Fällningsperioden är här...

aiquen

Trådstartare
Ja, nu fäller hästarna för fullt och eftersom jag vet att min gamle shettis brukar ha en del problem med fällningen, funderar jag på om det finns något fodertillskott jag kan ge honom för att underlätta lite? Tidigare år har jag gett honom B-vitamin, men jag vet inte direkt om det har hjälpt någonting. Så finns det något annat jag kan testa i år eller tycker ni att jag borde fortsätta med B-vitamin som tidigare år?

Tacksam för svar!

Sv: Fällningsperioden är här...

Jag har heller inte märkt någon förbättring med B-vitamin.

De hästar som har visat att de har jobbigt på vårkanten (om det sedan är fällning eller annat låter jag vara osagt) får en tur till veterinärkliniken och en långtidsverkande vitaminspruta som lägger preparatet innanför huden. DET har däremot alltid visat en uppiggande verkan. I vissa fall FÖR uppiggande :D

jag får B-sprutor av vet. att ge min gamla shettis på våren. jag tycker det hjälper bra :) lite (1/2 dl) kokta linfrö 1 gång/vecka och lite vetekli kan oxå hjälpa till ;)

Jag har ingen aning om hur just din shettis ser ut, men min erfarenhet är att shettisar i gott hull fäller tidigare än sämre hullade kamrater.
Jag brukar ge mina dubbel dos B-vitamin (fick det tipset av en äldre hästkvinna för många år sen) - de kissar ju ändå ut överskottet... Sen ser jag till att de är ordentligt avmaskade vid den här tiden ungefär, om inte träckprovet visar att det är onödigt...

Tack för alla svar! Jag får se om jag slår en pling till vet. och hör om hon kan spruta honom.

Jag har ingen aning om hur just din shettis ser ut, men min erfarenhet är att shettisar i gott hull fäller tidigare än sämre hullade kamrater.
Jag brukar ge mina dubbel dos B-vitamin (fick det tipset av en äldre hästkvinna för många år sen) - de kissar ju ändå ut överskottet... Sen ser jag till att de är ordentligt avmaskade vid den här tiden ungefär, om inte träckprovet visar att det är onödigt...

Hrm ja, min shettis hör inte till kategorin "sämre hullad" i alla fall. :o ;) Däremot är han inte så farligt tjock heller, men lite mage har han.

Men jag sticker iväg och köper en dunk/flaska B-vitamin idag i alla fall. Det lär ju ändå inte skada att testa om det kan hjälpa. Tack för tipset om dubbel dos! Det ska testas!

Ang. avmaskning är hästarna väl avmaskade så det tror jag inte är någon fara.

Många säger att de inte märker skillnad på hästarna när de ger B-vitamin, men min blir då så väldigt mycket trevligare atthandskas med :angel: Han är SÅ grinig och känslig/kittlig vid fällning, men en dos b-vitaminer per dag brukar hjälpa. Han blir lite piggare och gladare.

Min häst får B-vitamin och foderjäst. Det hjälper uppenbart på henne, humöret blir mkt bättre och inte alls så grinig.

Vanlig bakjäst 50g. 1/pkt om dagen till stor häst(kanske 1/2 till shettis)!!Suveränt bra!! Även bra för magen om de har fått pencillin. :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka