Fäller päls?

norrland65

Trådstartare
Funderar på en av våra hästar. Han har satt ordentligt med vinterpäls redan, men fäller så väldigt mycket samtidigt? Tycker inte att någon av våra andra fällt så mycket på hösten som han.

Drar man i pälsen kommer det loss en hel del strån, och han ser lite allmänt tufsig ut. När man ridit är det löspäls som man får borsta bort m.m. Ni förstår, ungefär som på våren när vinterpälsen börjar fällas.

Är det normalt att fälla så nu på hösten?

Norrland

Sv: Fäller päls?

¨Han kanske inte har tappat alla sommarpäls ännu? Eller så har ni haft väldigt kallt ett tag och då satt mycket päls men sedan blev det varmare igen och då behövde han inte alla päls, jag vet ju inte hur er temperatur har varit så kan inte riktigt uttala mig om det egentligen.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 074
Senast: Speedway
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 110
Senast: Efwa
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 858
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka