Fälttävlansavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 065
N

Nyrelski

Har ett sto efter Magritte - Ibsen DH 262 - Biarritz som jag hade tänkt ta föl på om ett par år, hon blir tolv nu.
Hon har gått 1.20 hoppning, LA dressyr och Lätt fälttävlan. Går allt som planerat kommer hon gå * nästa år.
Hon har både ett bra hopp och bra gångarter med plus för traven och lite minus för galoppen.
Väldigt bra psyke, framåt och positiv i ridningen och väldigt lätthanterlig. Är ganska lätt i typen och 1.60 hög.

Jag vill gärna ha en avkomma som kan bli en bra fälttävlanshäst och har hittat drömhingsten som är Jaguar Mail :)
Men tyvärr kommer jag nog inte ha råd med honom, plus att det känns lite riskabelt då hon inte har haft föl innan.

Så nu undrar jag om ni har något bra tips på hingst? Och tycker ni jag ska satsa på att få en fälttävlansavkomma eller ska jag ta en ren dressyrhingst, med tanke på stammen och att hon faktiskt har syskon som går bra i dressyr?
Jag själv är inte så intresserad av dressyr, men det är inte så säkert att jag kommer behålla fölet.

http://i21.photobucket.com/albums/b268/Nyrelski/Maja/Magriza2.jpg

Tacksam för svar :)

Sv: Fälttävlansavel

Spana in Nostradamus om/när han kommer tillbaka i avel!

Om ditt sto är stabil i temperamentet tycker jag att han kan bli ett intressant val. Han är hälften xx, har prestationer i svåt internationell hoppning och ok gångarter!

Titta efter en hingst som har en stor del xx i sig, både vettiga gångarter och bra hoppförmåga. Förstår att Jaguar Mail är en intressant kandidat, med så mycket vettigt fullblod som det är i honom:d Haydn har också en stor andel bra fullblod i sig!

Jo Nostradamus verkar fin, men han är så liten... Min är ju bara 1.60 och har dessutom enorm manke. Så jag är rädd att avkomman kanske blir jätteliten ;)

Det är sant att han är, förstår att du inte vill ha en ponny;)

Kan Haydn vara ett alternativ?

Ja kanske, han hoppar ju bra och jag såg att han hade någon avkomma som tävlade dressyr. Hur har hans avkommor blivit?

Hur är det med rena fullblod, finns det några bra nu?

Haydn kan nog också lämna smått. MItt sto som är 162 har en avkomma e honom som bara blev 157 nånting. Hennes båda andra landar på ca 165 med "normalstora" fäder.

Liknande trådar

N
Avel Var med mitt sto till veterinären idag och hennes gamla gaffelbandskada har gått upp. Därför ska hon nu få bli avelsto/promenadhäst och...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: Nyrelski
·
N
Avel Jag funderar på att betäcka mitt halvblodsto med fullblod. e: Magritte u: Ibiza 13542 - Ibsen DH 262, 161cm Hon har gått Lätt...
Svar
15
· Visningar
1 430
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka