Fång - gräs - nu?

_Runaway_

Trådstartare
Nu har det ju börjat växa liiite gräs i beteshagarna, det är små strån som sticker upp bland allt det gamla fjolårsgräset. Frågan är, är det en fördel att låta en fånghäst börja beta lite grann redan nu, för att långsamt vänja sig? Eller är risken bara ännu större nu eftersom gräset just är nytt?

Sv: Fång - gräs - nu?

Största risken är väl att det fortfarande är kallt på nätterna så fruktanhalten i gräset är högt.

Har du en känslig häst kan det räcka med dom fjuttiga stråna som kommer upp nu för o utlösa ett nytt fånganfall.

Jag läste nyligen en artikel i tidningen Hästen om fång. Av det som står där att döma är det farligt för fånghästar att få i sig gräs just nu då det är ganska torrt och soligt väder. Då är fruktanhalten hög. Har det dessutom varit nollgradigt, eller under det, under nattid så är risken ännu större.
Men det står också att det är tryggt att beta "tidigt på morgonen när temperaturen på natten inte varit under fem minusgrader". Så kanske vågar man låta dom gå på gräs iaf på förmiddagen? För ni har väl iaf inte haft en temperatur som gått under fem minusgrader?

Jag tror att ger du tort hö på morgonen innan du släpper ut
i hagen och inte tom mage. men man ska passa sig för det frostiga
gräset för det är rena giftet har jag hört. vi har en ponny som har
haft fång men i sommras så klara hon sig.och då fick hon äta tort
hö innan hon fick gå ut Hennes hage var det inte så mycket gräs i
men det fanns gräs där. Jag har också börjat med foderjäst för
det sägs att det är bra för mage,hälper vet jag inte!!!!
folk säger så olika så jag vet inte vad man ska tro.
men jag kör på det eller hoppas att det hjälper. Det är så olika
mellan hästarna så man vet inte riktigt vad man ska göra.
Jag gör som jag tror är rätt.
Lycka till :banana:

Jag har en ponny som har haft en lättare fångkänning i höstas. Jag har bantat henne rejält sedan dess och nu får hon hö, halm, foderjäst och protexin och andra tillsatser som ej är fångrelaterat. Vi har en stoor vinterhage med små ängar av vilt gräs - aldrig gödslat. Just nu växer det inte mycket där. Hon har tidigare vårar (2 st) gått i den hagen och även på vår vall. Nu går hon bara i denna vinterhage. Hon har inte gått där när det är fruset. Jag tänker testa om det går. Det känns hemskt att stänga in henne på ännu mindre plats men jag gör det om jag måste. Hittills har det gått bra. Jag kollar benen, hovarna och rider henne ofta.

Tack för svaren. Jag tror jag kör som i fjol, han får helt enkelt klara sig UTAN gräs i sommar, han gick i skogen förra sommaren och det gick ju bra. Tar inga risker.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka