Falsk check kan bli skuldfälla

Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Varning!
På hästnet svarade en micheal moore [micheal_moore99@yahoo.ie] på min sadel annons som han hade fått i uppdrag att köpa. När checken kom var den på 6800EUR (affären var uppgjord på 2240EUR). Jag har bet om hans adress för att skicka tillbaka checken efter det var han är bara otrevlig och vill inte lämna ut sin adress samt har nu även försvunnit!
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Det finns en tråd på "western" som handlar om det här om någon vill läsa ytterligare. :banana:
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

jag kan inte fatta att inte alla vet om detta, det berättas ju om hela tiden och står överrallt?
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Hej de finns många exempel på vad dom kallar sig o deras mail adreser de ändrar dom såklart med jämna mellanrum, de enda man behöver veta är att INTE mottaga någon check eller överhuvudtaget INTE göra affär med utlänska köpare för då e de till 99% bedrägeri, himmla tur du inte hannn sätta in pengarna till honom........:devil:
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Förstår inte heller varför folk går på det här, dock i mailform... Jag har aldrig hört talas om att de ringer???
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Förstår inte heller varför folk går på det här, dock i mailform... Jag har aldrig hört talas om att de ringer???

Jag har fått konstiga engelska mailsvar på några annonser. Förfrågan om "my lowest price" osv.

Undrar om inte ett av dem var från ovanstående Michael. Även från en "Tracy"? Svarade dock aldrig.
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

jag har fått från många olika namn, min killes lillasyster likaså.
och jag har heller aldrig hört att de ringt..
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Detta tricket har ju hållt på sen 70-talet, hur kan man gå på det?
Sätt in en annons på en mobil för 500 spänn och får svar från utländska yahoo adresser, där man ska skeppa över mobilen till dennes mamma i Nigeria :D
Varför skulle nån vara så intresserad av en gammal mobil eller en sadel att man betalar frakt till utlandet....:p
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

(helt OT, men just Afrika är lite konstigt. Min svärfar skulle skrota en asgammal dundersliten toyotabuss från 70talet nånting, detta var bara för två år sen. Det kom två svenska killar som köpte gamla bussar och skickade dem som transportbuss för folk i Afrika, och han fick 20 000 för den.
innan affären gick i hamn kollade han med polisen så det verkligen fanns en firma som gjorde så.)

fast detta var en ärlig firma, så eg hör det ju inte hit ;)
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jag förstår verkligen inte heller det... Jag ser flera liknande nyheter varje månad och ändå fortsätter det.

Visst, om man har en ovanlig bil eller något annat "samlarobjekt" kanske folk hör av sig från utlandet men VARFÖR skulle någon i England vilja köpa en vanlig sadel/mobiltelefon/ponny från Sverige när allt blir så mycket krångligare?
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Varning!
På hästnet svarade en micheal moore [micheal_moore99@yahoo.ie] på min sadel annons som han hade fått i uppdrag att köpa. När checken kom var den på 6800EUR (affären var uppgjord på 2240EUR). Jag har bet om hans adress för att skicka tillbaka checken efter det var han är bara otrevlig och vill inte lämna ut sin adress samt har nu även försvunnit!

Precis den personen har mailat mig också...Jag klargjorde att jag inte skulle skicka sadeln förrän jag visste att teckning fanns.Vi kom överens om ett pris,och när checken kom var det på en mycket större summa än vad vi kom överens om.Nu har jag också bett om att få skicka tillbaka checken,men han har inte svarat än..så på den vägen är det.
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jag var med om exakt exakt samma sak!! Jag ska sälja en sadel och han (michael.moore) tog kontakt med mig men bara via mail. Jag tyckte det lär bra och säkert från början men sen började jag misstänka lite smådetaljer. Sen skrev jag till honom att jag inte kommer att sälja sadeln till honom och då försöker han övertala mig. Nu sista mailet så skrev han att om jag(han) ska kunna få tillbaka pengarna MÅSTE du gå in till banken och lösa in checken. Sen när jag fick checken så stod den på 5000 euro och jag ska bara ha 6000 svenska kronor för sadeln. Man vill bara inte veta vad som händer när fraktfirman kommer och hämtar grejerna. Vilka idioter det finns.!!
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Detta tricket har ju hållt på sen 70-talet, hur kan man gå på det?
Sätt in en annons på en mobil för 500 spänn och får svar från utländska yahoo adresser, där man ska skeppa över mobilen till dennes mamma i Nigeria :D
Varför skulle nån vara så intresserad av en gammal mobil eller en sadel att man betalar frakt till utlandet....:p

Jag tänkte så förut också att hur kan man gå på sånnahär grejer?!?!? Men jag hade aldrig hört talas om just sånna här bedrägerier med en check. Sen när dom mailar en så skapar dom ett förtroende hos en och sen låter allt så bra...
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Men jag har själv fått såna svar på annonser, men har aldrig tyckt att de inger förtroende.
På 60-70-talet lurades många av Nigeriabrev, som är en liknande bluff-grej med checkar som saknar täckning, så detta är bara en modernare version med lite mindre summor.
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jag var med om exakt exakt samma sak!! Jag ska sälja en sadel och han (michael.moore) tog kontakt med mig men bara via mail. Jag tyckte det lär bra och säkert från början men sen började jag misstänka lite smådetaljer. Sen skrev jag till honom att jag inte kommer att sälja sadeln till honom och då försöker han övertala mig. Nu sista mailet så skrev han att om jag(han) ska kunna få tillbaka pengarna MÅSTE du gå in till banken och lösa in checken. Sen när jag fick checken så stod den på 5000 euro och jag ska bara ha 6000 svenska kronor för sadeln. Man vill bara inte veta vad som händer när fraktfirman kommer och hämtar grejerna. Vilka idioter det finns.!!

Det kommer ingen och hämtar grejerna... det går bara ut på att du ska betala mellanskillnaden på checken som du fått. Varorna skiter dom i..
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jösses vilket arbete oärligt folk lägger ner på att blåsa ärliga människor! :eek:
Tänk om de kunde lägga den energin på hederligt arbete i stället som normalt folk...
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

Jag har oxå fått svar från den här snubben!
Efter ett par mejl så förstod jag att han ville luras och då fick han veta att han levde:devil:
 
Sv: Falsk check kan bli skuldfälla

jag har ochså fått mail svar från dessa personer, när jag hade en häst ute på annons. han ville betala med check.
men jag skrev tillbaka att jag tar endast kontanter ..¨
inte hörde jag av honom igen :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (HD) Ett av landets största ryttarlöften har valt Helsingborg som ny klubb. 19-årige Alexander Zetterman kan bli den yngste vid...
Svar
0
· Visningar
629
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HD) I lördags fick Caroline Persson från Saxtorp ta emot ett stipendium på 20 000 kronor i samband med Göteborgs Horse Show i...
Svar
0
· Visningar
619
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp