Fång, eländes elände...

L

lilla hoven

Veterinären var på besök igår, min "tant" har fång. Boxvila & Metacam i 10dagar... Ytterligare 7dagar i boxvila efter att hon slutat "stappla". Skulle efter en månad promenera med henne 20minuter om dagen.
Väntar nu på att hovis ska komma så hon får "tvärtå". Känns inte roligt det här... :cry:

Sv: Fång, eländes elände...

Min dotters tävlingsponny fick oxå fång i somras.Inget kul alls,fick oxå metacam boxhage i 2 månader. Sköter man det rätt och följer veteriunärens rekommendationer så har man gjort allt man kan. Vår ponny är nu helt frisk och i tävlingskondition igen,men vi måste alltid vara väldigt försiktiga med honom.Nu är piggare och hoppar bättre än nånsin.

Vad är det för Vet. som inte rekommenderar röntgen?

Sen så vitt jag förstår ska den äta smärtstillande så länge den är påverkad. Om det inte biter ngt vidare kan man få byta preparat.

min häst svarade dåligt på finadyne o fick då "Butta" istället o åt nog 1 ca. 20 dagar.

Man måste ju veta om det har blivit sekundära skador i hoven för att kunna säga hur den ska förhållas till motion o hagvistelse.

Håller helt med dig. Vi var hos veterinären en gång i månaden...totalt 4 gånger.

Då är det nog olika!
Min häst fick fång förra vintern, fick smärtlindring 10 dagar, kort tå och boxvila i 6 veckor, kunde kanske gått ut efter 3 för då hade han inget ont längre, men vi ville inte förvärra något. Vet. rekomenderade ingen röntgen!!

Började promenera och skritta efter 3-4 månader, nu är han helt OK, ett år senare.

Har dock inte skor på honom längre och det funkar bra, under den tiden han ömmade lite fick han ha boots.

Hej
Nej fång är skit!!

Vår fjording (som var i underhull) fick fång. Vi vet inte exakt varför men första vet behandlade med Finadyne i 8 dagr. Hon blev mycket piggare och fick vara i liten hage och stå inne på nätterna. En gammal häst så därför valde vi att inte ha total boxvila.

När Finadynet var slut tyckte jag att hästen fortfarande såg "bra" ut och verkade inte ha ont nån dag, två dagar efter så blev hon långsam igen och var inte lika pigg på att komma. Då det var fredag och min vet var ledig ringde jag en annan. Hon skrev ut metacam i 14 dagar. Hovslagarn kom och gjorde tvärtå. Vi ringde en oberoende foderrådgivare, vi gav hösilage och undrade om vi skulle byta foder. Det tyckte inte hon eftersom då blir det ett foderbyte igen. Vi hade nån månad innan bytt foder. Troligen utlöste detta fången då vi inte finner någon annan orsak.

Fortfarande liten hage och inne på natten.
När vi gett metacam i en vecka så fick hon gå ute dygnet runt (har lösdrift) i en förminskad hage. Hon ser "bra" ut och tvärtån gjorde susen. Vi kratsar hovar 2 ggr/dag (om det hjälper eller inte ja kanske).

När vi gett klart 14 dagar av metacam finns det fortfarnade puls i fram och hovarna verkar lite varma. Ringer vet igen (samma) och frågar.
Hon tycker att jag ska fortsätta med metacamet över helgen (ringde fredag) då jag hade kvar och sen ringa min vanliga vet på måndagen.

Ringer även min hovslagare och är rådvill. Han ger mig två förslag:
1. Sluta med metacam (hästen har inte ont och rör sig mycket bra) och var kall över helgen.
2. Åk till Strömsholm och röntga hästen.

Då jag är lite blödig och det är INTE min hovslagare:D så funderade jag en stund men kom fram till att vi avvaktar. Ett annat råd jag fick var SLUTA känn efter puls. Jag höll på att bli knäpp. Kände ofta på benen och även på häst nummer två som troligen skulle få fång vilket ögonblick som helst, trodde jag.

Hästen ser jättefin ut idag. Har gått upp i vikt och är som vanligt. Hon är även kollade på av hovslagaren och kortad lite igen.
Om en månad ska hovslagarn få titta igen på fötterna och om allt går som vi tänkt så börjar vi med lite korta promenader om ca en månad.

Vi håller en mycket jämn foderstat även om jag är orolig varje gång en ny bal öppnas. Gör en övergång på ett par dagar varje gång.

Ja så var sagan slut, eller...

Vi kommer alltid att oroa oss för om det kommer att komma tillbaka, usch men vi får ta det väldigt försiktigt helt enkelt. Hon hade haft fång en gång innan vi fick henne, för 4 år sedan.

Lycka till med din häst!

Är du orolig så åk och röntga hästen någonstanns där de kan och är duktiga på fång.

Senast ändrad:

Ja inte roligt med fång. Min häst hade fång för 2 1/2 år sedan men har varit frisk sen dess, förutom i somras då han började halta från och till. Hade vet ute och fick finadyne, vet trodde inte att det var fång. Var hur pigg som helst ett par veckor och ohalt och hovis såg ingen fång i hovarna. I sept blev han halt igen och blev behandlad i kotled och sen hovled och blev lite bättre. Vet tyckte vi skulle röntga honom och det gjorde vi, hovbensrotation i höger fram. Men nu är han ohalt och verkad med kort tå och skodd med hel sula. Igår blev han triangelmärkt, men förhoppningsvis får han vara frisk. Det hänger ju mycket på mig som ägare att se till så att han inte blir tjock och inget bete utan munkorg hur lite gräs det ändå är i hagen. Jag hoppas på att det ska gå bra.
Kram Suss
Obs inte hästen på min avatar!

Kanske ska tillägga att det var ett lindrigt fånganfall enl. vet. Bara hoppas att hon blir bättre.

Ok, min betraktades också som lindrigt fånganfall och även upptäckt i tidigt stadie.
Kanske därför vetten gör olika, anser dom allvarligare kanske röntgen osv är mera aktuellt!

Hoppas din häst blir bra! Och lycka till!
Jag vet hur det känns! Jag var orolig var dag som gick att han inte skulle bli bättre och att jag skulle få ta bort honom!
Men vi hade tur! håller tummarna för er!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 764
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka