M

miss_strandberg

Hur botar ni era islandshästars fång? Vilka mediciner? Metoder?
tacksam för svar...

Sv: Fång?

Har haft fång innan jag fick honom.
Men har haft tendens till fång ; då stod han inne en vecka (med hö) innan han så smått fick börja gå på gräs.

Så här på sommaren går han högst 12 h på mkt gräs , sen 12 h i bantar hage. Han skos med kortare intervaller och motioneras 2 ggr dagligen (ett promenad pass och ett lite hådare).

Vid akuta fång anfall tar man ju kontakt med veterinär, själv har jag inte haft någon fång häst men har flera bekanta som har mångårig erfarenhet från fång på sina hästar.
Idag får de ett foder tillskott som tydligen har gjort livet drägligt för dessa hästar och det går numera på bete fast under vissa kontrollerade former utan några större problem. Igen av dessa hästar har haft något återfall på 2-3 år.
Fodertillskottet som de får heter Laminator, och enligt dessa ägare så funkar det toppen på dessa hästar.

Jag har en häst som har haft Fång tidigare innan vi köpte honom.. Vi brukar ge honom hölisage och halv dl rapsolja för han är small och behöver lite fett...

Våran ena har fått det vid avmaskning alla gånger så vi tar träckprov o hoppas på att slippa avmaska, peppar peppar har vi inte behövt det ännu..
Men när han väl fått anfall har han fått stå inne på spånbädd med halm och hö att äta nån vecka o sedan i mini hage ute ett tag.
Mag/tarm pulver har han ätit då och även fått filbakterier fast i blåbärssoppe format :o och sjäkvklart fenyl butazon och veterinär har varit ut fler gånger och sedan fick han speciel beslagskoning inne på Ultuna/hemma ett par gånger.

Håll nere hästens intag av snabba kolhydrater. Själv funderar jag på ensilage, efter maildiskussioner med doktorand på HUV, SLU och efter att ha läst ett examensarbete där kolhydrathalten i hö, hösilage och ensilage undersökts. Se upp med vikten. Men var inte för restriktiv med grovfodret, stressen som blir av att inte få tugga kan i sig ställa till det i kroppen på hästen, blanda exempelvis ut höet med halm om det är för energirikt. Under betessäsongen har jag blivit rekommenderad munkorg av min vet. Man kan ju begränsa betet till vissa tider på dygnet oxå. Fruktan (en typ av kolhydrat) som finns i gräs har ju använts till att framkalla fång i experiment. Enl undersökningar så är fruktanhalten lägst i gräs på morgonen och natten och som högst under eftermiddagen (om det är en solig dag, för produktionen främjas av fotosyntesen). Mulna dagar är bättre. Sen ökas halten om solen lyser och gräset, av någon annan anledning, ej kan växa (torka, kyla, näringsfattighet). Fruktanhalten finns framförallt i stammen på gräset och är alltså därmed högre när gräset är moget än när det är spätt. Fruktansammansättningen är annorlunda i Sverige än i andra länder och på SLU tror de dock att vi inte behöver oroa oss lika mycket för fruktanerna som de exempelvis behöver i USA. Men sen har vi ju andra snabba kolhydrater oxå. Så att begränsa betet på endera viset är nog vettigt.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Gnägg Går i tankarna att sälja ena ponnyn men han hade fång I februari. 1 grad säkning fram, är idag igång fullt ut igen och rids utan...
2
Svar
30
· Visningar
1 978
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
289
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka