Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Lavinia Har du för långt till Forkarby? Annars är det en perfekt nybörjarbana, mest plutthinder men några 90 och ett 100.
TR säger såhär om hjälm och väst, så det är det du har att förhålla dig till:Hej!
Total nybörjare som funderar på att våga sig ut på en tävling...
Har tävlat hoppning och dressyr och tränat en del terräng men inte mer. Nu när jag börjar läsa på inser jag att detta kommer bli dyrt, samtidigt som säkerheten känns väldigt viktigt.
Vad ska man ha för hjälm?!
Inser att varken min Wellington Classic eller min YR8 Sparkling egentligen är så bra fälttävlanshjälmar...
Jag hoppas att min gamla säkerhetsväst fortfarande klarar kraven annars måste det bli ett panikinköp.
Banskydd läste jag mig till i denna tråden att vanliga senskydd + boots räckte långt?
Med vänlig hälsning/ Nervös & Förvirrad
Om du vill ha en bra jockeyhjälm är de klart vanligaste märkena Gatehouse, Charles Owen och Champion.Jag har läst TR och inser att jag nog var lite otydlig
Tips på bra hjälmar?!
Om du vill ha en bra jockeyhjälm är de klart vanligaste märkena Gatehouse, Charles Owen och Champion.
Jag har läst TR och inser att jag nog var lite otydlig
Tips på bra hjälmar?!
Jag har en Uvex (utan skärm) men den har jag inte i terrängen längre, sedan Folksam gjorde sitt hjälmtest och Uvex fick ganska dåligt betyg.Är det jockeyhjälm som gäller bäst säkerhetsmässigt?
Jag tänker på de kontra andra "plasthjälmar" med skärm ex. Uvexx eller liknande.
Jag gillar min Charles Owen, kan kolla modell om du vill, men den är utan skärm. Har ett fint hjälmöverdrag på.
Jag har en Uvex (utan skärm) men den har jag inte i terrängen längre, sedan Folksam gjorde sitt hjälmtest och Uvex fick ganska dåligt betyg.
Ska du ha till en vardagshjälm så tycker i alla fall jag att co är för instängda och hade valt en ventilationshjälm istället (i alla fall de jag lånat).Det var ju typiskt!
Jag har funderat att köpa en billigare uvexx att ha som vardagshjälm och helt plötsligt hade jag en anledning att göra det. Men är de dåliga känns det sådär.
Det får du gärna göra, jag har hittat några CO hjälmar i jockeystil så det borde ju vara någon av dem
Har förresten en hoppsadel igen ^_^, så får se om man vågar börja skutta över lite stockar i hagen igen på nya (inte så) vita hästen ^_^.
Idag på sadelprovningen var första gången sen september som jag hoppat högre än 30cm (dvs typ 50cm ) skithärlig Sadel och härlig häst .
Men grattis!! Berätta mera för oss sadelnördar/som haft sadelproblem
Det är möjligen inte så att du drar i henne i landningen? Man ska ju inte följa med riktigt så mycket över hinder som i banhoppning o då kanske det blir att du håller lite hårdare i tygeln än hon är van vid? Drar hon ned huvudet för att bocka? Om inte är det ju bara att lätta lite i handen när du har landat o låta henne galoppera på.Vi har varit och ridit lite terrängträning i Revinge. När fröken väl vänjer sig och inte tror att alla hinder ska äta upp henne fast man bara råkar passera dem och det är kvicksand varje gång det finns en fläck med annat underlag än gräs, så är hon inte så tokig faktiskt. Hoppade små och halvstora stockar, bank, ett upphopp och travade genom vattnet med hinder efter och hon skötte sig rätt hyfsat faktiskt. Blev lite spänd igen i slutet när vi skulle hoppa lite stockar på en del av banan där vi inte tidigare varit, men hon stannade bara på ett hinder en gång, de andra hoppade hon, även om det bara var i trav. Gjorde rundan en gång till och då i galopp, skönt ändå att spänningarna släpper fortare och fortare.
Har ett problem med henne, hon drar ofta kraftigt framåt, neråt efter hindren och jag är inte alltid snabb nog att korrigera, vill ju gärna att hon får hoppa ostört först. Hon blir rätt stark. Hur ska jag tänka här för att inte få problem med det framöver? Glömde fråga igår.
Hon är inte van vid att hoppa öht. Håller på att hoppa in henne så smått, har bara hoppat enstaka banhoppningshinder, vid max 10 tillfällen. Varit i Revinge m chefen en gång tidigare och hoppat stockarna som finns vid Vombsjön vid några olika tillfällen.Det är möjligen inte så att du drar i henne i landningen? Man ska ju inte följa med riktigt så mycket över hinder som i banhoppning o då kanske det blir att du håller lite hårdare i tygeln än hon är van vid? Drar hon ned huvudet för att bocka? Om inte är det ju bara att lätta lite i handen när du har landat o låta henne galoppera på.