Fäller pälstussar!

lillgumman

Trådstartare
Blir orolig när de faller pälstussar från flanken på båda sidor om min häst!
Upplever de mest när hon har haft täcke på sig.
Under några veckor kan de va bra men sen kommer de tillbaka.
Har googlat och försökt hitta svar men..
Vad tror ni de kan vara? :confused:

32884330.jpg

32884330.jpg

Senast ändrad:
Sv: Fäller pälstussar!

en snabb tanke bara eftersom det händer när hon haft täcke på sig - kan det vara värme-exem eller liknande? Hur ser huden ut undertill?

Min ena unghäst var sen med att fälla sin vinterpäls förra året och tappade den sen i stora tussar. Pälsen/huden var mjällig. Jag gissar därmed på att din pålla är varm.

Ja ska nog prova att inte ha täcke alls på henne en tid, om de nu inte givetvis blir jättedåligt väder så får man se om de har me värmen att göra..

Så blir min när han blir överhettad. Han har hypohidros och svettas inte som han borde.

blir det jättedåligt väder så borde det räcka med ett ofodrat regntäcke i såna fall... testa och se om det blir bättre?

Nope, bara att se till att han inte blir varm. Men du behöver nog inte oroa dej för det, man märker rätt snart om hästen inte svettas.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka