fälttävlan/terräng, Skillnad?!

A

aassie

Av&an, har jag funderat på att börja tävla, men jag förmår mig inte att tävla dressyr, hoppning är kul och min starka sida, men har även insett att jag helst är ute. Under somrarna tränar jag vid en terräng bana som finns en bit ifrån mig där det finns "sand-åsar" man kan klättra i, och ganska många fina hinder.

Distans, terräng, och fälttävlan är allihopa utomhus. Men vad är skillnaden på dom? Jag vet att distans är när man rider en bestämd sträcka, och under denna sträcka så finns det olika kontroller. Terräng har jag för mig att det är som vanlig hoppning fast utomhus med fasta hinder. Fälttävlan?! är det Hoppning & Dressyr på bana/gräs och sedan hoppning på terrängbana?

Är jag helt ute och cyklar? Vad behövs för att kunna tävla i detta, Grönt kort eller något mer? Vars kan man hitta bra info och vägledning?

Tacksam för svar! :)

Sv: fälttävlan/terräng, Skillnad?!

Fälttävlan innehåller dressyr, banhoppning och terräng med fasta hinder. För att tävla behövs grönt kort och fälttävlanskort.

Om du tycker hoppning är kul men inte dressyr så finns det ibland hunting-klasser som kanske kan vara nåt för dig. Det är ungefär som fälttävlan men utan dressyrmomentet. En blandning av banhoppning och terränghoppning med andra ord.

Distans har jag dålig koll på men det kan säkert nån annan svara på.

Okej tack! Men om man går in mer på endast Terräng? Är det bara Terräng ridning med fasta hinder. Det är mer min grej,

Det finns egentligen inget tävlingsmoment som heter bara "terräng" utan det är ett del moment i fälttävlan om man säger så.. Det finns ju däremot så kallade "pay and cross" där man får träningstävla på endast terrängbana (med fasta fälttävlans hinder, inte banhoppningshinder) annars har du ju till exempel den nyare tävlingsformen Team Chasing där man hoppar i lag över terränghinder.
Jag tycker att du ska börja med att leta upp någon som håller lite terräng/fälttävlans träningar där du bor så du får komma ut på en "riktig" bana tillsammans med tränare:idea:

När man rider distans så handlar det mest om uthållighet, dvs inga hinder. Man rider sträckor på 3(prova på), 5 eller 8 mil (finns även längre, tror längsta är 16 mil) oftast i ett lite lugnare tempo eftersom det är långa sträckor. Vid målgång måste hästen godkännas av veterinär. Samt att det finns "puls" kontroller under sträckan.

Hästen måste godkännas av veterinär efter varje etapp ute på banan också, dessa etapper kan vara allt från 10 till 40 km långa. Mest vanligt är ca 20-35 km. Den längsta sträckan är 16 mil på en dag, vanlig sträcka är också 12 mil utöver de du redan räknat upp.

Efter varje etapp är det obligatorisk vila på 30-40 minuter efter att man blivit godkänd av veterinärern. Sedan rider man etapp efter etapp tills man kommit i mål. :)

Du kan se vad du behöver för att tävla på ridsportförbundets hemsida, du kan även gå in på respektive forum, fälttävlan och distans. Terräng gissar jag att du menar terränghoppning och då passar fälttävlansforumet in bäst :)

Om du tycker hoppning är kul men inte dressyr så finns det ibland hunting-klasser som kanske kan vara nåt för dig. Det är ungefär som fälttävlan men utan dressyrmomentet. En blandning av banhoppning och terränghoppning med andra ord.

Tyvärr är hunting inte längre tillåtet sen nåt/några år tillbaka.

Till TS: Finns så kallad terränghoppning hos en del klubbar, den jag vart på var vanliga hopphinder utställda på en gräsbana där man red på idealtid. Fanns med en bank som alternativhinder. Låter ju inte riktigt som det du är ute efter dock.

Senast ändrad:

Finns ju även en ny tävlingsform som kallas trec som du kan läsa mer om här: http://www.trecsverige.se/
Tror att bruksridning är ungefär samma sak. Men det kanske är för stillsamt för dig med mer tekniska hinder och ingen hoppning?

Lite off topic, men måste bara tipsa dig om att, om du har möjlighet, åka på en jaktresa till Irland så får du prova på riktig terränghoppning! Ingen tävling men full fart över kuperad terräng och hoppning över stenmurar, bankar, diken osv. och så är man ute en hel dag med ett härligt gäng av ryttare, hästar och hundar:)

Tyvärr är hunting inte längre tillåtet sen nåt/några år tillbaka.

Nähä, det kanske det inte gör. Vi anordnade en i vår klubb för två år sedan men det var ju som sagt ett tag sedan. Väldigt kul och många starter så det är ju synd att det inte finns längre. Fast det krävde en hel del funktionärer förstås....

Det är ganska nyss man tog bort det, jag red typ -07 tror jag. Vill minnas att det var nåt med säkerheten som gjorde att man tog bort det. Tycker faktiskt att det är lite synd, det var en ganska bra inkörsport till fälttävlan men å andra sidan kommer ju startfälttävlan nu.

Liknande trådar

Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 133
Senast: KickiH
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar