peace

Trådstartare
Är det "vanligt" att man får hovbölder på sin fånghäst ett par månader efter ett fånganfall:crazy::confused:

Sv: Fång

Hänger på här. Har ett halvblod som fick fång för ca 4 mån sedan. Började markera väldigt lite höger fram för ca 10 dagar sedan. Hovslagare klämmde på hoven men fick ingen reaktion. Bokade därför tid på klinik. Tre dagar sedan fortfarande markering. Igår när jag provade longera henne hade markeringen gått över till hälta. Till min fråga: Är det möjligt/troligt att hovböld legat så hovslagaren missat den, typ under skon och nu blivit större och därför gör ondare? Hade uteslutit hovböld men att det blev så snabt sämre utan andra tecken är lite typiskt hovböld.Vad tror ni? Borde jag försöka få ut honom igen innan kliniken?

Det är naturligtvis svårt att veta. Jag har inte så stor erfarenhet av hovbölder. Men det kan naturligtvis vara en som inte går att upptäcka. Vi får väl hoppas det. Ett annat alternativ är tyvärr ett nytt fånganfall. Men sedan kan det naturligtvis vara ngt helt annat.

Jag hade ställt in hästen i boxen och behandlat det som ett akut fånganfall tills jag visste ngt annat. Det kan vara ganska så svårt att avgöra om det är en hovböld eller ett nytt anfall. Jag hade ringt och pratat med kliniken.

När min ponny fick sitt andra fånganfall började det precis så som du beskriver det. Jag trodde det var en hovböld och ringde ut hovis (nu tog det ca tre dgara innan han kom pga mkt sjuk sambo) men när han såg henne trodde han också först på hovböld.

Därmed inte sagt att dein häst har ett fånganfall, hoppas inte det.

Förmodligen inte ett nytt anfall. Påminnde inte alls om det och hovsl uteslöt det. Men om du varit med om liknande så vet man klart aldrig. Lutar snarare mot att det tyvärr kan vara pga belastning eftersom hon blivit igångsatt efter vila. Hade ju varit bra om det "bara" var en hovböld.

Min blev halt för ngn vecka sedan,trodde då att det var ett ev. nytt anfall, satte henne på butta direkt. Men blev lite skum efter ett par dagar då jag tyckte att det liksom var mera "ren" hälta (svårt att förklara)!! Iaf vi visiterade henne och verkade ner,skar och "donade" MEN hittade ingenting!! Fick fortsätta gå på butta, men blev ännu sämre efter ngr dagar, så vi kollade upp hoven igen,OCH DÅ fick vi fram en "bataböld!!! Nu visar hon dock hälta(började igårkväll) + rejäl puls i samma hov igen+ samma beteende, så jag misstänker böld på andra sidan hoven (är mest varm där) så ikväll får vi se om vi kan hitta den eller om den kanske oxå behöver "mogna" ngn dag till!!
Med detta vill jag inte säga ngt om diagnosen på din häst, det bästa är att behandla det som ett "nytt" anfall och så kolla upp hoven igen så fort som möjligt!!

Tack! Åker in och kollar henne om ett par dar men ska nog se om hovslagaren har tid att komma innan. Annars får de kolla henne på kliniken. Är klart uppmärksam på fång. Eftersom jag hörde här att det var vanligt med hovböld efter fång började jag undra

Är det "vanligt" att man får hovbölder på sin fånghäst ett par månader efter ett fånganfall:crazy::confused:

Det fings ingen forskning som styrker att en fånghäst skulle vara mer benägen än en icke fånghäst att drabbas av hovböld. Min egen erfarenhet är av samma uppfattning då fång är en förgiftningsprocess/belastnings process och hovböld en bakteriell process.

Det som i så fall skulle kunna förklara att vissa ser en jämförelse är att lammelhornet vid fång blir försvagat liksom hela övriga hornkapseln och vid bristande daglig hovård eller felaktig eftervård på en fånghov så kan lätt ett bakteriellt angrepp ske antingen genom det försvagade vägghornet där sprickbildningar har skett som en inkörsport eller under själva bärranden av samma anledning.

Jag vill bara åter poängtera att en fånghov under det första året ska betraktas som en glashov.

Jag tycker att det du skriver är lite motsägelsefullt. Först menar du att det finns inte ngt som visar att en fånghästhov lättare skulle kunna drabbas v hovbölder än vanliga hovar. Och sedan menar du i nästa stycke att vävnaderna är så pass försvagade att de är mer känsliga för infektioner.

Vad är det för typ av fånganfall du menar? De som är så pass lindriga att de går tillbaka så fort de har börjat? Eller menar du att man genom en korrekt hästvård aldrig har några bakterier i stallet?

Jag antar att du menar det första och vill då bara påminna om att även den mest erfarna veterinär och hovslagare kan ha svårt att upptäcka ett tidigt fånganfall och hinna vidta de åtgärder som behövs för att det ej ska ske ngn hovbensförändrig.

Mitt sto fick hovböld ca 1,5 månad efter fånganfallet. När hon fick fång haltade hon inte, men hade puls och värme. Efter en månad på box och symptomfri efter 5 dagar med smärtstillande, gick hon ut i liten hage. Efter 2 veckor hoppade hon på tre ben. Hovis tyckte jag skulle avvakta, men det blev värre efter några dagar så han öppnade upp, lade sula och sen fick hon antibiotika.

Vill du påstå att jag inte skött om min häst på bästa sätt:confused:
Håller med F.A att det du skriver är motsägelsefullt:eek:

kl

En försvagad hov har väl alltid större risk för att få bölder just pga att den är försvagad. Om det nu är fång, röta eller bara riktigt dålig hovkvalite.

En hovböld ger oftast extrem hälta på endast ett ben, fång drabbar sälllan endast det ena benet om det inte rör sig om ren överbelastning.

Ang butta så ska det INTE ges vid misstänkt hovböld, det förvärrar allt och hindrar bölden i att mogna och komma ut. En böld är en process och det som ska ut måste få komma ut.....

Ja de är tydligen jättevanligt iaf i år, de är så mycket bakterier i marken.
Har en ponny just nu som precis har haft 3 hovbölder i framhovarna efter ett riktigt kraftigt fånganfall i våras.:cry: först i höger som vi va inne på klinik med sen när hon va hyfsat bra i den så ploppar en annan upp i vänster vilket gör att hon får riktigt svårt att gå i och med att hon va lite öm i vänster fortfarande. sen kom hovis och öppnade upp den och hon blev faktiskt bättre fortare när han gjorde de än vet på klinik (vi gjorde de traditionella jod omslag);) sen ca 1 vecka efter detta så fick hon i höger igen. hovis va tyvärr inte hemma så hon har ingen sko på vänster och han kunde inte komma på ett par dagar och på kliniken hade dom satt dit någon gummimassa i skon som skulle skydda så bölden kom inte ut så den sprack i kronranden dan efter kom hovis å fixade de oxå.:D så ett tips är att har du en bra hovslagare så är dom oftast bättre och betydligt billigare;)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 881
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka