henkko

Trådstartare
Min ponnyhar dåliga hovar och veterinären sade att han kan få fång ifall han går på bete med rik sockerhalt. Han har "fångliknande" skritt då han var sjuk och halt för han har hovbrosk förbening. Stallsägaren säger att havre borde inte ges åt fångliknande hästar. Jag litar på henne och ponnyn har varit på "semester" i en månad nu. Snart bara han får skon på skall jag börja rida han igen. Han fick förr 2 liter havre och var i tävlingskondition. Nu får han en näve ungefär per dag för att stallsägaren inta tycker det är bra och för att han är ledig. Vad skall jag göra när jag börjar träna upp honom?? Vad skall jag ge för foder åt honom då jag inte kan ge havre??

Sv: Fång

Har han anlag för fång ska du akta dig för kraftfoder över huvudtaget. Lucern går bra. Det är i och för sig ett grovfoder men jag använder det till min fångponny för att han ska få något i krubban och för att det är proteinrikt. Sedan finns det särskilt fånghästfoder att köpa i specialbutiker. Har för mig att det är Dodson&Horrel som producerar det. Dyrt men kanske värt det.

Såg i ett annat inlägg (tror det var du) som har problem med att elda upp ponnyn (om det är samma). Kan vara en orsak till att han är trög. Hade det problemet med min New forrest. Kunde inte förstå varför det inte gick att få fart på honom. Beror det på det så förstårl man ju varför de inte vill gå fram. Han hade nog ont ett bra tag innan fången bröt ut på riktigt. Stackarn.

Okej tack jag skall parta med mamma (hon kan "allt" om hästar :D) och med stallsägaren vad som kunde passa. det var jag som skrivit att jag har svårt att fö han fram, kan bra bero på det men veterinären sa att det borde inte inkerva på dresyyren bara på hoppningen.

en vanlig häst SKALL klara sej på hö och havre och rent och friskt vatten. men min ponny får lätt fång och då kan han inte FÅ havre och DÅ måste han få någon annan kraftfoder då jag även skall tävla med honom i dressyr och träna.

Du har redan fått ett bra råd: ge honom lusern. Det är visserligen ett grovfoder men innehåller mkt protein och antas vara bra för fånghästar. Jag ger det till min fånghäst.

Jag har en fångponny, men nu i år har han klarat sig BRA. Han får lusernhack, betfor, bakjäst o linfrö samt mineralerna o så tokosel. Han är pigg o välmående. Jag har börjat köra honom igen, o han är pigg o kutar mer än gärna. Inga spannmål får han heller. Men det är ju en shettis som jag har. Han har inte drabbats av fång sedan dess o jag har slutat ge honom 'färdigfoder' o han har aldrig ätit havre eller korn, men det innehåller ju korn o havre i de flesta färdigfoder.
Jag ger samma foderstat till min fölmärr (vbltravare) med föl vid sidan.
Det funkar bra, tycker jag.

Fast fångliknande skritt är ju inte fång. Din häst har ju hovbroskförbening. Detta ger ett avkortat och stumt steg...snarlikt som en fånghästs steg. Egentligen borde du oroa dig mer för hovbroskförbeningen istället för fång som inte ens uppstått. Hovbroskförbening är ingenting som går tillbaka, utan kan snarare bli värre om man inte beaktar hur man rider/tränar sin häst och på villket underlag. Skoningen är mycket viktig den med.

Du skriver först att din häst KAN få fång, sedan att den har lätt för att få fång. Villket av det är det ??

En vanlig häst SKALL klara sig på hö och vatten (ev. mineraler). JA även häst som tränas. Om den inte gör det så kanske du ska se över ditt grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 434
Senast: mily
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 009
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!