Falsk stamtavla !

abc

Trådstartare
Vad gör man när man upptäckt att stamtavlan inte stämmer?
Pappans sida verkar korrekt,
men satt och googlade på mammans sida och upptäckte att mammans kända mamma ej lämnat henne som avkomma.
Jag ringde uppfödaren till min häst som inte minns mkt om min hästs mamma trots att hon ägt den.
Fick tag i kvinnans ex som skulle minnas bättre han sa att mamman va ett sto de köpt på en marknad så hon hade nog ingen stam,
så mitt sto med full stam är tydligen okänd på mammans sida.
Han sa det är sånt som kan hända med språngrullarna och hästen är väl bra.
Ja visst är hästen fin men jag köpte en häst med full stam,
för att jag ville ha full stam.
Ska jag ta kontakt med asrp nu så får de utreda detta?

Sv: Falsk stamtavla !

Kontakta dom och se vad som går att göra? Hästen måste ju få sin rätta stamtavla, full eller inte. Vad står det i ert kontrakt? Det finns ju antagligen uppgifter som inte stämmer där och då är det nog möjligt att anmäla bedrägeri.

Men vänta nu. Du hittar på internet att din häst inte finns med som avkomma registrerad på stoet alltså?

Har du sett t.ex. blup.se där det är HUR mycket fel som helst? Allt skrivet i register och på nätet är ju gjort av människor som kan fela. Min första tanke skulle vara att registret är fel.

Hur är hästen registrerad?

Jag har ju inte köpt hästen av uppfödaren utan av en person som haft henne efter.
Ikontraktet står ju samma stam som finns i passet men den verkar ju inte stämma med verkligheten.

Jag har ju pass som visar full stam
men hittade ju inte hennes mamma som avkomma efter sin påstådda kända mamma.
Så efter samtal till uppfödaren fick jag det i princip bekräftat eftersom stoet va köpt av en hästhandlare utan stam.
Bara knepigt att de lyckats få in en känd stam i registreringsbeviset när mammans sida alltså verkar vara okänd.
Tyvärr kan jag ej komma i kontakt med henne jag köpte hästen av.

Har du kvar några kontaktuppgifter till henne? Kontakta ditt avelsförbund och se vad som framförallt måste göras där för att få rätt på det. Sen kan man gå vidare med polisanmälan.

Kontakta föreningen hästen är registrerad i. Internet kan man inte alltid lita på. Det kan mycket väl vara så att mamman stämmer ändå.

Men TS har ju ringt till uppfödaren som sagt att stoet är köpt av hästhandlare utan stam?

Fast hon mindes ju inte så mycket och hennes ex sa att mamman nog inte hade någon stam.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Marty
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 574
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat