Fan också

Hambo

Trådstartare
Min nästa friska fånghäst hade puls fram i morse och stapplade ut från stallet. Jag fattade ingenting:confused::confused::confused:

Upptäckte sedan att han troligtvis i går hade legat på knä ! och mumsat i sig gräs utanför sin fånghage.
Tillbaka till ruta 1.

Jag har precis fått hem förra årets gräsfröhalm, så att han skulle ha nåt extra att tugga på.
Vågar jag börja ge honom det nu ?
Jag har inte givit honom någon "magtarm" ( kraffts) på länge
ska jag ge honom det nu ?
Så fort han är ngt bättre så ska jag flytta mina hästar hem till mamma:crazy:
Hon har stora fina boxar, skrittmaskin, bättre promenadvägar.
Det blir dessutom närmare för mig från jobbet, för kafterna börjar tryta.........

Hej från en ledsen hambo

Sv: Fan också

Hade personligen omedelbart satt in bakjäst vilket Helena Handberg brukar rekommandera. Detta för att stabilisera mage. Jag använder foderjäst och för min gamling verkar det funka bra. Halmen törs jag inte svara på. Hade nog aktat mig för att ändra foderstaten just nu. Bara det gamla vanliga och jäst. Lycka till (så ledsen för din skull). Hoppas det går vägen.

De är viga hästarna när det gäller gräs. Och nu när det är kallare om nätterna så är det extra farligt. Håller andan för min varje dag nu...

Något som stabiliserar magen är alltid bra.

Jag gav min häst fritt på gammalt hö när det var som värst. Just för att hålla tarmen igång.

Vad får han att äta?

Det har varit ganska kallt de senaste nätterna. jag tar in min fånghäst nu. Det har varit ganska många trådar om det.

Jag har haft honom inne alla nätter i 2 månader.
I går fick han sista medecinen, men jag tycker inte han är fräsch.
Men han travade faktiskt lite i hagen i dag.
Är han inte bättre om några dagar så vet jag inte vad jag gör.
Jag ger honom lite av gräsfröhalmen + det som han är van vid.
Jag har läst om bakjästen, men han är ju inte dålig i magen !
Jag tog bort saltstenen igen, för jag misstänker att han slickat för mycket på den.

Usch... vad jag avskyr fång !
hej från hambo

Hej
Fång tar tid. Räkna med ett halvår innan han är helt stabil så blir du inte besviken.
Inget gräs och inget kraftfoder under rehabiliteringen. Inte för mycket rörelse heller men utöka sjukhagen efter hand som han blir bättre. Det är lätt att de överanstränger sig för tidigt när de börjar bli bättre och då blir det bakslag.

Jag vet att det tar lång tid.....
Men tack för tröstorden !

Han blev glad när jag kom hem från jobbet i går runt 22.30 & sprang
direkt till stalldörren och ville in.
Det är bara att kämpa på !

hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 138
Senast: MayGrace
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 036
Senast: Lobelia
·
A
Hästvård Min lilla pärla har vait sjuk! Detta har hänt! Sedan i måndags så har hon varit lös i magen, i onsdags så bad jag ridläraren som var...
Svar
11
· Visningar
1 706
Senast: aniratak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V