Fång ponny behöver öka i vikt

isis

Trådstartare
Min ponny behöver öka i vikt. Men han har haft fång och är känslig för mängden socker o stärkelse i fodret. Hö är analyserat och det är det som har lägst socker värden på av de partier som vi kunnat göra analys på och köpa. Men MJ och Smbrp är för lågt på dags ransonen hö.
Vad hade ni tillsatt?

Funderande isis
 
Min ponny behöver öka i vikt. Men han har haft fång och är känslig för mängden socker o stärkelse i fodret. Hö är analyserat och det är det som har lägst socker värden på av de partier som vi kunnat göra analys på och köpa. Men MJ och Smbrp är för lågt på dags ransonen hö.
Vad hade ni tillsatt?

Funderande isis
Hur är det med mineral- och vitaminbehoven? Är de uppfyllda och i rätt balans?
 
Finns det en mängd socker man inte kan gå över med fånghästar? Vad ligger den i så fall på?

/Lavinia, vill alltid lära sig nytt.
 
Finns det en mängd socker man inte kan gå över med fånghästar? Vad ligger den i så fall på?

/Lavinia, vill alltid lära sig nytt.
man vet inte var gränsen går, det är nog dessutom individuellt mellan olika hästar hur mycket de tål.
 
Finns det en mängd socker man inte kan gå över med fånghästar? Vad ligger den i så fall på?

Nej, maximal mängd sockerintag per dygn har nog väldigt liten betydelse. Det primära är mängden socker per utfodring. Titta på hur kurvan på insulinsvaret ser ut:

https://www.google.se/search?q=insu...nts%2Felemental-nutrition-peptides%2F;996;608

Insulinsvaret varar ca. 1- 2 tim och ebbar sedan ut. Man tror att det är en kombination av maxvärdets storlek och ytan under grafen som avgör om laminitis utvecklas eller inte.

Flera har påpekat att det bästa är att öka grovfodergivan vilket jag håller med om om sockerhalten är låg. Melassfri betfiber är också ett utmärkt foder till IR-hästar. Om man vill göra sig lite besvär så kan man använda betfor om man sköljer och blötlägger noga två gånger. Jag testade detta och fick då ner sockerhalten till 3,8% Ts. Man kan även ge olja upp till ca. 5% av foderstaten men det ska i så fall vara linfröolja som är rikt på omega-3 fettsyror.
 
Rekommendationen är max 10%

Lucern och olja skulle jag också rekommendera, och som SpaderÄss skriver, betfor utan melass
 
Förlåt tänkte inte på det att ni behöver veta analysen!
Mj 7. Smbrp 40. Socker 120 g/kg Ts 70.
Har märkt när socker halten kommer runt 580-585 g per dag så blir det ökad värme i hovarna och jag är rädd för fång ingen. Givetvis påverkar aktivitet under dagen. Men de dagar när det är halt och jag inte vågar gå på promenad så bli han mer stilla när han bara är i hagen.
Ungefärligt behov Smbrp 235 g/dag och Mj 39 g-40g/ dag. Har köpt betfor med 5% sockerhalt och det verkar gå bra ger nu 100 g torrt morgon o kväll .Blöter upp det innan fodring. Har givit linfrön. Men bra någon tesked linfrön ännu för jag vågar bara introducera sakta och försiktigt. Fodrar 4 ggr er dygn. Kan få hjälp med fodring 5 ggr per dygn om jag vill. Även fodra med kraftfoder mitt på dagen om det behövs. När man ger olja är det raps, solrosolja?
Mycket tacksam för kloka råd.
Isis
 
Eftersom ensilage (riktigt ensilage alltså) använder socker i ensileringsprocessen medför det en lägre sockerhalt i grovfodret än grovfoder som inte har ensilerats (alltså för torrt grovfoder för att ensileringsprocessen ska komma igång). Det kan vara något att tänka på. Nu är ju fånghästar ofta känsliga för foderbyten, men det kan vara något att fundera på i alla fall :) Men olja, som någon föreslog, borde ju funka?!
 
Eftersom ensilage (riktigt ensilage alltså) använder socker i ensileringsprocessen medför det en lägre sockerhalt i grovfodret än grovfoder som inte har ensilerats (alltså för torrt grovfoder för att ensileringsprocessen ska komma igång). Det kan vara något att tänka på. Nu är ju fånghästar ofta känsliga för foderbyten, men det kan vara något att fundera på i alla fall :) Men olja, som någon föreslog, borde ju funka?!

Vi har ensilage :)
 
Nja... ts på 70 är lite för högt för att ensileringsprocessen ska komma igång ordentligt. Under 60 är att föredra då. Ju blötare desto mindre socker alltså http://www.hastsverige.se/Ratt-grovfoderminskarfangrisk.html#

Ja de vet jag. Men där vi köpt hö helt har misslyckats med hö skörden typ 15 g smbrp och nära 200 g i socker nästa ställe som hade hö hade mest klöver i hö´t och det är inte så bra för fångponnyn, är jag glad att vi kunde få tag på grovfoder så sent på hösten som har relativt låg sockerhalt och helt okej. De som vi frågat hade redan bokningar på sitt grovfoder.

Skall man var på riktigt låg socker nivå är et närmare 50% ts och då kan det lätt bli nära 40 % ts och botulism risken ökar. Vi har haft mark förr och tagit hö och ensilage. Men nu har vi inte kvar gården. Ensilage nytt har mycket bra info om ensilage.
Med vänlig hälsning
Isis
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp