T

Tavro

:confused: Vad händer efter medicinering? Skor? Barfota? ALLA Hovslagare och Vet. säger olika. Någon med erfarenhet av fånghäst.

Sv: FÅng

Sök på fång i detta forum. Det finns massor med trådar om sjukdomen och massor med olika åsikter om sjukdomen!

Det finns inga universallösningar, därför får du olika svar beroende på vem du frågar.

Av någon anledning så rekommenderas ofta PG-beslag när hästen har/har haft fång.
Detta är en rekommendation som hängt med sedan lååångt tillbaka.

När jag gjorde praktiken under min hovisutbildning så diskuterade jag detta ämne med min handledare (hovslagaren på Ultuna - veterinärhögskolans hästklinik) och HAN ansåg att så länge hästen är sjuk i fång finns ingen anledning att sko den, ffa eftersom den har så ont i fötterna att det är svårt att få den att stå på en öm hov medan man skor den andra. Och när smärtan sen är borta fanns ingen anledning att ha sjukbeslag (däremot tvärtå eler åtminstone väl avkortad tå och hovens "nya" korrekta vinkel) eftersom hästen då kunde anses vara "frisk" - såtillvida att smärtan var borta. JAG köpte detta resonemang.
Man kan alltså normalsko hästen när den är smärtfri, förutsatt att man håller hovens nya korrekta vinkel och kort tå.

Jag har testat båda alternativ, har haft hästen skodd med strålsupport och nu senast barfota.
Det kan vara vanskligt att jämföra eftersom det finns så många faktorer som påverkar förutom själva skon...
Min häst har en sänkning av hovbenet på båda fram och förra gången var det en rotation av vf och bb.
Nu när hästen varit barfota har jag sluppit en del bekymmer med blödningar i sulorna och cirkulationen i hoven verkar ha gynnats. Boxviloperioden har blivit kortare men som sagt, det kan bero på mycket annat än bara skoningen.
/N

Min högst personliga åsikt för att minska fångrisken i framtiden är att hästen ska röra på sig. Absolut ingen sommarvila. Här är det stenhård träning hela betessäsongen som gäller. Och så inte bete hela dygnet, nätterna inne i stallet el i sandhage. Detta även för att undvika smällfet häst.

Sedan jag börjat med detta upplägg har hästen inte haft fång och inte blivit fet under sommaren.

Och så alltid vara försiktig med foderbyten året om (bla patetiskt lång betesvänjning). Om hästen ska vila så ges inget kraftfoder alls. Det får man ju iofs modifiera lite efter hövärden och hästens behov. Att räkna ut en noggrann foderstat tycker jag även är viktig för att se till att hästen får det den behöver.

De två senaste sommrarna har hästen gått barfota och kommer i fortsättningen att få vara det året om. Med viss reservation för våren och blankisen, då kan det hända att skor med brodd åker på. Jag är inte främmande inför att barfota kan göra en skillnad för fångrisken.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
605
Senast: __sofia__
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka