Falsk vänförfrågan på fb

bettysmatte

Trådstartare
Jag fick en vänförfågan på fb som visade sig vara falsk. Från en kollega men någon hade hackat hennes fb-konto. Hon skrev det strax efter jag hade accepterat. Jag bytte lösenord med en gång. Något mer jag behöver göra? Kan något ha hänt med mitt konto??? Orolig....:crazy::mad:! Min man har kollat sitt fb-konto och ser inget konstigt från mig.

Ni är säkra på det? Det står ju allt möjligt knepigt när man googlar på att acceptera falska vänförfrågningar. Jag tänkte väl mest att mitt konto OCKSÅ kunde hackas i och med att jag accepterade denna falska vänförfrågan... Det var därför jag bytte lösenord. Men jätteskönt om det inte är så - tack :) !

Dumt var det också av mig... :mad: Jag VAR redan vän med denna kollega - men bara sedan maj - så när hennes vänförfrågan kom misstänkte jag inget konstigt alls. Inte förrän jag såg vad hon skrev och när jag fick ett mystiskt meddelande på messenger (som jag också hann svara på)... En del kollegor väljer att kommunicera med mig via fb i stället för sms, så jag misstänkte verkligen ingenting. Som sagt, obetänksamt och dumt!

Jag fick 5 vänförfrågningar av redan vänner i vintras men gjorde inget alls då jag hört talas om det förut

Men du fick ingen falsk vänförfrågan. Kontot den kom ifrån var autentiskt, det var bara det att det var hackat.

Men du fick ingen falsk vänförfrågan. Kontot den kom ifrån var autentiskt, det var bara det att det var hackat.
Men vi ÄR ju redan vänner, sedan i maj. Hur kan man då skicka en vänförfrågan från hennes konto till mig? Jag finns ju redan på vänlistan. Eller det kanske går ändå...?

Alternativt att kontot inte var hackat utan det kom från ett konto med samma/liknande namn.
På dom som jag fick var det samma bilder som på orginalkontot och två av dem var mina kollegor så jag frågade dom men dom hade inte skickat något och jag var ju redan vän med dom

Ni är säkra på det? Det står ju allt möjligt knepigt när man googlar på att acceptera falska vänförfrågningar. Jag tänkte väl mest att mitt konto OCKSÅ kunde hackas i och med att jag accepterade denna falska vänförfrågan... Det var därför jag bytte lösenord. Men jätteskönt om det inte är så - tack :) !

Dumt var det också av mig... :mad: Jag VAR redan vän med denna kollega - men bara sedan maj - så när hennes vänförfrågan kom misstänkte jag inget konstigt alls. Inte förrän jag såg vad hon skrev och när jag fick ett mystiskt meddelande på messenger (som jag också hann svara på)... En del kollegor väljer att kommunicera med mig via fb i stället för sms, så jag misstänkte verkligen ingenting. Som sagt, obetänksamt och dumt!

Så länge du inte skickat ditt lösenord till det falska/hackade kontot är det ingen som helst fara för ditt konto. Alternativt att du installerat något som hackaren ville att du skulle installera, men då räcker det inte att byta FB-lösenord.

Det uppenbara som skulle kunna hända är att personen som låtsas vara din kollega sedan hör av sig och "behöver hjälp", bara lite pengar, bara just nu, du får igen dem alldeles strax. Och du vet ju vem det är så du har lätt att tänka att visst, jag swischar lite pengar, jag får igen dem på jobbet nästa vecka. Förutom att du ju inte får det eftersom det inte var din kollega utan bara någon som låtsades vara hen.

Däremot kan ingen, bara genom att ha blivit vän med dig på Facebook, hacka ditt konto. (Och det låter inte som om det kontot var "hackat" heller, utan ett bluffkonto som någon annan skapat, med din kollegas bilder.) Däremot kommer de förstås åt uppgifter om dig som du bara visar för vänner, vilket kan vara känsligt nog. I synnerhet om de tänker göra något i stil med ovanstående; då ser de saker du skrivit som du inte trodde att utomstående hade koll på.

Det kan också hända, att vännen" skickar dig ett meddelande på Messenger, en fil som du måste öppna - och vips har du ett virus i datorn. Öppna inga okända filer varesej i mail eller på messenger!

Det kan också hända, att vännen" skickar dig ett meddelande på Messenger, en fil som du måste öppna - och vips har du ett virus i datorn. Öppna inga okända filer varesej i mail eller på messenger!
Fast flera av virusvarningarna på det temat som cirkulerat är falska. Men man ska naturligtvis inte klicka på filer utan att reflektera ändå.

Fast flera av virusvarningarna på det temat som cirkulerat är falska. Men man ska naturligtvis inte klicka på filer utan att reflektera ändå.
Jag öppnade en och det var slutet för hela innehållet i vår dator..... En sån där Betala oss med bitcoins om du vill ha dina filer decrypted!

Vi betalade inte.....

Åh fy fasen, gick du på den? Och det gick inte att rädda alltså?
Nix! Det var en sån där zipfile med en avsändare jag trodde jag kände till. Sen tog det ju säkert 24 timmar innan de krypterat alla filer så helt plötsligt dyker en röd skylt upp på skärmen som förklarar att jag är blåst..... Bryt ihop!

@Linda8142 Denna var helt omöjlig att dekryptera.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix