Familj, tid, häst

Rumbla

Trådstartare
Jag är nyfiken på erfarenheter från familjer (med barn) där en part skaffat häst utan att tidigare ägt en inom relationen.

Jag lobbar med min make gällande att köpa häst och han har accepterat detta och är positivt inställd. Vi har rett ut den ekonomiska biten och landat i den hiskeliga kostnad detta innebär för familjen . Jag har beskrivit att det kommer ta 2-3 timmar minst fem dagar i veckan och där kommer min fråga....

Vad har ni med män (eller kvinnor) som inte har valt en hästtjej/kille från början för erfarenheter? Har tiden varit en issue? Bara nyfiken

Detta med häst är ju en riktig ego-grej för mig. För även om min 12-åring kan delta i stallgörat och rida självständigt så behövs min närvaro i stallet, dvs minskar inte så mkt tid. Mannen behöver vara hemma och ta hand om den minsta, även om hon kommer vara med någon dag i veckan och rida också (4,5 år).
 
Nu har jag inte barn än , men om allt går bra så blir jag hästägande mamma i januari..

Jag var hästlös när jag träffade min sambo, men var tydlig med att det inte skulle förbli så och i våras skaffade jag min nya häst.
Det är inte alltid så populärt med tidsåtgången, den ekonomiska biten sköter jag i normala fall själv (vi har gemensam ekonomi men även helt egna konton). Han har dessutom drabbats ganska hårt av hästägandet nu när jag har foglossning och behöver en del hjälp, så det är inte alltid så kul!
Det är något som man måste ta med i beräkningen- hur gör ni om du blir sjuk ett tag? Kan någon passa din häst eller faller en del av arbetet på sambon?

När barnet har kommit så kommer jag försöka ha medryttare 3 dagar i veckan för att vi är båda eniga om att det kommer slita för mycket på relationen annars, även han måste ju få tid till sina intressen och med barn i bilden blir det svårt...Just nu är jag i stallet alla dagar i veckan.

Finns det något som din sambo kan göra med det yngre barnet när du och äldre barnet är i stallet? Har han något intresse som är "barnvänligt"?

Min sambo tränar mycket, så tanken är att han kommer lägga mer fokus på löpning än styrka i framtiden, så det blir lättare att ta med barnvagn och hund, jämfört med ett pass på gymmet ;).
 
Jag har en känsla av att just tiden skulle kunna bli en issue. Inte för att han vill ha tid för sina intressen, utan för att han gillar tiden med familjen. Han och lillskruttan har massor av aktiviteter för sig utan att vara beroende av mig, men jag har ändå en känsla att det kan bli diskussioner om en del av familjen avviker hela tiden..

Jag tror att om vi får en stallplats nära så kommer problemet vara mindre och i den bästa av världar så övervinner han sin "rädsla" och fortsätter rida emellanåt

En backup har jag, dels i min stora dotter samt min syster så den delen ska jag nog lyckas lösa.

Tack för dina reflektioner....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 236
Senast: ylvalill
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 031
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 483
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp