Fång ponny behöver öka i vikt

Ja de vet jag. Men där vi köpt hö helt har misslyckats med hö skörden typ 15 g smbrp och nära 200 g i socker nästa ställe som hade hö hade mest klöver i hö´t och det är inte så bra för fångponnyn, är jag glad att vi kunde få tag på grovfoder så sent på hösten som har relativt låg sockerhalt och helt okej. De som vi frågat hade redan bokningar på sitt grovfoder.

Skall man var på riktigt låg socker nivå är et närmare 50% ts och då kan det lätt bli nära 40 % ts och botulism risken ökar. Vi har haft mark förr och tagit hö och ensilage. Men nu har vi inte kvar gården. Ensilage nytt har mycket bra info om ensilage.
Med vänlig hälsning
Isis
Eftersom inte särskilt många känner till att det är så förutsåg jag att du inte kände till det heller. Men det var ju bra att du visste det. Det var inte meningen att försöka skriva någon på näsan, bara ge tips och råd.
 
Eftersom inte särskilt många känner till att det är så förutsåg jag att du inte kände till det heller. Men det var ju bra att du visste det. Det var inte meningen att försöka skriva någon på näsan, bara ge tips och råd.

Förlåt inte min mening att fräsa! Det är väldigt många som inte har kunskap om ts o vad som händer med ensilaget vi vilken ts.

Men grovfodret är inte optimalt. Har beställt av samma som vi köper av nu men önskat lite bättre värden. De gör flera ton om året så det skulle inte var några direkta problem att få välja när jag är ute i god tid :)

Men en glad nyhet att han ha ökat lite i vikt känns det som :) Hapy Hooof, speedi beet, vegatabilsk olja och stöpa linfrön delat på 3 ggr per dag och 4 ggr per dygn grovfoder.
Tänk va det är bra med Buke!
Tack från isis
Tar gärna i mot fler tipps. Alltid trevligt att lära sig nya saker om foder.
 
Förlåt inte min mening att fräsa! Det är väldigt många som inte har kunskap om ts o vad som händer med ensilaget vi vilken ts.

Men grovfodret är inte optimalt. Har beställt av samma som vi köper av nu men önskat lite bättre värden. De gör flera ton om året så det skulle inte var några direkta problem att få välja när jag är ute i god tid :)

Men en glad nyhet att han ha ökat lite i vikt känns det som :) Hapy Hooof, speedi beet, vegatabilsk olja och stöpa linfrön delat på 3 ggr per dag och 4 ggr per dygn grovfoder.
Tänk va det är bra med Buke!
Tack från isis
Tar gärna i mot fler tipps. Alltid trevligt att lära sig nya saker om foder.
Läs gärna den här tråden angående Happy Hoof http://www.bukefalos.com/threads/foderlurendrejeri.1153984/
och fundera sen på om du fortfarande vill ge de till din fånghäst...
 
Men sedan går det väl inte att stirra sig blind på socker halten i grovfoder om jag har förstått det rätt. Fiberhalten påverkar också hur snabbt sockret tas upp och bryts ner, i jämförelse så skall ju en fång häst hellre äta morötter än äpplen med hänsyn just till fibrernas påverkan.

Jag köper hö eller ensilage med hög fiberhalt och med så lågt socker som möjligt, helst under hundra i socker och över femhundra i fiber. Då går åt mer energi för hästen att tugga och det tar längre tid att äta samt mina hästar gillar det bättre.
 
Väldigt OT, men blev nyfiken nu när ni ändå är inne på grovfoder. Jag har en häst som jag försöker hålla ner socker och stärkelse på (egentligen på alla mina tre), vilket grovfoder är att föredra ur den aspekten? Går det att säga generellt utan analys?
Har alltid hört att ensilage och hösilage är för surt för hästars mage, min ena reagerade på hösilage skördat för häst med kolik och allmänt dåligt tillstånd. :(
 
Men sedan går det väl inte att stirra sig blind på socker halten i grovfoder om jag har förstått det rätt. Fiberhalten påverkar också hur snabbt sockret tas upp och bryts ner, i jämförelse så skall ju en fång häst hellre äta morötter än äpplen med hänsyn just till fibrernas påverkan.

Jag köper hö eller ensilage med hög fiberhalt och med så lågt socker som möjligt, helst under hundra i socker och över femhundra i fiber. Då går åt mer energi för hästen att tugga och det tar längre tid att äta samt mina hästar gillar det bättre.

Ja jag tittar givetvis på fiberhalten.
 
Väldigt OT, men blev nyfiken nu när ni ändå är inne på grovfoder. Jag har en häst som jag försöker hålla ner socker och stärkelse på (egentligen på alla mina tre), vilket grovfoder är att föredra ur den aspekten? Går det att säga generellt utan analys?
Har alltid hört att ensilage och hösilage är för surt för hästars mage, min ena reagerade på hösilage skördat för häst med kolik och allmänt dåligt tillstånd. :(

Man kan inte säga hur protein, energi, fibrer och sockerhalt m.m är utan analys.
 
Läs gärna den här tråden angående Happy Hoof http://www.bukefalos.com/threads/foderlurendrejeri.1153984/
och fundera sen på om du fortfarande vill ge de till din fånghäst...

Har också funderat och mailat svenskafoder som har HH i sortimentet och har inte fått svar av dom. Blev fundersam när de inte svarat och fick hjälp att räkna på värdena och nu ligger det en säck HH på gödselstacken. Blev annat dorer med alla värden redovisade i läsbar text på säcken.
Superbra med uppmärksamma bukefalister :)
 
Väldigt OT, men blev nyfiken nu när ni ändå är inne på grovfoder. Jag har en häst som jag försöker hålla ner socker och stärkelse på (egentligen på alla mina tre), vilket grovfoder är att föredra ur den aspekten? Går det att säga generellt utan analys?
Har alltid hört att ensilage och hösilage är för surt för hästars mage, min ena reagerade på hösilage skördat för häst med kolik och allmänt dåligt tillstånd. :(
Eftersom ensilage använder socker vid ensileringsprocessen så försvinner alltså mest socker där. Men hur mycket socker det är från början avgör ju hur mycket socker det är i slutprodukten i alla fall. Av den anledningen kan man inte säga något generellt sockerinnehåll för en viss typ av foder. På samma sätt som man inte kan säga hur bra ett hö är genom att titta på färgen på det. Ensilage är inte för surt för hästar i allmänhet (såklart finns det alltid vissa hästar som är känsligare än andra). Den låga ts-halten kan göra att de blir lösa i magen ett tag, men det är ju samma reaktion som när hästar släpps på bete med lite för snabb invänjning.
 
Väldigt OT, men blev nyfiken nu när ni ändå är inne på grovfoder. Jag har en häst som jag försöker hålla ner socker och stärkelse på (egentligen på alla mina tre), vilket grovfoder är att föredra ur den aspekten? Går det att säga generellt utan analys?
Har alltid hört att ensilage och hösilage är för surt för hästars mage, min ena reagerade på hösilage skördat för häst med kolik och allmänt dåligt tillstånd. :(
Magen i sig själv är mycket surare än hösilaget.
 
Fast deras mage ska ju vara normal/basisk, precis som på oss?
Det är olika pH i magen beroende på var i systemet man befinner sig. Hästar har liksom människor väldigt sur miljö i magsäcken. Magsaft består till stor del av saltsyra.
 

Att de har syra i magsäcken är ju inte konstigt, det har ju vi med för att kunna bryta ned maten. Det är såklart surt, men i övrigt är/ska de väl vara neutrala/basiska? Precis som vi? Och att då hö- och ensilage blir för surt då det från början är gjort för sura magar (kor)/idisslare? Det är väl liksom inte meningen att det ska vara surt i hela systemet från mun tills de ligger på backen? Jag får för mig att det kanske inte kan tillföras "nog" med tarmsaft för att neutralisera det "överdrivna" sura silaget i tunntarmen.. :p

Sorry för OT, ts!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp