yasmineA

Trådstartare
Hej, när jag släpper min ponny på gräs får hon genast gallor i kotlederna o kring kronranden, eftersom hon börjar bli gammal, 22 år, är jag rädd att hon ska få fång, samtidigt som jag tycker att hon ska ha en mysig pension o inte behöva gå ensam i nån jordhage, gräset är inte speciellt kraftigt o hon är inte fet, bara lite rund, o promenadrids ca 3 ggr i veckan,
Finns det ett samband mellan gallor, fång o ålder? o hur ser jag om det börjar bli nåt allvarligare, jag kollar henne varje dag, o hovarna är svala o fina, hon har aldrig haft fång, Tacksam för tips
Maja O Cicci :love:

Sv: Fång

Om din häst blir lite gallig i kotsenskidorna när hon släpps på bete så är hon nog helt normal. Det brukar de flesta få.
Trevlig sommar
Lejonelle

Tror att det var SLU som hade bra läsning om just fång.
Har för mig att det första tecknet är att just kronrädnerna svullnar upp, men det behöver inte leda till ett allvarligt anfall, vissa individer kan klara att styra undan problemet.

Det bästa sättet att undvika fång är att

1. aldrig låta dem bli feta.

2. inte släppa på bete förräns efter midsommar.

3. välja ett bete av det magarare slaget, gärna tunnare ängsgräs som de äta mkt av men som inte är så kraftigt (absolut inte gödslat eller en tjock gräshage till en häst som är i riskzonen)

4. Men det absolut viktigaste är att vänja in dem långsamt. Att börja med att vänja dem vid gräset med en timme i taget till en början. Under första veckan så är det bra också om man kan ta in dem på nätterna så att de inte äter dygnet runt. (fång beror ju på en störning i tarmfloran så det gäller alltså att aldrig "chocka" magen. Allt ska vänjas in långsamt.)

Om man inte har möjlighet till att altinera mellan sommarhagen och vinterhagen så får man helt enkelt beta dem för hand under en period innan betessläppet. Det viktigaste är att de inte har gått i en helt gräsfattig hage under vintern och sedan bara från ena dagen till den andra släpps ut i en tjock gräshage.
Man kan oxå lägga ut lite hö eller halm de första dagarna (fast oftast så ratar de det)

Men väljer man ett lite tunnare bete och väntar till att släppa till efter midsommar och vänjer dem lite med gräs innan (under ca 3-4v) så kan man känna sig ganska lugn!

Har man en känslig häst (tex en som haft fång tidigare) så ska man dock ge akt på när det blir väderomslag. Har det tex varit mkt regn under en period och sedan plötsligt blir varmt och soligt igen så skjuter det upp massvis med gräs som är superkraftigt!! Likaså om det varit torrt länge och sedan blir regn. Har man en känslig häst då så bör man ta bort dem från betet under de dagarna eller alternativt hålla extra mkt koll på dem så att man kan ta bort dem så fort man ser första tecknet (men helst innan)

Men följer du detta så behöver du som sagt inte känna dig så orolig för din ponny! Problemen uppstår oftast om det är en fet ponny som gått i grushage under vintern och som släpps tidigt på säsongen i en kraftig gräshage.

Så välj ett magert bete, släpp lite senare och vänj innan så ska det inte vara några problem!

Trevlig sommar!

Mitt 16-åriga sto har i år lite gallor men med regelbunden ridning och kylgele så börjar de nu gå ner.
Lycka till
Catarina

Angående de första tecknen på fång så är det lite olika från häst till häst.
Men vanligt förekommande är att de blir lite allmänt hängiga. Lite kortare i steget (som sedan blir mer och mer), går allmänt lite konstigt. Lite mer ovilliga till att röra sig. Kan tex börja med att de plötsligt blir mer känsliga för hårt och stenigt underlag när man rider dem. Börjar gå mkt i kanten av vägen.
Varma hovar (men under de första dagarna så är det inte alltid som man känner det). Ibland svullnad i kronranden. Ibland puls.
Om det blir ett lite kraftigare anfall med snabbt förlopp så kan de även bli svettiga. Då kan det oxå hända att de står i sk fångställning och avlastar frambenen (men det är långt ifrån alltid som det gör det)
Men de första tecknen är oftast bara att man märker att det är ngt som inte är "riktigt bra". Det kommer oftast smygande ngn dag innan det sedan börjar synas ordentligt. Men det mest karakteristiska är som sagt att de går med kortare steg som sedan blir mer beroende på hur dåliga de hinner bli innan åtgärd sätts in.

Hej!

Att hästarna får gallor när de släpps på betet är mer än varnligt! det är helt normalt! fats när hon får gallorna kan det vara bra att hon rör på sej! t.ex. leda henne en sväng eller rida, nu vet jag inte om du brukar rida henne, men det bästa är att hon ilallafall får röra lite på sej! då brukar gallorna gå ner! :)

Jo gallor på bete är rätt så vanligt... men inte "normalt"...

Att de får gallor är ju ett tecken på att de reagerar mot gräset. Förvisso kanske det inte blir mer än lite galliga ben men du har ändock fått en reaktion. På en sådan häst bör man vara lite observant.
Fång är ju också en reaktion, däremot så behöver man inte koppla ihop galliga sommarben med fång. Men man bör vara klart medveten om att hästen inte är helt oberörd över omställningen till sommarbetet om den får gallor. Och i ett sådant fall så tycker jag att man bör fundera över vad man kan göra för att de inte ska dyka upp till nästa år. (däremot så är det ju inte alltid som det går att påverka men man bör ta sig en funderare. Är inte helt rätt att bara avfärda det som normalt)

Min häst får också alltid gallor när hon släppt på bete.. men jag kan inte påstå att jag ser någon skillnad av att hon "hålls igång"

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: Kicki081
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 177
Senast: cactuspower
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka