Falsade skor igen - effekter på hästen?

mackan

Trådstartare
såg i nån tråd här att falsade skor tydligen sliter på bak knäna på hästen, stämmer det- hur och varför isåfall?

Undrar nu därför att jag såg ett inlägg som påpekade att falsade skor gör att sömhuvuden inte slits lika mycket som på "vanliga" skor. Min häst sliter väldigt mycket och sömmarna måste ofta bytas på bak innan skonings perioden 6 veckor är över, som resultat. undrade bara därför om falsade skor var ett alternativ för att ungå problemet...? men sen såg jag inlägget om bak knäna somsagt....

:bow:

Sv: Falsade skor igen - effekter på hästen?

Jag vet inte om falsade skor sliter mera på bakknäna.
Det är ju inte helt otänkbart med tanke på att falsade skor oftast ger ett bättre grepp i marken.

Fast det bästa för bakknäna är val om hästen får ordentligt grepp med bakfötterna, om den halkar sliter det ju ännu mer! Så då borde ju falsade skor vara posititvt. Nackdelen med dem är väl isåfall att hovens rörelse mot underlaget bromsas upp snabbare men det borde väl inte slita specifikt på just knäna?

"Normala" ridhästskor är falsade, dvs sömskallarna är nedsänkta, du säger att dina sömskallar slits ner, alltså förutsätter jag att du använder släta "travarskor".
Ridskorna är inte sämre för knäna, med det resonemanget skulle travarskorna vara ännu sämre eftersom sömskallen fungerar lite som en brodd och ger ett förhållandevis bra grepp innan den är nedsliten.
Du kan lugnt använda skor med fals, då slipper du sömma om, vilket i sig är sämre för hornväggen.

Rude skrev:
"Normala" ridhästskor är falsade, dvs sömskallarna är nedsänkta, du säger att dina sömskallar slits ner, alltså förutsätter jag att du använder släta "travarskor".
Ridskorna är inte sämre för knäna, med det resonemanget skulle travarskorna vara ännu sämre eftersom sömskallen fungerar lite som en brodd och ger ett förhållandevis bra grepp innan den är nedsliten.
Du kan lugnt använda skor med fals, då slipper du sömma om, vilket i sig är sämre för hornväggen.

Nä jag använder absolut inte travarskor, jag vet att vanliga ridhäst skor har skåran i sig, vilket även mina har, men jag trodde det fanns ytterligare ett snäpp på skalan i fråga om falsning...? Jag kanske bara förvirrats och är helt ute och cyklar. Jag har som sagt lite problem i det att min häst är STOR och sliter otroligt på sömhuvuden i samband med nedsättning av bakhovarna. så när jag plockade upp lite här och där runt falsade skor så verkade det som det fanns ytterligare en version av falsning, men som sagt jag kanske bara förvirrats....?

Finns en variant till där falsen går hela vägen bak men den skyddar inte sömmarna mer.
Vissa hästar ha hovar som är mer elastiska, och vid hovisättningen går sömhuvudet ut längre, sliter mer.
Har vid tillfälle provat att "bota" detta med tjockare
(10 mm) skor och slim söm, det blir lite bättre.
Fällan är att det är lätt att frestas att slå på skorna igen efterssom det är mycket kvar efter en skoperiod men då är man tillbaks där man var med vanliga 8mm.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en häst som har haft problem med ömmande hovar då hon gått barfota en tid (Jag har enbart haft henne i 2 månader men hon...
Svar
7
· Visningar
2 188
Senast: fourlegs
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 769
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
Hästvård Har ägt min häst i 2,½ år och han har hela tiden haft superhovar, tills att jag bytade hovslagare i höstas, sedan har det bara gått...
Svar
7
· Visningar
1 743
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur