fälttävlansmärket mm

T

TotallyLost

hej jag har lite frågor
1. Kan ett halvblod tävla fälttävlan(små klasser)eller är det dummt?
2. Hur tar man fälttävlansmärket?
3. Får man tävla stor häst om man är under 18???
tack på förhand :) :bow: :bow:

Sv: fälttävlansmärket mm

Självklart kan du tävla fälttävlan med ett halvblod! Beroende på vad det är för typ och temperament kan ett halvblod tävla de högsta klasserna i fälttävlan. Ofta är ett halvblod som har fullblod i stammen bättre än ett rent fullblod i dressyren och hoppningen.
Sjäv har jag ett halvblod efter Magritte - Ibsen som jag hoppas ska gå långt :)

Du får lov att tävla stor häst efter du har fyllt 14. Fram till du fyller 18 tävlar du som junior.

F-märket tar du genom att rida för en fälttävlanstränare (lägst C-tränare) och sen gör du provet som består av en skriftlig och en praktisk del (temporidn, banhoppn, terränghoppn)

Halvblod som är av den lättare typen (fullblodsinslag) kan tävla upp till de allra högsta klasserna, titta bara på Stand by me och Robin des bois som gick OS i somras.

hur får man tag på en c-tränare dåe :confused:

kontakta ditt distriktsförbund!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka