Fälttävlanshingst till hoppsto.. vem?

Sv: Fälttävlanshingst till hoppsto.. vem?

Tycker du ska betäcka med Lasandos - kombinationen har ju varit bra förr, så varför byta? Tror att tävlingsryttarna struntar fullständigt i om han blir sänkt eller höjd, faktiskt. De ser avkommrna på hoppbanan - det är det viktiga. Kör på han börjar ju bl till åren.

Lugn o fin. Ditt sto är ju inte sämre vare sig i avelsboxen eller som ridhäst om Lasse mot all förmodan skulle sänkas.
Det är mga hästar efter honom på G.

Lugn o fin. Ditt sto är ju inte sämre vare sig i avelsboxen eller som ridhäst om Lasse mot all förmodan skulle sänkas.
Det är mga hästar efter honom på G.

Jo, men nog kan det vara svårare att sälja avkommorna efter en C-hingst?

Jag tänkte faktiskt mest på prislappen om man måste sälja avkomman som föl innan den hunnit prestera något. Själv skulle jag nog kunna bli lite avskräckt om morfadern sänkt sin bokstav pga avkommornas "dåliga" prestationer. Själva stoet vet jag är lika fint ändå:d

Roven låter som ett bra val, kanske blir TAI ändå, skulle nog tro det, finns ingen anledning att släpa hit honom annars....

Men Lasandos låter inte som något bra val. De hästarna blir ju svåra, hoppa kan dom, men de ska ju ridas också. Finns få om några som tävlas med framgång. Vet en men den har ett möderne m meriter i 1,60 också....Och seriöst Landlord blodet och ridbarhet är väl så där och om de ska gå fälttävlan ska ju hästarna helst kunna trava också....

88:an skulle jag passa mig för om dina ston inte hoppar alldeles super och nedärver det.

Cortez-stoet har ju mkt blod, och säkert mkt nerv, där räcker det säkert med en ädel hingst med bra ridbarhet o temp, behöver ju inte va så mkt fullblod då.

Såvitt jag har förstått det hade Roven en avvikelse vid spermieundersökningen som gjordes vid det holländska bruksprovet -02, som gjorde att han fick en begränsning i antalet ston. Men sen har jag ingen aning om hur hans fertilitet har varit under de åren i aveln i Holland. Bevisligen har han ju fått några avkommor i alla fall, eftersom en vann det holländska hoppchampionatet för 3-årsston förra året.

Ja, jag har sett det och jag antar att det är pga av hans avvikelser i sperman, men jag vet som sagt var inte alls hur det har påverkat hans egentliga fertilitet.

Jag tänkte faktiskt mest på prislappen om man måste sälja avkomman som föl innan den hunnit prestera något. Själv skulle jag nog kunna bli lite avskräckt om morfadern sänkt sin bokstav pga avkommornas "dåliga" prestationer. Själva stoet vet jag är lika fint ändå:d

Det beror ju helt på stoet, vad jag har fått intrycket av verkar det som många hingstar som sänkts har stått på naturlig betäckning eller åtminstånde inte varit en "inne" hingst. Sällan att de bästa stona hittar dit. Kan också tänka mig att iallafall de som stått på naturlig, blivit billigare, och därför fått ställa upp till ston som egentligen hade passat mycket bättre med en annan hingst, eller ingen hingst alls:smirk:

OM jag skulle köpa häst och fått veta att mamman tävlat ok, men att morfar var utrangerad hade jag inte backat om avkomman verkade lovande. Hade mamman varit medioker och morfar Elit och avkomman medioker så hade jag backat. Ibland träffar vissa gener rätt och ibland fel...

Sedan kan man ju fundera på hur priserna ligger, detta är en fråga, inget jag har forskat i.
Om man har 2 fullständigt lika snygga, talangfulla och trevliga hästar, båda går 140 cm hoppning - den ene har en pappa som heter Cortez och den andre heter Lemon(utrangerad om jag inte missminner mig), kostar hästarna lika mycket? För enkelhetens skull kan vi låtsas att mödernet är lika bra på båda.
Och om vi provar igen med att mödernet är bättre på Lemonavkomman än Cortezavkomman?
U

Det beror ju helt på stoet, vad jag har fått intrycket av verkar det som många hingstar som sänkts har stått på naturlig betäckning eller åtminstånde inte varit en "inne" hingst. Sällan att de bästa stona hittar dit. Kan också tänka mig att iallafall de som stått på naturlig, blivit billigare, och därför fått ställa upp till ston som egentligen hade passat mycket bättre med en annan hingst, eller ingen hingst alls:smirk:

OM jag skulle köpa häst och fått veta att mamman tävlat ok, men att morfar var utrangerad hade jag inte backat om avkomman verkade lovande. Hade mamman varit medioker och morfar Elit och avkomman medioker så hade jag backat. Ibland träffar vissa gener rätt och ibland fel...

Sedan kan man ju fundera på hur priserna ligger, detta är en fråga, inget jag har forskat i.
Om man har 2 fullständigt lika snygga, talangfulla och trevliga hästar, båda går 140 cm hoppning - den ene har en pappa som heter Cortez och den andre heter Lemon(utrangerad om jag inte missminner mig), kostar hästarna lika mycket? För enkelhetens skull kan vi låtsas att mödernet är lika bra på båda.
Och om vi provar igen med att mödernet är bättre på Lemonavkomman än Cortezavkomman?
U

jag tror att det är lite avhänget på könet oxå. vad hade du tänkt dig där? ;)

jag tror att de skulle kosta lika mkt. om det nu bara var stammen som skilde dem åt (inte ridbarhet, hur rädd de var om sig osv) möjligtvis att Cortezen skulle vara lite dyrare om det var ett sto... personligen har jag dock sett en hel del trevliga Lemoneser :D

ja men eftersom det är helt hypotetiskt så kan vi låtsas att det är både både valacker och ston ;). Och det är ingen övrig skillnad på dem mer än vem som är pappa.
Jag kan hålla med om att avelsvärdet kanske kan bli större om pappan är elit, men som sporthäst borde ju priset vara det samma.. tycker man..
Jag brukar alltid ta Elfen som exempel när jag ska välja en utrangerad hingst, och kände att jag skulle byta..
U

ja men eftersom det är helt hypotetiskt så kan vi låtsas att det är både både valacker och ston ;). Och det är ingen övrig skillnad på dem mer än vem som är pappa.
Jag kan hålla med om att avelsvärdet kanske kan bli större om pappan är elit, men som sporthäst borde ju priset vara det samma.. tycker man..
Jag brukar alltid ta Elfen som exempel när jag ska välja en utrangerad hingst, och kände att jag skulle byta..
U

grejen är nog att om det är sporthästar men ston så är Cortezen värd mer (eftersom det med fördel kan användas till avel efter avslutad karriär), medans om det är valacker så är de mer lika värda. det är iaf vad jag skulle tro. men en häst är ju värd vad en köpare är beredd att betala o det är ju hemskt olika vad folk tycker.. :)

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 317
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 612
Senast: Fredag
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Vad tror ni om honom till denna: Elit-prem, 163 cm e Cortez u Elit-sto (Gaston – Jarramas) Helsyskon i svår hoppning (exp USA)...
Svar
5
· Visningar
1 027
Senast: Tant Gredelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka