"Fång syns inte på hovarna"

F

Fjunet

sa min hovslagare sist hon var ute. Men det finns ju många som påstår motsatsen. Hur ligger det till egentligen?

Sv: "Fång syns inte på hovarna"

Jag är absolut ingen expert men när jag stött på fång (på min gamla tävlingsponny t ex) så syntes det tydligt i hoven när hovslagaren verkat lite.

Har din ponny fått fång?

Men det gör det väl? Hovslagaren visade mig min hästs breddade lamellrand när han var ute sist. Jag tycker även själv att jag ser det på hovens profil från sidan, men det kan ju även bero på att jag vet att hon haft fång. Inbillning kanske, alltså.

Fjunet skrev:
sa min hovslagare sist hon var ute. Men det finns ju många som påstår motsatsen. Hur ligger det till egentligen?

Ja det syns ju inte i akutläget när hästen blir dålig och behöver behandling. Så man kan inte titta på hoven för att ställa diagonos om fång.

Däremot så kan det synas sedan när hoven växt ut. Då syns det som en ring runt hoven där hoven då var i kronranden när hästen hade akut fång.

Hälsning Maja

Har en bekant som gick på en fångkurs efter att ha fått "fångkänning" på ena hästen. Där visade dom hur man kunde göra för att upptäcka fång och hur man skulle se och känna om hästen haft fång (T ex. vid köp av häst). då kunde man känna på hoven (kommer dock inte ihåg hur) och se att den haft fång.

Himla bra kurs hade det vart, funderar på att gå en jag med :)

man ser inte direkt på hovarna, däremot är de oftast väldigtvarma.

Okej, men enligt kursföreläsaren så kunde man känna att hästen haft fång. Dom fick även testa att känna efter detta på både en häst som haft fång och en som inte haft.

Men jag har ingen erfarenhet av sådant :p

Det finns många fång trådar här på forumet sedan tidigare.

Fång finns i flera olika grader, akut stadiet kan vara kort och därför svårt att upptäcka. Det är däremot intressant att läsa hur dessa olika grader gestaltar sig.
Finns även flera utländska sidor med bra bilder och förklaringar.

Stopek skrev:
Däremot så kan det synas sedan när hoven växt ut. Då syns det som en ring runt hoven där hoven då var i kronranden när hästen hade akut fång.

Ja, det var i det senare skedet jag syftade på! Alltså efter att fången försvunnit.

Jo jag kommer ihåg en bra ameriaksk sida, som hade bra bilder.
Kan hända det var länkar från diskussionerna på bukefalos.
Sök på nätet, så finner du....

Lamellranden är ju ett "klister" som håller samman hovväggen med hovbenet. Fång är ju en förgiftning (oftast foderfång) som går ut i "klistret" och förstör det. När hästen har för långa tår så kommer hästen att stå framåt med frambenen för att avlasta tårna. För det är belastningen i tån som gör att hovväggen "slits" ifrån hovbenet. (Ni som har långa naglar vet hur det känns att bryta nageln bakåt:eek: ) Det är likadant med hoven. Så för att ta bort fång-SYMPTOMEN så kortar man av tån på hoven så att den inte belastas, vilket gör att hästen kan ta sig ut/in ur hage mm utan problem. Men problemet fång återstår ända tills man kommit tillrätta med orsaken till fång (fodret i detta exempel). Sen kan man se i lamellranden att den exv har fått håligheter, skador (eller hovbensrotation mm).
Dom säger att man aldrig ska dra en häst som har fång i öronen, för det är samma typ av "klister" som håller fast dom mot skelettet (för det är lika mycket förgiftning där).
I övrigt håller jag med Stopek. Det synns en rand eftersom att när "förgiftningen" har återgått så sitter hovväggen ihop med hovbenet på korrekt vis så då blir det en rand där "friskt möter sjukt"

Det här var en spännande förklaring på foderfång jag aldrig hört tidigare!

Men hur länge efter fånget pratar vi om? Är det 1 år? 10 år?
Efter att en ny hov har bildats efter fånget kan det vara väldigt svårt att se spår av sjukdomen, ojämnheter och sånt i hovväggen brukar försvinna och lamellranden brukar normaliseras i samma takt.

Jag skulle tippa att din hovis har rätt, efter ett par år så känner du igen en fånghäst på munkorgen, och den sitter INTE i hovarna :p

Det börjar synas efter en stund, sen kan man märka att hästar med fång är väldigt känsliga då man verkar eller slår på skon.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama