Sv: Fång, eländes elände...
Hej
Nej fång är skit!!
Vår fjording (som var i underhull) fick fång. Vi vet inte exakt varför men första vet behandlade med Finadyne i 8 dagr. Hon blev mycket piggare och fick vara i liten hage och stå inne på nätterna. En gammal häst så därför valde vi att inte ha total boxvila.
När Finadynet var slut tyckte jag att hästen fortfarande såg "bra" ut och verkade inte ha ont nån dag, två dagar efter så blev hon långsam igen och var inte lika pigg på att komma. Då det var fredag och min vet var ledig ringde jag en annan. Hon skrev ut metacam i 14 dagar. Hovslagarn kom och gjorde tvärtå. Vi ringde en oberoende foderrådgivare, vi gav hösilage och undrade om vi skulle byta foder. Det tyckte inte hon eftersom då blir det ett foderbyte igen. Vi hade nån månad innan bytt foder. Troligen utlöste detta fången då vi inte finner någon annan orsak.
Fortfarande liten hage och inne på natten.
När vi gett metacam i en vecka så fick hon gå ute dygnet runt (har lösdrift) i en förminskad hage. Hon ser "bra" ut och tvärtån gjorde susen. Vi kratsar hovar 2 ggr/dag (om det hjälper eller inte ja kanske).
När vi gett klart 14 dagar av metacam finns det fortfarnade puls i fram och hovarna verkar lite varma. Ringer vet igen (samma) och frågar.
Hon tycker att jag ska fortsätta med metacamet över helgen (ringde fredag) då jag hade kvar och sen ringa min vanliga vet på måndagen.
Ringer även min hovslagare och är rådvill. Han ger mig två förslag:
1. Sluta med metacam (hästen har inte ont och rör sig mycket bra) och var kall över helgen.
2. Åk till Strömsholm och röntga hästen.
Då jag är lite blödig och det är INTE min hovslagare
så funderade jag en stund men kom fram till att vi avvaktar. Ett annat råd jag fick var SLUTA känn efter puls. Jag höll på att bli knäpp. Kände ofta på benen och även på häst nummer två som troligen skulle få fång vilket ögonblick som helst, trodde jag.
Hästen ser jättefin ut idag. Har gått upp i vikt och är som vanligt. Hon är även kollade på av hovslagaren och kortad lite igen.
Om en månad ska hovslagarn få titta igen på fötterna och om allt går som vi tänkt så börjar vi med lite korta promenader om ca en månad.
Vi håller en mycket jämn foderstat även om jag är orolig varje gång en ny bal öppnas. Gör en övergång på ett par dagar varje gång.
Ja så var sagan slut, eller...
Vi kommer alltid att oroa oss för om det kommer att komma tillbaka, usch men vi får ta det väldigt försiktigt helt enkelt. Hon hade haft fång en gång innan vi fick henne, för 4 år sedan.
Lycka till med din häst!
Är du orolig så åk och röntga hästen någonstanns där de kan och är duktiga på fång.