Fång häst

M

mangoj

Hej,

min häst har fått fång :( otroligt jobbigt.

Har haft vet ute och fått medicin, men undrar hur ska jag göra med henne under behandlingen. Ska hon skrittas, promeneras, stå...? Lite vilsen då detta är min första fång häst.

Tacksam för hjälp
 
Sv: Fång häst

Hej
Jag var till vet igår morse och röntgade alla fyra hovarna på min häst, det visade sig att hovbenet precis släppt på framhovarna. Vi fick Qvadrisol ( eller vad det hette) som vi skulle ge morgon o kväll i 10 dagar. Vi fick rådet att ställa henne själv i en sandhage 8( i vårt fall en ridbana) och låta henne skrota runt där under de 10 dagarna sedan skulle jag själv prova och se hur hon verkade, om hon ömmade eller gick stelt, går ju att prova att longera dom i trav , då visar det sig ju fort om det gör ont!
Min häst hade fång för ett par år sedan den gången vilade hon, verkades med korta tår och så skrittade vi på mjuka underlag när det kändes att hon ville vara med igen. De talar om mycket om man bara kan tyda signalerna...vilket inte alltid är så lätt!
Lycka till med din fångis....och visst är det hemskt att se någon man tycker så mycket om ha ont?
 
Sv: Fång häst

Fråga din Vet som har sett hästen, hur du ska göra.

Iom att den får "smärtis" så känner den inte hur illa det är. så håll den i box.
 
Sv: Fång häst

En fånghäst med även ett litet lindrigt anfall måste vila i MINST tre månader. I vissa fall kan det ta mellan nio till tolv månader innan hästen kan sättas igång igen. Fång får man inte ta lätt på - tyvärr!

Min häst skulle stå så stilla som möjligt och stå MJUKT var viktigt. Men som en föreläsare sa: Man måste se till hästen och vad som är vettigt för den.

En gång fång alltid fång. Sätter man i gång för tidigt kan det bli överbelastnings fång istället....
 
Sv: Fång häst

Min häst fick fång i oktober förra året och först nu börjar jag kunna sätta igång henne på allvar igen. Först tömkörning sen blir det skritt hela sommaren. Så ja det tar oftast tid tyvärr.

Till trådskaparen: Ring din vet. igen. Han borde gett dig klara instruktioner. Men så länge hästen står på smärtlindrande håll den i boxen (helst på sandbotten) eller i en liten sjukhage utomhus (utan gräs då förstås).

/Maria
 
Sv: Fång häst

Ring vetinären igen och be om mer instruktioner. Att bara sätta en kur medicin i handen på hästägaren låter oansvarigt. Jag skulle helst åkt in till klinik och röntgat hovarna för att se om hovbenet roterat/sänkt. I det fallet blir återhämtningen betydligt längre. Min häst blev sjuk i början av september, blev frisk ganska exakt fyra månader senare. Därefter ännu mer vila innan jag fick promenera honom och ytterligare innan ridning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp