• Avel
  • Trådstartare Trådstartare attsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 907
A

attsy

vet ej om denna tråd ligger rätt, men annars får moderatorn väl flytta på den ;)

är fång ärftligt? :)

Sv: Fång?

Frågan hade varit lika rätt på hästvård, men det går bra här...

Fång finns med på defektilistan, så man anser väl att det finns en ärftlighet i det.
Eller rättare sagt, sjukdomen i sig är inte ärftlig, men möjligen benägenheten att få den.
Men det är så himla mycket man inte vet än om fång, så det är nog bara gissningar än så länge.

(eventuella mer diskussioner om själva sjukdomen hänvisar jag till hästvård)

Som ameo skriver så tror man att det finns en ärftlig disposition för sjukdomen. Sen beror det också på varför hästen fått fång hur stor den anses vara. Fång pga insulinresistens är mer sannolikt ärftligt än t ex "felutfodringsfång". Men det finns vad jag vet inte så mycket forskat kring detta än.

men om stoet ifråga har blivit så pass felutfodrat att hon fick fång, är det är stor sannorlikhet att fölet får fång om det blir rätt utfodrat? ;)

Det är sannolikt större risk än om stoet inte hade haft fång, men annars i princip samma risk som för vilken häst som helst.

Kom ihåg att man - trots flera hundra år av forskning - ganska nyligen har konstaterat att det är kolhydrater (fruktan, om jag fattat rätt) som är den allra vanligaste boven i dramat, som utlöser fång alltså. Det är fortfarande så att det mesta vet man inte....

Om stoet blivit VÄLDIGT felutfodrat, så är det en rätt stor risk att det skulle kunnat drabbat "vilken häst som helst"...man vet ännu inte hur stor del en genetisk disposition skulle kunna ha i det sammanhanget. Men man vet av erfarenhet att vissa hästar verkar kunna utfodras hursomhelst utan att drabbas och vissa drabbas lätt.

Vad som är rätt utfodring är alltså svårt att säga, alltså var ribban ska ligga. För en del hästar räcker det med en tugga friskt vårgräs så får de fång, det är ju svårt att styra med utfodringen.

Om man har ett sto med fång bör man noga fundera över varför hon fick fång om man vill avla på henne, inte bara för ev. nedärvning till fölet utan också för att en dräktighet är en stor belastning på kroppen för stoet. Vad händer om hon får ett nytt anfall under dräktigheten?

är fång ärftligt? :)

Enligt ett av de större försäkringsbolagen är dispositionen för fång ärftligt och jag stödjer det till 100 % efter vissa egna erfarenheter. :angel:

Däremot är det stor skillnad mellan ärftlighet för fång och faktisk sjukdom. Arv vs miljö. Hästen kan ha en ärftlig disposition för fång utan att för den skull någonsin få fång.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 433
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
789
Övr. Hund Funderade lite på vart jag skulle lägga tråden men lägger den här på Hund och så får moderatorn flytta om den passar bättre någon... 2
Svar
27
· Visningar
3 068
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka