Sv: Fång?
Håll nere hästens intag av snabba kolhydrater. Själv funderar jag på ensilage, efter maildiskussioner med doktorand på HUV, SLU och efter att ha läst ett examensarbete där kolhydrathalten i hö, hösilage och ensilage undersökts. Se upp med vikten. Men var inte för restriktiv med grovfodret, stressen som blir av att inte få tugga kan i sig ställa till det i kroppen på hästen, blanda exempelvis ut höet med halm om det är för energirikt. Under betessäsongen har jag blivit rekommenderad munkorg av min vet. Man kan ju begränsa betet till vissa tider på dygnet oxå. Fruktan (en typ av kolhydrat) som finns i gräs har ju använts till att framkalla fång i experiment. Enl undersökningar så är fruktanhalten lägst i gräs på morgonen och natten och som högst under eftermiddagen (om det är en solig dag, för produktionen främjas av fotosyntesen). Mulna dagar är bättre. Sen ökas halten om solen lyser och gräset, av någon annan anledning, ej kan växa (torka, kyla, näringsfattighet). Fruktanhalten finns framförallt i stammen på gräset och är alltså därmed högre när gräset är moget än när det är spätt. Fruktansammansättningen är annorlunda i Sverige än i andra länder och på SLU tror de dock att vi inte behöver oroa oss lika mycket för fruktanerna som de exempelvis behöver i USA. Men sen har vi ju andra snabba kolhydrater oxå. Så att begränsa betet på endera viset är nog vettigt.