Fång och Proteiner?

95johsv

Trådstartare
Är det bara en myt att hästar som har fång absolut inte ska äta proteiner? Eller kan man ge lite bara så hästen får tillräckligt för att inte tappa muskler? Eller är det olika former av proteriner som kan vara bättre/sämre?

Uppplys mig! :bump:

Sv: Fång och Proteiner?

Myt. De behöver fortfaranade proteiner i rätt mängd.

Ja det är en myt. Fånghästen behöver sitt protein lika väl som andra. De stora bovarna när det gäller foderutlöst fång är för mkt eller för snabb ökning av stärkelsehaltigt foder – typ spannmål och vissa sockerarter i det växande gräset särskilt i kombination med frost.

Sedan kan en kraftig rubbning av tarmfloran orsakad av helt andra saker t ex för snabb tillvänjning av koncentrat ge fång som komplikation.

Det finns flera trådar om detta i forumet. HH

Det är en myt som bygger på en tidig modell av Obel hur fång skulle kunna tänkas uppkomma. Genom att en aminosyra(histidin) under vissa omständigheter kunde omvandlas till en inflammationsmediator(histamin) i tarmen, denna modell har aldrig kunnat styrkas.
Tyvärr florerar fortvarande uppfattningen(även bland veterinärer) att fånghästar skall svältas på protein vilket är vansinne när man har en vävnadsskada som skall läkas.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama