Fång, eksem, spatt osv i avel

MissFideli

Trådstartare
Finns det forskning som säger att dessa är ärftliga? Är de alltid ärftliga? Fång t.ex kan ju komma av kortison eller dräktighet, är det också ärftligt? Eksem, är alla eksemtyper ärftliga? Inom tex PRE avlas det ju på eksemhästar, så även inom islandshästar. Spatt?

Finns det fler sjukdomar/tillstånd som är ärftliga?
 
Detta är Jordbruksverkets defektlista:
  • Allvarliga bettfel (över- eller underbett) M
  • Krumma föl R
  • Hyperkalaemic Periodic Paralysis (HYYP) D*
  • Polygen Saccharide Storage Myopathy (PSSM) R
  • Glycogen Branching Enzyme Deficiency (GBED) R*
  • Patellaluxation M
  • Patellaupphakning, vuxen häst M
  • Strålbenshälta M
  • Hovbroskförbening, grav/tidig M
  • Spatt, grav/tidig M
  • Osteochondros, röntgenfynd/hält M
  • Cervical vertebral malformation (CVM) M
  • Slinger (Cerebellär hypoplasi) R
  • Overo Lethal White Foal Syndrome (OLWS) R*
  • Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA) R*
  • Junctionalis Eqidermolysis Bullosa (JEB) R*
  • Man- och svansskorv med kroniskt förlopp M
  • Allergiska eksem/sommareksem M
  • Pungbråck M
  • Struppipning (Hemiplegia laryngis) M
  • Kvickdrag (Eng: Recurrent Airway Obstruction, RAO) M
  • Severe Combined Immunodeficiency Disease (SCID) R*
  • Navelbråck M
D=dominant anlag
R=recessivt anlag
M=multifaktoriell nedärvning
*=DNA-test tillgängligt
 
Nej, det är inte med på defektlistan. SWB har dock t.ex. med det som att det ska rapporteras, andra stamböcker kan också ha egna regler. Här är SWBs:

(Tillägg: detta gäller alltså endast hingstarna, för ston finns ingen kontroll i dagsläget)
  • Fång, stor häst - Rapp
  • Exteriöra avvikelser i benaxlar - Rapp
  • Överben - Rapp
  • Ledgallor - vid behov utredning med bl a röntgen av aktuell led
  • Spatt - Kass för avel, Rapp. för äldre hingstar med tävlingsprestationer men med röntgen diagnosticerad spatt
  • Ringkota - Rapp, verifieras med röntgen
  • Tuppspatt - Rapp
  • Påtagligt vida, platta hovar - Rapp
  • Påtagligt små, trånga hovar - Rapp
  • Bockhov - Rapp
  • Påtagligt dålig hornkvalitet - EJ
  • Mugg - Rapp
  • Klapphingst/kryptorchism - EJ
  • Testiklar med avvikande storlek - EJ vid kraftigt avvikande storlek (>50 %), Rapp vid mer än 25 % storleksavvikelse, spermaprov
  • Testikel med lägesfel i pungen - Rapp
  • Båda testiklarna med lägesfel - EJ, om testiklarna efter lägerättning ej förblir i rätt läge
  • Testiklar med konsistensavvikelse eller traumatiska skador/inflammation - Rapp, spermaprov
  • Stereotypa beteende (t.ex. luftsnappning, krubbitning och vävning) - Rapp
Vet inte exakt vad "Rapp" det innebär, rent teoretiskt kan de nog bli godkända ändå. Vet dock inte om det förekommit.
 
Inte fång alltså?

Jag mailade Ove Wattle om ärftlighet efter att mitt sto fått fång av fölbrunsten. Enligt honom är fång i sig inte ärftligt (kan PM:a hans svar om du vill), utan "bara" de egenskaper som kan leda till fång; lättföddhet, hornkvalité och liknande.

Det är ungefär som att kolik skulle vara ärftligt. Dvs själva sjukdomen är inte ärftlighet, däremot vissa saker som gör att en individ är mer disponibel mot den sjukdomen.
 
Eftersom båda mina ston har haft fång (varav det ena stoet var på betäckning i somras) har jag frågat flera veterinärer om lämpligheten att betäcka ett fångsto. Samtliga har varit helt positivt inställda. De har dessutom poängterat att många fångston klarar utan problem att gå på gräs med föl vid sidan eftersom det tar så otroligt mycket energi att producera mjölk.
 
De har dessutom poängterat att många fångston klarar utan problem att gå på gräs med föl vid sidan eftersom det tar så otroligt mycket energi att producera mjölk.
det stämmer i de flesta fall och det är "di gamle gubbarnas" bästa råd - fånghästar bör hållas dräktiga...
Jag har ett sto som är ganska känslig för sockerhalt i maten om hon varken är dräktig eller har diande föl vid sidan. Hon har nu fått föl varje år, 4 år i rad och har gått på fri tillgång på hösilage på vinterhalvåret och bete på sommarhalvåret, utan minsta känning.

Däremot gäller det ju att håla efter sockerhalten i maten. Jag har haft en högdräktig halvblodsdam med fång, där hade jag med dagens kunskap kanske kunnat göra annorlunda. Vet man att man har en fångkänslig får man givetvis vara extra noga med vad man ger för foder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 156
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 862
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 036
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp