Fällningstider

Bliss

Trådstartare
Min häst har redan börjat fälla en hel del och jag märker att han tycker att det kliar och han blir lite störd av borstning osv istället för att tycka det är mysigt som han brukar.

Jag funderar på att ge något proteintillskott för att underlätta och för att han inte ska tappa hull (han är fin än så länge). Är det någon här som brukar ge extra protein vid pälssättning? Vad ger ni då? Foderjäst? Har läst att B-vitamin inte har någon effekt utan att det är proteinet som behövs.

Vilka ryktverktyg tycker ni är bäst när hästen fäller? Just nu i början använder jag en magic brush. Annars tycker jag en ryktsten eller gummiborste är bra.

Får hästen tillräckligt med protein i sin normala foderstat, så skall det inte behöva något extra vid pälsfällning. Dock kan hö och hösilage bli lite vitaminfattigt frampå vårkanten så vitaminer KAN vara en god idé att komplettera med.

En "koskrapa" i metall är suverän för fällande islandshästar, tycker jag. Blir fällningen långdragen och seg brukar jag klippa!

Proteintillskott, ja nu är det lite sent påtänkt annars förstår jag din tankegång. Det krävs ju mer protein vid sättning/fällning, vitaminer har ingen inverkan vid fällning och ytterst sällan krävs kompletteringar. När vår gammelman levde ökades givan av protein redan i mitten av december, för kommande fällning/sättning och ja han fällde rekord snabbt och oftast utan obehag.

En yngre häst jag hade fick jätteproblem vid en fällning, så till den grad att det krävdes smärtstillande för att han skulle må ok. Året efter ökades givan av protein i mitten av december, då gick det som på räls med fällning och sättning.

Min unghäst kräver en del extra protein vid fällning har jag lärt mig. Har inte haft någon häst innan som behövt mer än enligt foderstaten, men det gör den här annars tar det lång tid innan han släpper allt.

Tyvärr finns det inget att ge för att en häst ska fälla bättre/snabbare.
Att köpa dyra burkar med B vitaminer är som att elda upp pengarna det gör inte så hästen fäller snabbare bättre och inte blir känslig i huden.

Enda man kan göra är att antingen så rakar man bort allt och låter sommarpälsen växa ut. Eller härda ut

Hästen kommer bli trött tröttare och tröttast pga att den går runt med en vinterjacka i varmt väder. Man bör ist raka halsen om man vill rida.

Min häst svettas så de rinner av att bara gå i hagen om jag inte rakar halsen i alla fall. Så någon form av ridning/körning utan rakning är bara att glömma.
Hon tvärdör efter 5 minuter och är totalt superblöt av svett.

Äldre hästar har svårare att fälla och där kan man underlätta genom rakning.

Jag står ut med en liten rant vid fällningen nu pga rakningen men har en pigg häst som orkar jobba=) har en massa tärningar inbokade nu i vår och kan inte låta henne stå.

Jag har en taggskrapa - jag kallar den så, den ser ut som en svettskrapa men har trubbiga taggar på ena sidan. Eller som en slø såg med ett handtag i varje ænde, så kan man också beskriva den. Jag tycker den ær det effektivaste redskapet før att hjælpa hæsten med fællningen. Men till ansiktet och stællen dær han har tunn hud anvænder jag gummiskrapan och ryktstenen. Jag har en "gumminoppsmatta" som han har haft på boxvæggen dær han bodde førut. Om jag få sætta upp den dær han bor nu hjælper han till sjælv också. Han ær halvklippt och det ær helt nødvændigt før han har tjock och ullig pæls till och med før att vara islænning.

En furminator och ca 25% extra protein från och med i mitten av december tills fällningen är klar gör att fällningen går betydligt mycket enklare och hästen slipper bli trött, sur, öm och må dåligt.

Jag fattar inte hur jag bar mig åt innan jag köpte furminatorer till hästarna. Det tog ju evigheter och ändå såg hästarna nästan lika hemska ut när man hade slitit med diverse (gummi)skrapor och ryktstenar. Med furminatorn drar man tre gånger på varje ställe över hela hästens kropp och sedan är man klar. Hästarna älskar furminatorn som verkligen tar bort den kliande lösa pälsen utan att det gör ont på dem.

Har också en sån, suveränt, han tycker det är jätteskönt! Dessutom är han halvklippt, så han slipper bli dyngsvettig. Extra protein behövs inte till min plutt, han är rund o go som det är. Får gärna nöta lite på hullet i stället:d

En furminator och ca 25% extra protein från och med i mitten av december tills fällningen är klar gör att fällningen går betydligt mycket enklare och hästen slipper bli trött, sur, öm och må dåligt.

Jag fattar inte hur jag bar mig åt innan jag köpte furminatorer till hästarna. Det tog ju evigheter och ändå såg hästarna nästan lika hemska ut när man hade slitit med diverse (gummi)skrapor och ryktstenar. Med furminatorn drar man tre gånger på varje ställe över hela hästens kropp och sedan är man klar. Hästarna älskar furminatorn som verkligen tar bort den kliande lösa pälsen utan att det gör ont på dem.
Är den bättre än den sk king coatborsten?
Jag har en sån och tycker den är effektiv, men inte jätteeffektiv O_o

Är den bättre än den sk king coatborsten?
Jag har en sån och tycker den är effektiv, men inte jätteeffektiv O_o

Jag har aldrig haft någon egen sådan men har tittat på en på en mässa och jag köpte ingen för jag tyckte inte ens den kändes bra. En furminator är supereffektiv, det är därför man inte ska dra mer än tre gånger på samma ställe för då försvinner för mycket hår. Det är viktigt att borsta bort ev. lera och grus innan bara för annars blir furminatorn slö ganska fort. Det finns billiga kopior som är lika bra som originalet, googla så hittar du :)

Jag har aldrig haft någon egen sådan men har tittat på en på en mässa och jag köpte ingen för jag tyckte inte ens den kändes bra. En furminator är supereffektiv, det är därför man inte ska dra mer än tre gånger på samma ställe för då försvinner för mycket hår. Det är viktigt att borsta bort ev. lera och grus innan bara för annars blir furminatorn slö ganska fort. Det finns billiga kopior som är lika bra som originalet, googla så hittar du :)
Har faktiskt beställt en redan nu! :D

Berömda ryktstenen tycker jag funkar superduperbra till att dra av lös päls=)
Nu har Jorunn börja fälla men det är nog 2-3 veckor kvar tills hon är uppe i den ordentliga fällnigen.... detta är första året på oj måste va 5 år som jag inte rakat henne helt.
Nu är hon bara rakad på halsen och snett under magen.

Jag och ryktstenen kommer bli kompisar=)

Berömda ryktstenen tycker jag funkar superduperbra till att dra av lös päls=)
Nu har Jorunn börja fälla men det är nog 2-3 veckor kvar tills hon är uppe i den ordentliga fällnigen.... detta är första året på oj måste va 5 år som jag inte rakat henne helt.
Nu är hon bara rakad på halsen och snett under magen.

Jag och ryktstenen kommer bli kompisar=)

Om man jämför en ryktsten med en furminator så är ryktstenen ungefär lika effektiv som att stå och blåsa på hästen för att få loss all vinterpäls :angel:

Om man jämför en ryktsten med en furminator så är ryktstenen ungefär lika effektiv som att stå och blåsa på hästen för att få loss all vinterpäls :angel:
Ja ryktsten avskyr jag. Två dra sedan måste man slipa upp den på stallgolvet.

Idag kom min furminator! Så det ska bli kul att se hur det bli. Jah har höga förväntningar :D

Furminator är det bästa jag någonsin använt!

Min gamla häst som får det svårare att fälla för varje vinter och som är väldigt känslig och alltid har blivit väldigt arg på mig när jag har försökt att hjälpa henne står still och njuter när jag använder furminatorn. Hon accepterar inte att bli rakad, annars skulle jag gärna gjort det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Varje höst och vår går min häst "ned sig" i samband med pälssättning /fällning. Hans patellaupphakning kommer tillbaka (är näst...
2
Svar
22
· Visningar
3 785
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Hästvård Min häst är extremt känslig nu när hon börjar sätta vinterpäls i slutet av juli:(. Hon hatar när man tar i henne, klappar, borstar...
Svar
6
· Visningar
2 111
Senast: Boj
·
Hästvård Den senaste månaden har jag haft lite problem med min äldre herre. Han blir 21 år i år, holsteiner och tidigare tävlingshäst i dressyr...
Svar
16
· Visningar
2 964
Senast: skogstokiga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama