Fång. Tips och råd önskas.

J

Jeja

Hovslagaren var ute idag och notarade att damens (arabsto, 20år) ena bakhov växt väldigt underligt. Det är svåbeskrivet men man kan säga att hoven växer mer rakt ner istället för snettframåt (hoppas ni förstår).
Han gjorde bedömningen att hon haft fångkänning (stavning??) med en hovbensrotation som följd.
Vi har under sommaren inte sett några tendenser till att hon skulle ha haft ont genom upvisad hälta, stelhet mm så vi blev mycket förvånade och chockade. (för att inte tala om det dåliga samvetet man fick för att man inte upptäckt detta )
Fången har endast drabbat en bakhov samt försvunnit av sig sjäv utan behandling. Hon har i dagsläget inte ont och utan förändringen i hovväxten så skulle nog fången inte ha upptäckts. Orsaken till fången vet vi inte men vi misstänker att ett betesbyte kan vara orsaken.

Vad ska jag nu tänka på för att förhindra att ev fång bryter ut igen??
Vad ska jag fodra med eller inte med?? Vilket kraftfoder är bäst? (hon får inte mycket kraftfoder med det hon får behöver hon + hon får fri tillgång på hö = svår att hålla i hull.) Det kraftfoder hon äter nu är Fibergi bas, lucern hack, betfor.

Hur funkar det med bete. Hennes fång "läkte" ut av sig själv när hon gick på mycket bete så jag tror inte mängden gräs är boven i dramat hos henne utan snarare den dåliga tillvänjningen mellan skogsbete till vallbete. (dåligt samvete igen) Hur fixar man smidigt tillvänjningen mellan nya beten. Samt vilket bete är bäst att släppa henne på, övervuxet/nerbetat. (kanske inte så aktuellt nu inför vintern, men jag vill veta så mycket jag kan för att hjälpa henne)

:bow: för alla som orkar läsa mitt virriga inlägg och ännu fler :bow: för den som kan komma med lite tips ochr åd

Sv: Fång. Tips och råd önskas.

Tycker det är mkt konstigt att en hovslagare kan avgöra om hästen haft hovbensrotation genom att bara kolla på hästen. Dessutom så gör det väldigt ont på hästen om den får rotation, så det borde ni märkt, såvida hästen har daglig tillsyn... när min ponny hade fång, så märktes det tydligt, och då hade hon ändå ingen rotation...

Vid symptom på en enda hov och dessutom bak är inte foderrelaterat fång det första man tänker på. Snarare ett lokalt problem i den hoven. Om jag var du skulle jag röntga bakhovarna så jag visste säkert hur det var och kunde underlätta läkningen med korrekt skoning utifrån ev nedsjunket hovben. HH

Vid symptom på en enda hov och dessutom bak är inte foderrelaterat fång det första man tänker på. Snarare ett lokalt problem i den hoven. Om jag var du skulle jag röntga bakhovarna så jag visste säkert hur det var och kunde underlätta läkningen med korrekt skoning utifrån ev nedsjunket hovben. HH

Min häst hade fång med hovbensrotation på endast ett bakben för några år sedan. Blev halt med lindrig puls på endast ett bakben, Jag misstänkte först hovböld men då hältan blev värre utan att någon böld hittades röntgades hästen och hovbenet var roterat på denna hov. Hästen rörde sig helt normalt förutom hältan på ena bak så visst kan fång drabba endast bakben. Det var höst med riklig återväxt på gräset och alltså sannolikt foderrelaterad fång. Någon annan orsak hittades inte.

o....................................................................

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka