Dressyrtjejen_97
Trådstartare
Nu när det varit så mycket snack om ridhjälmar och standarder hit och dit kom jag och tänka på...fälttävlanshjälmar!
Är inte de oftast "säkrare" än "vanliga hjälmar"?
Alltså testade i andra/högre standarder och utefter högre krav?
I alla fall logiskt borde det väl vara så, med tanke på att fälttävlansryttare teoretiskt sett kan råka ut för allvarligare huvudtrauman än i t.ex. dressyr.
Hur som helst, med tanke på allt tjafs om standarder etc. Så blir jag nästan lite sugen på en fälttävlanshjälm, då dem de facto är säkrare med tanke på att de inte har skärm (inte lika lätt att bryta näsbenet?).
Så har tittat på några CO modeller, som faktiskt inte var så hemskt fula!
Men hur är de i passformen? COs vanliga modeller är ju väldigt ovala, men dessa ser väldigt runda ut??
Har nämligen huvud som en travbana Så jag behöver en verkligt oval hjälm...
Är inte de oftast "säkrare" än "vanliga hjälmar"?
Alltså testade i andra/högre standarder och utefter högre krav?
I alla fall logiskt borde det väl vara så, med tanke på att fälttävlansryttare teoretiskt sett kan råka ut för allvarligare huvudtrauman än i t.ex. dressyr.
Hur som helst, med tanke på allt tjafs om standarder etc. Så blir jag nästan lite sugen på en fälttävlanshjälm, då dem de facto är säkrare med tanke på att de inte har skärm (inte lika lätt att bryta näsbenet?).
Så har tittat på några CO modeller, som faktiskt inte var så hemskt fula!
Men hur är de i passformen? COs vanliga modeller är ju väldigt ovala, men dessa ser väldigt runda ut??
Har nämligen huvud som en travbana Så jag behöver en verkligt oval hjälm...