Fälttävlansryttare tränar fel

Sv: Fälttävlansryttare tränar fel

Detta är väl inget konstigt i sig. Fysisk grundträning är inte något som existerar inom ridsporten. Vilka ridskoleinstruktörer trycker på att ryttarna och de blivande ryttarna skall träna fysiskt utöver ridningen för att orka att rida? Hela strukturen inom ridsporten är felaktig och det beror tyvärr mycket i grunden på att det blivit en tjejsport med små resurser. Man har inte orkat skaka fram samma resurser som finns inom hockey, fotboll eller ställa några krav på utövarna utöver själva ridningen och hästarna. Även inom mindre resursstarka sporter som orientering och segling är kunskapen om rätt träning år före ridsporten.

Man kan börja med att titta på en sådan sak som klubbhus med omklädnings och duschmöjligheter. Vilka hockeyspelare skulle acceptera att ta med sig utrustningen, klä om och duscha hemma. Sedan följer det på automatiskt. Frånvaron av tränare som trycker på uppvärmning, träning av rätt muskler och stretchning inför och efter ett ridpass. Sedan när man sitter upp orkar man inte rida en hel lektion utan att man får mjölksyra för att inte tala om träningsvärk dagen efter. Har sett tjejer som fått sådan kramp i benen av att rida lätt att de inte klarat en hel lektion...

Känner lite att hästarna och stallet blivit en flykt från andra saker i samhället för många. Man har inte insikt i hur mycket träning ridning kräver. Och man gör lite som en struts, gömmer huvudet i sanden och vägrar "se" när man försöker påvisa problemet. Eller så har man så låg ambition att när det ställs lite "fysiska krav" så undviker man dem.

Man undrar över många tjejers ambitioner när man kommer med en galopphäst och ger dem en chans att hoppa upp på något av det häftigaste som finns att rida. Men av tjugo tjejer är det bara två som försöker. Anledning? Många tycker att det är så jobbigt att rida med korta läder och att rida i jockeysits att de inte känner att de orkar. Vägrar tro på att det handlar om "respekt och rädsla" för att rida en galopphäst. De flesta har ridit hästar i mer än tio år, hoppat 110 cm etc. Så varför skulle de inte våga sitta upp på ett fullblod?

Det behövs en förändring inom ridsporten för att få ner skadorna. Och den måste börja på instruktörsnivån. Har inte instruktörerna kunskapen om idrottsfysiologi så bör de få eller skaffa sig den. För de måste få ut den kunskapen bland de aktiva. Annars kommer skadorna aldrig att minska.

Man undrar över många tjejers ambitioner när man kommer med en galopphäst och ger dem en chans att hoppa upp på något av det häftigaste som finns att rida. Men av tjugo tjejer är det bara två som försöker. Anledning? Många tycker att det är så jobbigt att rida med korta läder och att rida i jockeysits att de inte känner att de orkar. Vägrar tro på att det handlar om "respekt och rädsla" för att rida en galopphäst. De flesta har ridit hästar i mer än tio år, hoppat 110 cm etc. Så varför skulle de inte våga sitta upp på ett fullblod?

I din övriga text håller jag med dig om mycket. Men det här stycket förstår jag inte alls? Jag jobbar som ryttare i ett hopp- och fälttävlansstall i Tyskland, och rider 6-7 hästar om dagen. Jag är för min egen hållbarhets skull mycket mån om min fysiska kondition även utöver ridningen. Jag vågar hoppa banor på 1,30, men skulle inte få för mig att sätta mig på ett fullblod i ett lopp. Rida fullblod, fine, det har jag gjort massor av gånger. Men ett fullblod i full karriärr är helt enkelt för snabbt för mig - då får jag panik. Och inte beror det på att jag är otränad och inte orkar rida med korta läder. Så snälla, förklara för mig relevansen i stycket ovan?

Med tanke tanke på hur mycket du rider så är du proffesionell och tillhör dem som vet hur mycket som krävs för att orka och klara sig utan skador. Men majoriteten av ryttare ligger helt enkelt inte på den nivån.

Avseende fullblodsridningen så gjordes inte denna på bana utan i ridhus. Och fullblodet var en mycket lugn och sansad häst. Innan dess hade flertalet av ridskoleeleverna fått chansen att prova att stå i galoppsits på en trähäst.

Min ambition med texten var att visa på hur dåligt tränad den genomsnittslige ryttaren är för den uppgift han eller hon skall genomföra och orsaken till det. Och det är ju inte jag som kommit fram till det. Jag ville mest belysa en orsak till varför så är fallet samt peka på ett exempel.

Avseende fullblodsridningen så gjordes inte denna på bana utan i ridhus. Och fullblodet var en mycket lugn och sansad häst. Innan dess hade flertalet av ridskoleeleverna fått chansen att prova att stå i galoppsits på en trähäst..

Hade du skrivit detta från början så hade jag förstått relevansen redan då! ;)
Som sagt, höll med dig i princip allt det andra redan från början. Tack för förklaringen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 975
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar