C

cocette

Hade veterinären ute för mitt fyraåriga sto var halt på bägge bakbenen. Tanken på fång hade inte slagit mig eftersom det inte brukar sätta sig så... Hon var inte hellar svullen el. varm om benen. Vet. blev oxå förvirrad men beslöt att vi skulle ge henne behandling mot fång. Nu efter två dagar är hon mycket bättre.
Har någon varit med om detta på sin häst? Alltså att "fången" bara sätter sig på bakhovarna? Min pålla var knappt varm om sina hovar och hade ingen puls. Gav heller inte mycket reaktion när vet. klämde med visitertången på framhovarna... Lite förvirrad...

Visst kan de få fång på bara bakhovarna, även om det tillhör det mer sällsynta.
(De får ju fång på alla fyra men det syns mest fram)

Hade ett fall för att par år sen där vi till slut konstaterade proteinöverskott, alltså inte fång, men nästan samma reaktion.
Bortsett från puls o värme, precis som du beskriver.
Behandlingen var dock densamme.
Men vi motionerade hästen...
Vilket du kommer få olika tips om...

Sv: Fång?

Min hade fång i bakhovarna först. Hittade ingen puls, ingen värme. Men fång var det med hovbenssänkning å allt.

Jag måste bara få fråga...

Hur menar ni att hästen har puls / puls i hoven.

Puls på undersidan kan de ju få om de precis rört på sig. Är det liknande puls ni menar, eller sitter den pulsen på annat ställe när det är frågan om fång?
Var då?

Då min häst fick fång så började det på vänster bak. Han var stapplig, hade svårt att gå och verkade onormalt stel (han är över 20år så lite stel är han alltid). Han ömmade inte i hovarna, ingen värme, inte nedsatt allmäntillstånd. Jag fick dock för mig att det var fång ändå.. Ringde min vän som kan kommunisera med djur och är en mkt skicklig alternativbehandlare och bad henne komma och se till min häst. Utifrån vad han berättade om hur det kändes i kroppen drog vi slutsatsen att det Var fång och behandlade honom med en kombination av örter, homeopatmedel och akupunktur. Han frisknade till mkt snabbt som tur var. :)

Då hovslagaren verkade honom såg vi bevis på att vi handlat rätt, blödningar och uttöjda lamellränder.

Grejen är ju att när hästen visar Typiska fång-symptom så har det oftast gått alldeles för långt, därför gäller att vara vaken, som din veterinär tydligen var!

cocette skrev:
Tanken på fång hade inte slagit mig eftersom det inte brukar sätta sig så...
Vad vet du om fång, undrar jag då?

Fång är väldigt variationsrikt och kan komma av många olika faktorer. SLU har en bra sida, på sin hemsida, som berättar en hel del om detta med fång. Läs den, så förstår du varför hästen kan få/ha fång utan att du känner svullnad eller puls.

:smirk:

Fång kan sätta sig i enbart en hov...Många tror att alla hästar står i typisk fångställning, men så är inte fallet.

man säger kort o gott puls när man talar om en FÖRHÖJD puls. Det indikerar på en inflammation/infektion...

Ja, men HUR upptäcker ni pulsen i hoven? VAR känns den?
Kronranden, ballarna, sulan...?

De enda gångerna som symptomet "puls i hov" tas upp står det inte förklarat var den upptäcks. Jag är lite nyfiken på detta.

För handen längst senan tills du kommer till kotan, vid förhöjd puls känner man hur de två ådrorna pulserar under fingrarna.
Jag anser att viss puls får man räkna med även om hästen är frisk, t.ex. om den blir stressad eller vissa dagar då det har varit ovanligt varmt.
En förhöjd puls får man vid inflammationer vid hoven.
/Armada

Ok, bså när det står "puls i hoven" så är det inte hoven de menar utan kotan. För jag ser det svårt att känna puls i HOVEN...

Ja, man kan ju också känna pulsen tydligare i benen vid t ex träning, stress m m...

Tack för alla svar! Har inte kommit till datorn på ett tag... Min flicka har blivit bättre efter behandlingen men är fortfarande något stel. Ska ha ut hovslagaren också för att höra vad han säger. Min veterinär sa något om att det kunde även vara någon typ av korsförlamning. Vi har ganska lerig jord som blir riktigt hal när det regnar. Min unghäst är ganska otränad och kunde i så fall sträckt sig på något sätt när hon fått ett av sina "fnatt". Men tror att det är fång el. proteinöverskott ändå. Betet har blivit lite väl kraftigt efter allt regnande i sommar.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Hästvård Vi har en ponny på 23år som visade tecken på fång när hovslagaren kom i början av januari. Det fanns en liten blödning i en framhov och...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ponny fick fång igår och jag känner mig som världens sämsta hästägare som inte lyckats förebygga det :( Ponnyn i fråga har fram...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 745
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff