I

_isdroppe_

Hur är det med era hästar, har de börjat fälla något ännu? Min medryttarpålle har världen fällperiod. Pälsen bara rasar av. Rätt tidigt ändå med tanke på att det inte blivit speciellt mycket varmare.

Sv: Fällning

Min sköthäst har inte börjat fälla än, däremot anlägger han bara mer och mer päls så nästa helg ska han rakas igen :rofl:

Min häst har börjat fälla:) Om jag inte är helt ute och cyklar beror fällningen mer på hur ljust det är än kylan:p

Min började fälla i december... Sommarpälsen började skymta där han är klippt för nån vecka sen.

Senast ändrad:

Hur är det med era hästar, har de börjat fälla något ännu? Min medryttarpålle har världen fällperiod. Pälsen bara rasar av. Rätt tidigt ändå med tanke på att det inte blivit speciellt mycket varmare.

Min fäller med... pälssättningen/fällningen styrs ju rätt mkt av ljuset....

Min har börjat fälla och blivit så dumt smal också.
Lånar tråden lite:Är det vanligt att hästar går ner i vikt när de fäller päls?

Mina fäller inte ett hårstrå.

Hur länge har ni tänt på kvällarna egentligen, som har hästar som fäller nu??

Min häst kommer in 5 och då släcks det i stallet, fast iof är det alltid människor där så släcks väl kanske vid 6-7 om det är människor i stallet!

MIn har börjat fälla lite nu.. Förhoppningsvis sätter fällningen igång på riktigt snart, min går ute långa dagar, och stallet släcka oftast vid 20-21..

Min häst har inte börjat fälla ännu, han brukar nog så vitt jag vet fälla ungefär i mars-april.

Min brukar börjar alltid fälla i december. Förra året kom han in runt 18:00 och då var det släckt i stallet (och det blir mörkt ute runt 15:00), började fälla i december då också.

Han är islandsfödd och sätter enormt med päls som han långsamt börjar fälla i december för att spurta lite i mars-april och sedan envisas med att behålla lite vinterpäls fram till slutet av maj. Sen börjar han sätta vinterpälsen igen i mitten av augusti ungefär.

Sen är jag rätt tveksam till om lampor påverkar fällningen på det sättet, mörkt blir det ju när de går ute i vilket fall (om hästen inte kommer in väldigt tidigt).

Min pålle har också värsta fäll perioden, han kliar sig så enormt i boxen att han haft sönder sitt fina innetäcke, så nu får han vara utan den första tiden i boxen så han får klia av sig innan man sätter på täcket igen. =)

kl

Min pålle har börjat fälla men det e inte så jättemkt :D

Min har börjat fälla men inte så fasligt mycket. Mammas häst däremot fäller som skam :eek:
Fast han hade fasligt lång päls och börjat få täcke på sig samt lite b-vitmaniner och foderjäst så dte är inte så konstigt att han börjat fälla lite mer.

Min fäller.. Dock har han varma täcken + att det börjat bli ljusare nu.. Och det gör mig ingenting! Han får gärna fälla bort sin vinterpäls :smirk:

Min pålle började fälla för ca en månad sen.
Har inte tänt speciellt länge på kvällarna men de går däremot ute länge:)

Min häst tappar också vikt när han fäller, så de e bara o öka på maten o ge mer b-vitamin:)

Fjordningen = superfällning
Fullblodskors. = lite fällning
Knabstrupperkors. = ingen fällning (har iofs ingen vinterpäls heller)
Varmblodet = ingen fällning alls

//Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat