Sv: Fång tråd
Den som hade kunnat göra det hade nog blivit ganska känd i "hästforskningsvärlden".
Vad jag förstår så är inte ens forskarna helt säkra på vad det beror på. De har några olika teorier men har ej helt lyckats visa sambandet.
Jag har läst att
De flesta hästar får fång när de går på bete. Många av dem är överviktiga. Det finns antagligen ett samband mellan insulinresistens och fång. Allt detta tyder på att det har ett samband med för högt intag av kolhydrater som glukos, fruktos, stärkelse, fruktan mfl.
Detta leder bla till att grovtarmens mikroorganismer slås ut.
Sedan kan det även bero på bla stress, förgiftning, ärftliga faktorer.
ja okej som jag misstänkte,man vet egentligen inte vad som orsakar fång, usch läskigt, det är lite som cancer då man vet inte riktigt varför man får det.
Om man vill undvika fång bör man nog minska dessa faktorer.
Banta hästen och inte ge den foder som innehåller dessa kolhydrater. Dvs vara försiktig med sockerrikt bete och kraftfoder. Inte ge dåligt foder och se till så att hästen får tillräckligt med fibrer.
Man kan också ge foder som är bra för tarmarna som ex betfor, lusern , bakjäst mm.
men om man skall vara försiktig med sockerrikt bete, varför kan man då ge betfor, det innehåller väl endå lite socker?
och vad är sockerrikt bete?
tillräckligt med fibrer, kan man ge halm då istället?
och låta hästen gå i nerbetad hage?
hur mkt bakjäst ska man i så fall ge? och hur ofta?
lusern= melass= socker???
och protein= det sa man förr att fång berodde på eller men hur vet man att det inte är proteinets fel nu?
alltså vågar man ge lusern då?
ska man försöka få tag på ett hö som är mkt bra kvalite men mkt dåliga värden? så att hästen kan få en större giva=mkt fiber men mindre näring? så den ej blir så fet.
eller är det bättre att ha ett bra hö och sen komplettera med halm.
eller kanske ett dåligt hö och fri tillgång på halm?
är det en myt att ensilage/hösilage kan påverka och ge hästarna fång? hö då?