Fång?! Hjälp!!

AKB

Trådstartare
Jag sitter här och försöker få tag i veterinären, men mellan gångerna jag ringer kan jag ställa frågan här.
Jag har en shettis valack på 12 år, som aldrig haft fång innan.
Men när jag kom till stallet idag, så va han lite grinigare än vanligt, lade ingen större notis om det. Och eftersom jag haft punka på rockarden sedan måndags, så har han bara gått i hagen, tänkte jag skulle ut och cykla med honom idag, när vi kom upp på asfaltsvägen började han gå stappligt å halta lite till och ifrån med frambenen.
Kännde efter värme och puls i hoven, det va som vanligt, ingen feber har han heller.
Kan det vara så enkelt att när hovslagaren verkade hovarna i förrgår att han råkat ta för mycket att han är öm? Eftersom han bara haltade på asfalten och inte på gårdsplanen som förtillfället består av lera och grus.
Men han har aldrig ömmat innan efter hovslagar besök..

Oj, vad långt de blev, hoppas någon vänlig själ vill svara.

Sv: Fång?! Hjälp!!

Tror inte att detta har med fång att göra. Du kan nog vara ganska lugn för att det är verkningen som ställer till det.

Värme o puls tyder ju på att något är fel, ta bort kraftfoder för säkerhetens skull, försök få tag i vet., om det skulle vara fång är det ju bra om man kan häva det på en gång innan det går för långt

Han kanske bara var grinig just för att det var lite ömt att gå. Men jag skulle fråga veterinären i alla fall och kanske be hovis komma tillbaka och titta.
Du kan ju ta bort kraftfoder för säkerhets skull om du vill.

Om hästen inte är varm i hovarna eller har förhöjd digitalpuls så låter ju fång otroligt och sulömhet troligare..

Tack för svaren. :bow: Fick tag på veterinären, och hon trodde som ni. Skulle ringa henne om det blir värre.
Va i stallet nyss och kikade på honom. Lekte som vanligt i hagen, en fånghäst hade nog stått still eller legat ner.

Det finns ju två typer av fång, foderrelaterad och belastningsrelaterad. Om en hovslagare tar bort for mycket sula så kan den bli så tunn att belastningen är större än den klarar av och det blir en inflammation (blödning). Hästen står då framför sig med frambenen inte under sig.

låter som att hästen blivit ömfotad bara. vissa hästar reagerar mer än andra direkt efter verkning på asfaltsväg. håll hästen på mjukt underlag så blir det garanterat bättre!

Min fångponny har inte haft puls och värme bara blivit lite kortare i steget när det är som mest akut, men hon har haft fång minst fem ggr och sist var det i dec -05 så jag kallar på vet o hovis direkt, sist trodde jag att det var adjöss men vi klarade det den gången också i och med snabb medicinering och verkning. Så vid minsta lilla misstanke ringer jag.

prova med att sko hästen vilket underlättar både vid fång å om hästen är ömfotad
hoppas det blir bra Tail

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
444
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 779
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 026
Senast: Meglio
·
Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka