Fång och foderjäst

Sv: Fång och foderjäst

Ja det går bra, med den medicinering som en fånghäst får så är det bara bra att hålla magen i balans. Jag fick det svaret från min veterinär. Min häst som fick ett fånganfall för nästan 2 veckor sedan har fått Mag och Tarm dagligen. Hans mage har varit bra och har inte reagerat på Fenylbutazon. Men det bästa är naturligtvis att prata med sin egen veterinär.

Samt så är det även bra att fortsättningsvis använda foderjäst vid ev. kommande foderbyten och hålla mag och tarm i balans.

Senast ändrad:

OK. Hästen ifråga får ganska hög dos Finadyne vilket kan ju ge lös mage. Men vet. visste inte riktigt om foderjäst skulle vara OK, h*n trodde det men var osäker. Men då skulle hästen ifråga kunna fortsätta få sin goda foderjäst då.

Det är helt ok att ge foderjäst till en fånghäst men det gör ingen skillnad för magen. Ge vanlig bakjäst så får din häst en bra tarmflora. I foderjäst är det som ger en bra tarmflora, jästkulturen, avdödad så därför gör det ingen skillnad för magen och tarmarna.
Vid studier hos SLU så har man kommit fram till att vanlig bakjäst är det enda som ger skillnad och ev. så kan det även förhindra fång. I studierna har så lite som 10 gram gett resultat men jag ger mina en hel bakjäst året runt.

Senast ändrad:

Jag ger mina en hel jästpaket om dagen men man får prova sig fram hur mycket ens egen häst behöver. Jag har hört om vissa som ger två paket och vissa som bara ger 10 gram, alltså en femtedels jästpaket. Man kan ju prova att ge en kvarts först och öka upp till en hel på någon vecka så att hästen får vänja sig sakta. När sedan ev. problem är borta så kan man ju sänka sakta igen och se hur mycket ens egen häst behöver. Mina hästar väger 400-450 kg och det är bara på vintern när allt foder är invant och innan pälsfällningen börjar som jag under några månader går ned till en halv för annars behöver de en hel.

Sen jag började ge min Profeed har hon blivit jättefin i magen. Foderjäst hjälpte inte alls....

Så vanlig bakjäst kan också ges till fånghästar?
Om man tänker sig en mycket mycket liten ponny, hur mycket hade du gett då? Kan man ge direkt om problem med magen skulle uppstå eller behövs invänjning?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
751
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
305
Senast: Görel
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka