Fälttävlans dressyr

M

mhb338

Är ute ganska ofta med hästar på fälttävlan i södra Sverige, mest unghästar men även någon som går *. Är nu innerligt trött på "lotteriet" om vilken dressyrdomare man "drabbas" av. Hela tävlingen står och faller med den godtyckliga bedömningen. Om man studerar film tagen under ritten, kan man inte se skillnad på utförandet som av olika domare bedöms från 4- 9. Ryttaren (utbildad hippolog och fd. testryttare för domareutbildninegn på Strömsholm) kan ibland vara "säker på" att det måste ligga omkring 35 - 45 straff, men då protokollet hämtas visar det sig att ritten bedömts till 65-75 straff. Har visat filmer från tävlingar för domare för enbart dressyrtävlingar och dessa har bedömt helt annorlunda. Det visade sig förstås att kvaliteten på svensk domarkår är mycket skiftande och att de under utbildningen på Strömsholm visade mycket skiftande siffror på samma ekipage/samma rörelse, utan att kunna motivera varför en satt 3 där en annan satt 9. Synd att fälttävlan helt skall styras av det minst avgörande momentet. Snart har vi dressyrtävling med en enkel banhoppning samt inslag av en liten terrängritt istället för just FÄLTTÄVLAN

Sv: Fälttävlans dressyr

Ja det är trist, och ännu värre utomlands :cool:

Fast vaddå domare för enbart dressyrtävlingar?

Här i Skåne är det iallafall samma domare som dörmer fälttävlan som vanlig dressyr. :D

Att föreningar sedan har sina favoritdomare är en annan sak.

Ja, det är trist.... samtidigt får vi de domare vi förtjänar :crazy:

För vilka blir domare? Inte är det många kunniga tränare, instruktörer eller ryttare av högre klass. De har inte tid/är för dåligt betalt

Nä, huvuddelen är dressyrens "wannabees" dvs medelålders dressyrtanter som brinner för sporten och hjälpligt lyckats skumpa runt en msvB:1 :angel:

Här uppe lider dessutom våra domare av "Skånekomplex" dvs de tror att allt är mycket sämre här (och det är det på HÖG nivå, men inte i LC/deb), vilket ställer till det för kvalande ekipage. Färskt exempel på grannklubb som återigen lyckats med domare där dagens bästa resultat varit 58 straff i 90-klass, placerade på över 75... (nån hade över 100:eek:) En ungponny var suveränt bäst i Trossnäs på typ 33 straff, där var den lika suveränt bäst men på typ 53 straff. Lika för alla... jovisst, men kul om du skall kvala

Jag håller med. Har dessutom en häst som är extremt lydig men inte med så mycket gång.

Han döms så olika att en helgen kan han ligga på över 70% för att nästa helg ligga på 59% :crazy:

Kanske skulle man inventera domarna :idea:

personligen tycker jag att domare som dömer fälttävlansdressyr skall lägga mer vikt på lydnaden än om de rör sig flashigt

Kan bara hålla med. En knepig dressyrdomare kan ju nästan få en att bryta ihop totalt, tycker det är ganska onödigt att såga ekipage vid fotknölarna i debutant klass.

Och att det är lite av ett lotteri märker man ju ännu tydligare de gånger domarna blir 3 st. Tex i öved får ett par år sedan fick jag 9 på en halt av ena domaren och 5 el om det var 6 av den andra, hur tänker man då? Skall man vara glad över sin 9a eller skall man se det som att man behöver hem och träna halter då den knappt är godkänd å andra sidan ?

Tyvärr är det en bedömningssport, vilket vi aldrig kan komma ifrån. För att få det riktigt rättvist hade det väl behövts lika många domare som i tex simhopp, där de även tar bort högsta + lägsta bedömningen. Men vem är pigg på att betala för ett sådant kalas?

Fast det du tar upp med enstaka skillnader tycker jag inte är så konstigt. Den som satte 9an kanske missade att han rättade sej ngt bakåt om denne satt rakt framifrån medan den från sidan såg det tydligt. Kan ju vara så :)
(Vet inte varför jag valde att tolka det så positivt från domarens håll. Brukar ju irritera mej en del på dem. :o:angel:)

Är det 3 som dömer så brukar det vara kul att jämföra. Inte bara bedömningsmässigt på enstaka ekipage utan även poängmässigt dem emellan och rangordningsmässigt. Det är ju rangordningen som är det intressanta. Sen om det skiljer 10 p mellan domarna är en annan sak. Förryttare kan vara bra men då måste ju domarna kunna kommunicera med varandra. En del är mycket dåliga på engelska även om de dömer internationellt och då tänker jag inte på svenska int. tävlingar.

Jag vet inte om jag håller med faktiskt, själv brukar jag få rätt bra poäng :angel:

Mina hästar går ju stadigt Msv dressyr med placering och jag tycker nog åtminstonde jag blir bra bedömd.

Svårare utomlands givetvis där har jag legat på runt 47-54 straff i *** oxå befogade poäng.

Sedan finns det ju en del "kända" som kan göra mkt missar och ändå få fantastiska poäng och det är ju inte rättvist. Men jag kan inte klaga på att jag blir fel bedömd iallafall.

Sedan anser ju jag att många ft-ryttare faktiskt inte kan rida sin häst på tygeln på ett riktigt vis och det syns ju på poängen inte minst utomlands.

Men det är bara att kolla på resultatet får badminton. Asså dom har ju FÄLTTÄVLANS hästar inte dressyr hästar, de rör sig inge speciellt men de gör att. och de kan ligga hur lågt som hälst i dressyren. Sen när en vanliga kommer på tävling här i sverige och skulle man göra samma som de så skulle man kanske få 55 staff inte ligga nere på 40. Jag viste de e superduktiga på att rida men det är inte så att de har dressyrhästar som går helt fantastiskt. Jag tror att domarna har mycket översende om det kommer en med ett namn.,

Vi pratade om det med ett gäng dommare på en domarkurs. För då red min kompis på en tinker och fick 75 % av en domare och sen fick hon 43% av den sämsta. Hon red en LA:3. Det var 7 domare som dömde samtidigt. Alla domare var domare som går dömma ST Georg. Den dommaren som gav henne 75% tyckte att hästen var cool och att min kompis var nogran. Medans den domaren som gav 43% tyckte att hästen var tung och det ståg slarigt ut. De andra dommarna låg runt 65-69%.
Han som höll i kursen viade en film på en häst i en vanlig LA som travar rakt fram längs långsidan och den går i form och är bra genom ryggen så fick de bedöma den. De flesta dommarna gav den en 6a. Men sen kom det en häst som rörde sig helt fantastikst men den stretade lite och den hästen fick allt emmelan 5 och 9.
Jag tycker det är konstigt att du kan få en 5a fast hästen går på sitt max sen kommer det en som rör sig fantastiskt men stretar och den får också en 5a. Va skulle då hästen som gick på sitt max fått om den gjort något eftersom det inte ens fick ett godkänt poäng innan?

jag tycker egentligen det är lite skitsamma om olika dommare dömmer i olika skalor, eller vad man ska säga. bara det ekipaget som såg prydligast ut vinner.. men det finns ju många dommare som dömmer helt fel där också kan man tycka..

Men det är bara att kolla på resultatet får badminton. Asså dom har ju FÄLTTÄVLANS hästar inte dressyr hästar, de rör sig inge speciellt men de gör att. och de kan ligga hur lågt som hälst i dressyren. Sen när en vanliga kommer på tävling här i sverige och skulle man göra samma som de så skulle man kanske få 55 staff inte ligga nere på 40. Jag viste de e superduktiga på att rida men det är inte så att de har dressyrhästar som går helt fantastiskt. Jag tror att domarna har mycket översende om det kommer en med ett namn.,

Njä här håller jag inte med dig. De hästar som går tex Badminton och får höga poäng rör sig oftast väldigt bra. De gör också en bra uppvisning där de gör fina byten och bra skolor vilket säkert hade resulterat i höga poäng i vanlig dressyr oavsett var de hade ridit

Njä här håller jag inte med dig. De hästar som går tex Badminton och får höga poäng rör sig oftast väldigt bra. De gör också en bra uppvisning där de gör fina byten och bra skolor vilket säkert hade resulterat i höga poäng i vanlig dressyr oavsett var de hade ridit

nej men dde va inte så jag mena. Asså jag tycker dom som rider badminton gör as finna program å de ser alltid snyggt ut. Men jag mena att de hänger säkert lite på namnen på ryttarna också asså hade det kommit en Rocky som ingen någon sin sätt kanske dommaren inte skulle ha lika mycket översende.

jag tycker egentligen det är lite skitsamma om olika dommare dömmer i olika skalor, eller vad man ska säga. bara det ekipaget som såg prydligast ut vinner.. men det finns ju många dommare som dömmer helt fel där också kan man tycka..

fast problemet är då när det gäller kval. Då har det betydelse...

Visst rider de flesta bra där, men jag såg när Pippa red en gång, och hästen taktade typ 5 steg i skritten på diagonalen, och på tavlan stod det 9-9-9... vad har de tittat på då?

Undrens tid är inte förbi...men jag håller med fio! Mina dressyr poäng stämmer oftast med vad jag får i vanlig dressyr!:) Min Grå är ju ganska lydig men har inte nån stor trav, balanserad galopp o en bra skritt. Har bara varit på en FT (på mitt favvoställe Vinslöv....:crazy:) där jag inte fick så pass bra straff som jag trodde...när jag tittade på videon efteråt så fick jag nog hålla med domaren iaf!

Jag tycker de flesta som dömer FT-dressyr har ganska klart för sig att det är lydnad framför stora gångarter som gäller, har haft den diskussion med flera av de domare som nog ni alla ridit för nån gång.

Undrens tid är inte förbi...men jag håller med fio! Mina dressyr poäng stämmer oftast med vad jag får i vanlig dressyr!:) Min Grå är ju ganska lydig men har inte nån stor trav, balanserad galopp o en bra skritt. Har bara varit på en FT (på mitt favvoställe Vinslöv....:crazy:) där jag inte fick så pass bra straff som jag trodde...när jag tittade på videon efteråt så fick jag nog hålla med domaren iaf!

Jag tycker de flesta som dömer FT-dressyr har ganska klart för sig att det är lydnad framför stora gångarter som gäller, har haft den diskussion med flera av de domare som nog ni alla ridit för nån gång.

Tyvärr har detta inte varit så i år, är benägen att hålla med dig annars men just i år stämmer det inte :crazy:

Om man använt sig av andra domare i år är kanske en orsak??

Vi får nog acceptera att inte bara ryttare o hästar utan även dressyrdomare kan ha en dålig dag :eek:
Det som är lite synd är att dom då oftast inte är lika utförliga i sina kommentarer som vanligt.

Själv har jag aldrig övervägt en karriär som dressyrdomare.
Tur för er :devil:

Nu ser man på iallafall Juior sidan (de e dom enda hästarna ja vet hur dom går på tävling) nu på SM att de e riktiga och bra dressyrdommare som dömmer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka