Fanfanfanfanfan....

gul_zebra

Trådstartare
Har ju tidigare gått och blivit allergiskmot kaniner och marsvin... Så nu börjar det utökas.

Har sedan ett tag tillbaka reagerat (rinner, svider och kliar som fan i ögon och näsa) på råttkillarna. Ingen reaktion på tjejerna.
Men iaf, killarna reagerar jag ju på... Antar att allergin börjar bli värre.... Men jag vill inte! Jag som skulle på en massa utställningar, jag som skulle låta Sivert få en revansch, jag som skulle starta zooaffär, jag som skulle föda upp råttor... Men nu, ingenting?
Törs inte göra pricktest heller, ifall att det är värre än jag tror, tänk om jag måste göra mig av med djur öht typ... Det vägrar jag!

Min grabbar stannar här, än har jag inga andningsproblem eller så. Så länge jag klarar mig stannar de, aldrig att jag tänker sälja/ge bort mina bästa kompisar. Speciellt inte nu när Gudrun äntligen börjar bli tillgiven... Aldrig! Men i framtiden då, jag vill ju ha råttor även då... :cry:

Sv: Fanfanfanfanfan....

Jag vet hur hemskt det är med allergier... har varit "pälsdjursallergiker" sedan liten men kan rida och har just nu två kaniner... Fick dock för ett par år sedan göra mig av med mina två deguer eftersom jag inte klarade av allt damm från spån och hö! Mina kaniner har vattnat hö och inge spån...

Jag har varit till Tyskland till en homeopat och blivit bättre, jag kan tipsa om två "kosttillskott" som KAN hjälpa observera KAN... inga garantier alltså!

Silver och svavel... Läs mer på sidan www.ion-silver.com .dessa preparat finns på vissa hälsokostbutiker kostnaderna är ca ½ liter silver ca 200 kr räcker 2-3 månader, svavel ½ kg mellan 200-300 kr räcker ca 2-3 månader!!

//Anna

Allergi är i de flesta fall "ett tomt glas som fylls med vatten, droppe för droppe". Du är då glaset, och dropparna är de allergiframkallande ämnena. Det går bra så länge dropparna ryms i glaset men en dag så gör det inte det längre och då rinner vattnet ut och stökar till (=du blir allergisk). Och precis som mer och mer vatten som rinner ut och ställer till besvär, så får även du mer och mer besvär med din allergi. Detta blir inte bra av sig själv utan endast genom att du slutar droppa i vatten i glaset (dvs undviker det du inte tål).
Min allergikarriär ser ut som följer:
*Nickel
*Starka dofter
*Penicillin V (dvs Kåvepenin o d)
*Jordnötter
*Katter
*Mögel
*Hästar
*Soja
*Curry
*Hö
Det tog 20 år från nickel till hö. Idag är jag såpass jordnötsallergisk att jag börjar svälla i halsen om jag sitter inom några meters avstånd från en som äter jordnötter. Jag kommer dock inte att göra mig av med mina hamstrar och kaniner om jag inte måste - men jag måste ha familjen till att ge mina kaniner hö. Och jag har inte djuren inne i bostadshuset. Kaninerna bor ute och hamstrarna i uppvärmd lokal på gården.

Gör du ingen koll så kan du ju aldrig veta om det är djurena du reagerar på eller något annat...Min syrra har alltid vart känslig för katter (trodde hon)...täppt näsa/rinnande ögon osv...när jag bodde hos henne 1 mån med katt så blev hon dålig...när vi flyttade blev hon bättre...men sedan så skaffade hon katt...och då vare inga problem !!! Nu är hon absolut INTE känslig för katter....antagligen var det något annat.

Mynta2 skrev:
Gör du ingen koll så kan du ju aldrig veta om det är djurena du reagerar på eller något annat...Min syrra har alltid vart känslig för katter (trodde hon)...täppt näsa/rinnande ögon osv...när jag bodde hos henne 1 mån med katt så blev hon dålig...när vi flyttade blev hon bättre...men sedan så skaffade hon katt...och då vare inga problem !!! Nu är hon absolut INTE känslig för katter....antagligen var det något annat.

Jo det förstås. Men jag har väldigt svårt att tro det, iom att jag bara reagerar först när jag har kontakt med en råtthane. Honorna har jag inte reagerat på än. Sen är jag ju redan allergisk mot marsvin och kaniner, så att det skulle sprida sig till råttor verkar inte otroligt direkt... Spånet (har det för tillfället bara, annars ska det köpas träpellets) är det iaf inte, reagerar inte alls på det i någon av burarna. Bara vid närkontakt med råttorna... Dessutom är mamma och båda syrrorna marsvinsallergiker, pappa kattallergiker och pollenallergiker som utvecklats till astma nyligen. Verkar som om det ligger i släkten eller så... Har ju även kusin med astma...
Skulle göra en koll om det inte vore för risken att behöva göra mig av med de. Den dagen de försvinner här ifrån beror antingen på att de dör av ålderdom eller att jag får problem med att andas och allergimedicin inte hjälper. Jag kan bara inte bli av med de, de är allt jag har... :(

Senast ändrad:

Nidorina skrev:
Allergi är i de flesta fall "ett tomt glas som fylls med vatten, droppe för droppe". Du är då glaset, och dropparna är de allergiframkallande ämnena. Det går bra så länge dropparna ryms i glaset men en dag så gör det inte det längre och då rinner vattnet ut och stökar till (=du blir allergisk). Och precis som mer och mer vatten som rinner ut och ställer till besvär, så får även du mer och mer besvär med din allergi. Detta blir inte bra av sig själv utan endast genom att du slutar droppa i vatten i glaset (dvs undviker det du inte tål).
Min allergikarriär ser ut som följer:
*Nickel
*Starka dofter
*Penicillin V (dvs Kåvepenin o d)
*Jordnötter
*Katter
*Mögel
*Hästar
*Soja
*Curry
*Hö
Det tog 20 år från nickel till hö. Idag är jag såpass jordnötsallergisk att jag börjar svälla i halsen om jag sitter inom några meters avstånd från en som äter jordnötter. Jag kommer dock inte att göra mig av med mina hamstrar och kaniner om jag inte måste - men jag måste ha familjen till att ge mina kaniner hö. Och jag har inte djuren inne i bostadshuset. Kaninerna bor ute och hamstrarna i uppvärmd lokal på gården.

Oj det var mycket :eek: Här är det "bara" kaniner, marsvin, sulfapreparat och pollen. Och så antagligen råtthanarna då...

Anna_Nyberg skrev:
Jag vet hur hemskt det är med allergier... har varit "pälsdjursallergiker" sedan liten men kan rida och har just nu två kaniner... Fick dock för ett par år sedan göra mig av med mina två deguer eftersom jag inte klarade av allt damm från spån och hö! Mina kaniner har vattnat hö och inge spån...

Jag har varit till Tyskland till en homeopat och blivit bättre, jag kan tipsa om två "kosttillskott" som KAN hjälpa observera KAN... inga garantier alltså!

Silver och svavel... Läs mer på sidan www.ion-silver.com .dessa preparat finns på vissa hälsokostbutiker kostnaderna är ca ½ liter silver ca 200 kr räcker 2-3 månader, svavel ½ kg mellan 200-300 kr räcker ca 2-3 månader!!

//Anna

Tack för tipsen! Ska kolla upp det när jag är lite piggare :)

hej jag har allergi och jag trodde jag fick de av hö och sågspån så jag kollade upp va de var för jag bara nös och ögonen började rinna.
jag har fått svar att jag är allergisk mot träd, örter, gräs.
först när de började trodde jag bara att de va en förkylning men de sitter ju inte i ett helt år.
jag hade kollat mig om jag va dig
lycka till

gul_zebra skrev:
Har ju tidigare gått och blivit allergiskmot kaniner och marsvin... Så nu börjar det utökas.

Har sedan ett tag tillbaka reagerat (rinner, svider och kliar som fan i ögon och näsa) på råttkillarna. Ingen reaktion på tjejerna.
Men iaf, killarna reagerar jag ju på... Antar att allergin börjar bli värre.... Men jag vill inte! Jag som skulle på en massa utställningar, jag som skulle låta Sivert få en revansch, jag som skulle starta zooaffär, jag som skulle föda upp råttor... Men nu, ingenting?
Törs inte göra pricktest heller, ifall att det är värre än jag tror, tänk om jag måste göra mig av med djur öht typ... Det vägrar jag!

Min grabbar stannar här, än har jag inga andningsproblem eller så. Så länge jag klarar mig stannar de, aldrig att jag tänker sälja/ge bort mina bästa kompisar. Speciellt inte nu när Gudrun äntligen börjar bli tillgiven... Aldrig! Men i framtiden då, jag vill ju ha råttor även då... :cry:

Både jag och min kille blev allergisk mot tamråttorna (honor) och även marsvin...
de är rätt så allergena ändå....tyvärr.
Har du tur så tål du honorna ialla fall..

:cry:

Pamme_Jaspin skrev:
hej jag har allergi och jag trodde jag fick de av hö och sågspån så jag kollade upp va de var för jag bara nös och ögonen började rinna.
jag har fått svar att jag är allergisk mot träd, örter, gräs.
först när de började trodde jag bara att de va en förkylning men de sitter ju inte i ett helt år.
jag hade kollat mig om jag va dig
lycka till

Skulle gärna göra det, om det inte vore för att det kan bli bekräftat att jag är någon sorts pälsallergiker. Dels skulle pappa slänga ut råttorna direkt, då har han ju äntligen en ursäkt för det, och dels så vill jag inte inse det själv. Så det enda jag har fått bekräftat är att jag är allergisk mot sulfapreparat, sen jag käkade det när jag var liten och fick allergichock av det... Sen är det ju pollen också, inte bekräftat men 100% säker på det.
Men råttorna vill jag inte få bekräftat...

Lejonflickan skrev:
Både jag och min kille blev allergisk mot tamråttorna (honor) och även marsvin...
de är rätt så allergena ändå....tyvärr.
Har du tur så tål du honorna ialla fall..

:cry:

Ja nu är det ju inga problem med tjejorna iaf, inte ens med de dominanta brudarna som bara markerar hela tiden.

Hoppas på att kanske kunna ha råttrum när jag flyttar sen så kanske jag kan ha både hanar och honor och avla och allt det där som det var tänkt... Bara det går, så jag inte bara är naiv...

gul_zebra skrev:
Ja nu är det ju inga problem med tjejorna iaf, inte ens med de dominanta brudarna som bara markerar hela tiden.

Hoppas på att kanske kunna ha råttrum när jag flyttar sen så kanske jag kan ha både hanar och honor och avla och allt det där som det var tänkt... Bara det går, så jag inte bara är naiv...

Du får väl prova dej fram, det är ju som du själv konstaterat främst urinen som är allergiframkallande hos råttisar..
Ett separat rum KAN ju funka!

Håller tummarna!

Vargdotter: Hur går det förresten med DIN ev. allergi?

Lejonflickan skrev:
Du får väl prova dej fram, det är ju som du själv konstaterat främst urinen som är allergiframkallande hos råttisar..

Min hästallergi är som värst mot hästsvett! Jag hade en lite "stressig" fjordhingst då allergin bröt ut (då hade jag hållt på med hästar i 22 år...).
Han var sån att han stressade upp sig då man sadlade (av iver att få komma ut och ridas) och då svettades han lite. Då blev jag allergisk! Om jag bara pysslade med honom, tex ryktade, så kände jag ingenting i början men sen blev det också värre. Så då avslutade jag min "hästkarriär" och sålde hästen :(

Lejonflickan skrev:
Ett separat rum KAN ju funka!

Håller tummarna!

Vargdotter: Hur går det förresten med DIN ev. allergi?

Jo precis. Blir lite snurrig på det också, iom att det är största risken men honornas piss reagerar jag ju inte alls på :confused:
Ja man kan alltid hoppas iaf! Kul får råttorna med eget rum då också... Bara man kan hitta jobb så man kan flytta nån gång i detta liv så :-)
Tackar :bow:

gul_zebra skrev:
Jo precis. Blir lite snurrig på det också, iom att det är största risken men honornas piss reagerar jag ju inte alls på :confused:
Ja man kan alltid hoppas iaf! Kul får råttorna med eget rum då också... Bara man kan hitta jobb så man kan flytta nån gång i detta liv så :-)
Tackar :bow:

Sätt ut en kontaktannons ang. en gullig och råttälskande sambo kanske? :idea:

Lejonflickan skrev:
Sätt ut en kontaktannons ang. en gullig och råttälskande sambo kanske? :idea:

Ey smaaart :idea: Undrar om man kan slå två flugor i en smäll då så man får en riktig pudding också :angel: :D

gul_zebra skrev:
Ey smaaart :idea: Undrar om man kan slå två flugor i en smäll då så man får en riktig pudding också :angel: :D

nu ska vi inte ställa ouppnåeliga mål.... :rofl:
hellre en snor-ful råttälskare än en snygging som ryser av våra små sötnosar!

Lejonflickan skrev:
nu ska vi inte ställa ouppnåeliga mål.... :rofl:
hellre en snor-ful råttälskare än en snygging som ryser av våra små sötnosar!

Äh, hellre puddingen isf. Man får vara lite hård vettu ;) Ska man få den perfekta killen så krävs träning, träning och åter träning vettu... :angel: :devil:

Du har aldrig tänkt på att STÄDA ditt rum. Hålla det rent å dammfritt, så kanske du slipper riskerna för ökad allergi.

Liknande trådar

Övr. Djur Kopierar inlägget jag skrev på Zoonen, vill ha så många svar som möjligt :) "Håller ju på med en hemsida, har varit lite krångel men nu...
Svar
16
· Visningar
2 926
Senast: Lejonflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama