå av den åsikten att en häst ska leva ett hästliv och där ingår inte boxvila i 6 mån.

Hon har alltid gått i stor gräshage. Det gör hon året runt. Och inga foderbyten har vi gjort men jag hörde på radion att någon distriktsveterinär slagit larm om att det just i år varit ovanligt många fall av fång. Kanske beror det på att det underliga sommarvädret gjort att betet blivit ovanligt proteinrikt....en hypotes bara.

Den första veterinären vi hade som konstatrade fång rekommenderade inte boxvila utan endast vila men att hon fortfarande kunde gå i stor hage. Det är därför som hon inte förrän nu står i boxvila.

Hon har enbart problem med frambenen. Om rotationen är kraftig eller inte vet jag inte men måtten jag har är att uppe vid kronranden är det 20,4 mm från hovbenet och ut tll hovnes utsida, och nere vid tån är det 25,7mm. Man kanske kan säga då att hovbenet roterat bakåt 5,3mm. ????

Hon går på butta nu. Hon fick finadyl precis i början men det kan tydligen ge magbesvär så nu går hon på butta.

Hon står på spån som jag lägger in rikligt och jag lägger in hovlera i hovarna varje dag för att ge lite avlasting. Fast nu när jag hör att sulan ska hållas hård så kanske inte hovlera är något bra alternativ. Den håller ju sulan fuktig. Det här med hovleran var ett tips jag fick från veterinären.

Hon ska in och röntgas om 6 veckor igen.

Jag ska försöka ordna en liten hage till henne. Problemet är att där jag har henne finns enbart jätte stora gräshagar. Men jag får avgränsa till en liten ruta och sen får jag klippa ner gräset så mycket jag kan.
tll hästen på fuktig sand. Både i box och i sjukhage. Det är det bästa för dom.

S

Jag hade en pålla med kraftig sänkning o rotation på bägge fram, hon skoddes med tåriktad sko o sula, fick butta i flera omgångar,boxvila i 2 månader o sen liten sjukhage, bara hö o halm o äta. Hon blev bra men det tog tid. Tyvärr dog hon i tarmvred för ett år sedan

För oss gick det inte bra:cry: Han svarade inte på smärtstillande och hade fruktansvärt ont. Avlivning blev det enda möjliga alternativet.
Var inte rädd för att be om flera vetrinärers åsikt, det kan skilja rätt kraftigt. Jag önskar dig all lycka!

Ofta så är finadyn och finylbuttazon för klent för dom. Har dom ont så be om Metacam ist.

Åh, han både sprutades och gavs medicin oralt, alla möjliga smärtstillande preparat. Vi provade sannerligen allt:crazy: Det här var dock inget "vanligt" fånganfall, det är en lång historia men personligen tror jag att han blev totalt insulinresistent vilket gjorde att han inte ens tålde hö. Mycket sorgligt slut för en underbar och kapabel häst (gångartsvinnare på kvalitets etc) men som ägare har man ansvaret att sätta stopp när lidandet blir för stort.

När min häst fick fång för ca 1½ månad sen ringde jag en vetrinär (vet1) och stallägaren en annan (vet2).

Vet1 skrev ut finadyne i 4 dagar över telefon och bad mig att avvakta.
Vet2 skrev ut butta, 2 dagar efter fånganfallet åker stallägaren med mig och hästen till vet2s klinik efter långa diskutioner med vet2.
Vi röntgade hovarna och ingen rotation, vi är lättade åker hem och jag ringer hovslagaren då vet2 sa att tåna ska kortas osv. Vet2 sa även att vi kunde börja skritta henne i 14 dagar och sedan trava och sen rida på som vanligt :crazy:

Hovslagaren blir tokig att vi har transporterat henne (tar dock endast 5 minuter bort till kliniken) Han vägrar att komma och sko henne förens hästen inte har ont längre.

Hovslagaren berättar även att en rotation inte syns förens ca 14 dagar efter ett anfall, jippie tänkte vi varför sa inte vet2 något om det? varken jag och stallägaren har inte varit i kontakt med fång tidigare så jag kan ju säga att vi kände oss som rena nybörjarna :crazy:

Enda sen dag 1 ställdes hon på box med spån bädd, hö 3 ggr om dagen. 15 dagar senare kommer hovslagaren ut och tittar på hovarna och han säger att det inte hänt särskilt mycket och att det måste varit ett lindrigare fånganfall, lugnande tycker jag och stallägaren.
Hovslagaren säljer en munkorg till oss och ut i hagen hon fick gå :D
21 dagar senare börjar jag promenera henne på lite annorlunda underlag för att se hur hon reagerar och den här veckan började jag tömköra henne :D

Hon har svag fin puls i benen och hovarnas temp är som vanligt och hon mår bra, hon är ej öm och lyckan är svår att undvika.

Vad jag ville ha sagt med den här texten var.. ta ut en bra utbildad hovslagare och lyssna på den! jag ångrar mig inte en sekund att jag struntade i vet2s råd.

En häst klarar av boxvila, dom anpassar sig, såklart början är jobbig men dom vänjer sig. Är hästen värd att vänta på? hur ont har den?
jag skulle ge hästen en chans, det har jag alltid gjort med mina hästar och det har slutat bra alla gånger :)

Lycka till, jag önskar det bästa din häst! fång är inge roligt alls :(

/S

Liknande trådar

Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 192
Senast: Bufera
·
Hästvård Jag behöver er hjälp lite nu. Tankar och funderingar samt era erfarenheter från när era hästar fått fång. Det här har hänt. Tummen...
2
Svar
30
· Visningar
4 533
Senast: axel
·
Hästvård En god vän har ett halvblod som under senaste halvåret har haft mycket underliga symptom som mest kan liknas vid lindrig fång eller...
Svar
5
· Visningar
4 863
Senast: wrangler
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V