Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
2,5 veckors behandling med Fenylbutazon är avslutad. Vad händer nu? Hon är inte varm i fötterna, men rör sig väldigt försiktigt. Jag känner mig helt förlorad! Har jag gjort allt man kan göra nu? Är det bara till att vänta och se om det blir häst av henne igen?
Det är ganska så fruktansvärt med en häst som har ett pågående fånganfall. Hoppas att jag aldrig kommer att behöva uppleva det igen! Om du gjort allt man kan göra beror kanske på vad du har gjort. Om den fortfarande rör sig försiktigt så är det troligen ett tecken på att anfallet inte har gått över. Det är jätteviktigt att se till så att den inte får något att äta som gör att anfallet fortsätter. Försök ta bort allt foder som innehåller socker, stärkelse eller andra olämpliga kolhydrater. Kan du känna en tydlig puls i benen strax ovanför hoven?Jag känner mig helt förlorad! Har jag gjort allt man kan göra nu? Är det bara till att vänta och se om det blir häst av henne igen?
2,5 veckors behandling med Fenylbutazon är avslutad. Vad händer nu? Hon är inte varm i fötterna, men rör sig väldigt försiktigt. Jag känner mig helt förlorad! Har jag gjort allt man kan göra nu? Är det bara till att vänta och se om det blir häst av henne igen?
Tack så mycket för era svar! Jag brukar alltid hamna här när jag har något hästbekymmer jag inte kan få bukt med. Det finns så väldigt mycket kunskap att plocka upp i trådarna. För det mesta hittar jag en lösning på Bukefalos.
Jag har varit helt fokuserad på att söka information om hur man undviker fång. Nu kan jag konstatera att jag inte har gjort helt rätt i början av anfallet. Men jag kan ju inte skruva tillbaka klockan, bara se till att göra det bästa jag kan från och med nu. Det känns bra att ha den där 15-veckorsperioden att förhålla sig till. Kanske är det inte helt kört ännu.
Hon står på sand i en hage som är 10x20 m. Mitt hö är kollat. Inga anmärkningsvärda halter av vare sig stärkelse eller socker. Utfodringen är sparsam. Hon får ett par nävar havrekross och lucernpellets varje dag. Bara precis så mycket att jag kan fukta det och rysta i dubbel dos Krafft Mag Tarm, SeloE och lite mald djävulsklo. Direkt efter medicineringen gav jag henne en kur Diarsanyl och jag har följt upp den med en kur Quick Fix. Fötterna är omhändertagna, tån är kortad och hovslagaren är nöjd med dem.
Hon är fortfarande sval om hovarna. Jag upplever inte att hon har ont i den bemärkelsen, inte som i början. Hon står inte och lyfter på fötterna och jag har inte sett henne ligga. Vet inte hur jag ska beskriva det. Det är mer som att hon tycker att det känns konstigt.
Det finns ingen naturlag som säger att alla hästar med laminitis/fång ska stå 5 veckor i box. Ett laminitisanfall kan vara väldigt olika, från lindrigt till extremt allvarligt.Varför sa inte veterinären något om det, att hon skulle stå inne i fem veckor?!
hon ska vara smärtfri i sin box.
om inte får du be om mer butta.
Fast vi har en djurskyddslag o sunt förnuft.Fenylbutazon och andra NSAID–preparat har ingen läkande effekt. Tvärtom, de hämmar den naturliga läkningsprocessen. De ska användas mycket sparsamt och aldrig längre än ca. en vecka.
Fast vi har en djurskyddslag o sunt förnuft.
om hästen har jätteont även i boxen får man ta bort den istället.
Jag upplever inte att hon har ont i den bemärkelsen, inte som i början. Hon står inte och lyfter på fötterna och jag har inte sett henne ligga.
Hovkapseln som ska bära upp hästen har ju släppt mer eller mindre så cirkulation får man skita i.
Fötterna är omhändertagna, tån är kortad och hovslagaren är nöjd med dem.
att råda en hästägare som har en öm häst med fång som efter 4 v har letts på hårt underlag till o från sjukhage som är av modell större går stick i stäv med råd som funkar generellt.
Det går inte att uttala sig om vad som är bäst för din häst utan att ens ha sett hästen.
Fenylbutazon och andra NSAID–preparat har ingen läkande effekt. Tvärtom, de hämmar den naturliga läkningsprocessen. De ska användas mycket sparsamt och aldrig längre än ca. en vecka.