Fäller Röda katter mer?

mackan

Trådstartare
Jag vet att det finns teorier och påståenden om att så skulle vara fallet . Men finns det någon konkret fakta/forskning osv som skulle styrka det påståendet ? Nån som vet?

Utifrån min egna forskning som baserar sig på hela tre katter så fäller grå katter mest, sedan randiga och minst röda. :p

Hemma hos mig fäller chokladprickiga katter mest, sen blåvita (med mönster, men prickarna har vi tappat bort) och sen blåprickiga.

Det sägs att diluterade pälsar är mjukare, men vet inte om det stämmer heller.

Enligt min alldeles egna empiriska forskning så ja! Tveklöst fäller röda katter mest! Svarta, svart/vita, grå, spräckliga, inga av dem kommer ens i närheten av röda katters fällning. Nuvarande katt som är svart tigre fäller inget alls i jämförelse med hur de röda katterna fällde.

Tack för alla svar, om än inte så vetenskapliga 😉 Jag trodde nog inte det fanns så stort hopp om det heller när jag ställde frågan (själv letat många gånger men aldrig hittat) . Kul ändå att läsa de olika erfarenheterna utifrån färger på katterna 👍😄

Jag har haft röda katter i alla år tidigare och upplevde deras fällning som extrem jämfört med katter med andra färger jag har nu, så är nyfiken !

För att vara liite seriös :p så kan jag tänka mig att man upplever att en röd katt fäller mer pga röd färg är mera synligt än tex svart osv. Men det skulle vara svårt att bevisa det också 🤔

Kanske man kan ta ett exakt antal röda katthårstrån och lägga på en yta, och sedan göra likadant med andra färger och då se vilken som upplevs att ha mera päls än de andra :idea::D

För att vara liite seriös :p så kan jag tänka mig att man upplever att en röd katt fäller mer pga röd färg är mera synligt än tex svart osv.

Sorry but nope. Så enkelt som att det för ögat "upplevdes" så var det definitivt inte i mitt fall. Vi pratar den fysiska mängden och kvantiteten fälld päls :up: :D

Utifrån min egna forskning som baserar sig på hela tre katter så fäller grå katter mest, sedan randiga och minst röda. :p
Håller med. Min grå fäller djävulskt mycket, året runt. :meh: Min svarta däremot fäller typ ingenting. Och mina brors två röda fäller om möjligt ännu mindre.

Jag har tre sköldpaddsfärgade, och en beige (urvattnad röd typ), där en sköldpadda nästan inte fäller alls, en fäller måttligt, och den tredje tror jag har hår om sitter fast max någon minut, hon lämnar nämligen högar av hår efter sig, när man tar upp henne blir man full av hår, så jag är säker på att sköldpaddor fäller minst och mest :p.
Den beiga fäller måttligt.

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 446
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
1 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka