Fälttävlanshingst till hoppsto.. vem?

athena

Trådstartare
Har fått en förfrågan om att producera en FT-avkomma utav ngn av mina ston. Bara en ytlig diskussion med en bekant, men min nyfikenhet är väckt såklart :). Nu är inte mina tanter av den ädlare modellen, så hingstvalet kommer i så fall att bli mycket viktigt.

Sto nr 1 är e Cortez - Gaston, ELIT liksom sin mor. Har avkommor med seger i 1,50 + en massa hoppdiplom och annat. Helsyskon i sv hopp. 163 cm, lågställd och lång i bålen. Parallell fram men har inte nedärvt det (dock viktigt att ha med i tanken). Ca 40% xx.

Sto nr 2 är e Stanford - Furidant, ELIT-mamma. Tävlat 1,50 sv int, flertal syskon i svår hoppning bl a Verona. 167 cm, mkt bra typ (fast inte direkt lätt), korrekta ben. Ca 10% xx.

Funderar såklart på Flyinges nya AF och JM, men vad finns det mer? Jag har bläddrat igenom förra årets hingstkatalog men finner nog faktiskt inget som faller i smaken.

Sv: Fälttävlanshingst till hoppsto.. vem?

Har fått en förfrågan om att producera en FT-avkomma utav ngn av mina ston. Bara en ytlig diskussion med en bekant, men min nyfikenhet är väckt såklart :). Nu är inte mina tanter av den ädlare modellen, så hingstvalet kommer i så fall att bli mycket viktigt.

Är inte Roven xx klockren för fälttävlansavel? Om stona rör sig hyfsat. Själv verkar han ha talang för båda disciplinerna.

Har tittat på honom, men han står bara på AI på Flyinge så det är kört :(.

Mr Carrera? Kommer dock inte ihåg hur det stod till med hoppningen för hans del.

Om du redan har bläddrat igenom och inge funnit någon så lär mitt tips inte hjälpa dig. Men min spontana reaktion på ditt stomaterial, utan att veta något mer om dem än så, så är ju Lasandos (med i fälttävlansprogrammet t.o.m. om jag inte minns fel) ett bra val. Mtycket fullblod ett par tre generationer bak, förädlar de flesta av sina avkommor då han är nätt och ädel själv.

Lasandos är den enda jag ser som riktig förädlare, som jag gillar, faktiskt. Och mitt Cortez-sto har... 3 avkommor efter honom :). Jag skulle dessutom få ett riktigt bra pris. Fast jag är lite tveksam till hans förärvning. Misstänker att han kommer att sänkas till C snart.

Vet ej om någon har tänkt att söka licens på Grafenstolz i år men kanske kunde han vara ett alternativ?

Om nu stona har hoppningen, borde då inte 88an vara ett ok val? Det verkar inte som han förbättrar hoppningen, men han har ju visat att han duger i fälttävlansavel, och då måste han ju ge andra egenskaper som gör att avkommorna lyckas bra? Han står ev. på naturlig i år och det kan ställa till det lite beroende på vart man bor. Det för ju osökt tanken vidare till Mr Carrera, men jag vet inte hur han kommer att tjänstgöra iår..
Lite synd att Roven bara kommer att stå på AI annars hade han varit intressant.
Det jag kan vara lite skeptisk mot på JM och AF är att jag inte har koll på hur de rör sig, och dressyrmomentet är ju en ganska viktig del nuförtiden. Kan ju vara att de rör sig trevligt, men det vet jag tyvärr inte så mycket om. Men om det skulle bli en ren hoppavkomma så hade det väl inte varit någon katastrof eller? ;) Sedan gör ju ridningen mycket för gångarterna.
Lambourghini (suck nu är jag där igen, måste bara träffa den hingsten ;) ) har ganska mycket fullblod i sig, och anses vara en multitalang som lämnar bra typ och trevligt temperament. Kanske att han kan vara värd att titta närmare på?
Ulrika

Besvärligt med de där som bara står på naturlig tycker jag. Å andra sidan blir det ju billigare. Men det gäller då att de står hyfsat nära.

(jag har just gjort körjournal för mitt hästeri för 2006. Jag har kört 10939 km :eek:. Undrar just om Skatteverket tycker det är normalt...)

Såpass mycket ligger jag på i körning varje år så det är nog inga problem. :)
Du har ju fått lite tips redan, synd att Roven står på naturligt, annars hade han varit klockren. Men om du vågar prova något nytt ungt så blev jag väldigt förtjust i Tsarevitj, mkt fin stam, mkt ädel, fantastisk gång och helt ok löshoppningspoäng.
Majim G hade också varit intressant om han stått på TAI, men nu har du ju för långt till honom också.
Så jag säger; våga testa Tsarevitj! :banana:

Herzensdieb annars, kanske? Han fick ju bra både på hoppning och dressyr, och toppbetyg i terrängen? Gediget möderne på honom också.

En trakhenerhingst som finns på importsperma, jag tror det finns gamla trådar om honom också.

Lasandos är den enda jag ser som riktig förädlare, som jag gillar, faktiskt. Och mitt Cortez-sto har... 3 avkommor efter honom :). Jag skulle dessutom få ett riktigt bra pris. Fast jag är lite tveksam till hans förärvning. Misstänker att han kommer att sänkas till C snart.

Ja vad dum jag är! Det var tydligen väldigt längesedan jag var härinne och irrade runt. Nu känner jag ju igen dig och jag tror också att jag kommer ihåg vilket Cortez-sto du har. Lycka till i sökandet - det verkar inte råda brist på tips!

Jag tänker ta Jaguar Mail nästa gång i varje fall, på ett sto med "gammal" stam som behöver förädlas och som dessutom ska bli hoppehäst med vilja och nerv hade jag tänkt, eller drömt rättare sagt.

Usch, säg inte så, det skulle vara en mardröm om han sänktes till C eftersom jag har ett sto efter honom som är dräktig o förmodligen kommer att fortsätta som avelssto:crazy:

Lasandos avkommor har ju visat sig bra i treårstesterna med en hel del klass1 o diplom, allra främst i hoppningen. Men det verkar som om det är flera(därbland mitt sto) som inte kommit vidare av olika anledningar.

Mitt sto visades på treårs med riktigt fina betyg i hoppningen, o tävlades med utmärkda resultat som fyraåring, men därefter så blev hon skadad och fungerar därför inte som ridhäst nu. Hade hopp om o sätta igång henne efter första fölningen men eftersom hon fick så mkt komplikationer av fölningen så tror jag inte hon kommer komma ut på tävlingsbanorna igen:cry:

Har svarat på ditt PM, men för att klargöra för de andra om läser så tror jag att han skulle ha höjts till A nu om inte han var "på väg nedåt". Tyvärr har han använts lite + att en del avkommor exporterats.

Tror inte du behöver vara orolig för Lasse egentligen.:)
Han borde varit sänkt nu om de skulle velat sänka honom. I hans fall tar de säkert hänsyn till alla yngre förmågor som kommer ut i år på tävlingsbanan (dessutom har han ju lämnat avkommor i sitt tidigare liv i Tyskland som går svår - konstigt att de inte bara ger honom A pga det?).
Vad jag vänt mig emot i andra trådar är just att sänkningar/höjningar sker uttryckligen efter Blup men godtyckligt (trots att det finns tydliga gränser utsatta) + att det "inte räcker med någon enstaka framgångsrik avkomma" i en del fall men i andra fall inte behövs finnas någon framgångsrik avkomma alls.:devil:

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 317
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 612
Senast: Fredag
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 936
Senast: Molekyl
·
Avel Vad tror ni om honom till denna: Elit-prem, 163 cm e Cortez u Elit-sto (Gaston – Jarramas) Helsyskon i svår hoppning (exp USA)...
Svar
5
· Visningar
1 027
Senast: Tant Gredelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka