Sv: Faller ner mot trav
Vili skrev:
Tack för svaren
behöver lite ideer från andra ...
Nja det känns inte som jag gör något fel utan mer att han drar mot traven i tölten. Alltså jag måste driva ganska kraftigt för att bibehålla tölten.
Men alltså ser du något fel i att låta honom trava när han väl om vi nu säger så "fallit" ner i trav? Eller ska jag visa honom att detta är fel? Är lite rädd för att han ska tro att jag bestraffar honom för att han travar ja hoppas du förstår vad jag menar
jag har exakt samma problem men som någon skrev det beror mkt på ryttaren unghästarna är mkt känsligare för viktförändringar...
om han nu faller ner i trav när du sänker handen/lutar dej fram varför gör du då det?
sänka handen + lätta sitsen=tecken för att börja trava.
du måste lära unghästen tydliga skillnader mellan trav och tölt till att börja med ex ha olika kommandon.
traaava eller töllta.
sen är det viktigt att du gör tydliga skillnader i ditt kroppsspråk det är ju som att lära en häst att galoppera man måste vara tydlig i början.
sen är det troigen hästen som nu i början bara orkar korta sträckor för att bära sig rätt korta sträckor kan vara allt ifrån 2 steg i tölt till 100meter behror på hur långt just din häst orkar.
samla hästen noga innan du töltar iväg lär den att nu töltar vi nu är det inte trav(annars kommer du få stora problem med travtaktighet om du lär han att det är okej att falla ner i trav så fort det blir jobbigt).
tölta en bit sakta av till skritt INNAN du börjar känna travtaktigheten...
träna även halt-tölt-halt det får med baken. ofta beror det på att de blir framtunga när de faller ner i trav sådär.
unga hästar orkar inte gå rätt så länge.
gå sakta frammåt det kommer ta lång tid...men så blir det bra i slutändan
vissa gör så att de låter hästen gå över i trav från tölt som belöning när man tölttränat mkt...
vissa säger att man abslout inte ska gå från tölt till trav i farten om hästen inte är välutbildad och har väl skillda gångarter speicellt inte en unghäst.
och vissa säger att det är okej.
jag däremot håller med att man inte ska göra det på en unghäst utan försöka att inte utmana ödet alltså bryta av från tölt till skritt innan hästen blir för trött.
eller vara vaksam såfort hästen blir minsta travtaktig och driva och göra halvhalt.
jag tycker att det blir för mkt för en såpass ung häst att hålla reda på allt speciellt när de inte lärt sig att balansera sig rätt heller utan de blir då lättare framtunga=svårare för att tölta om man låter de falla pladask ner i trav hela tiden.
så allt råkar hästen slå över i trav sakta bara ner och samla för tölt igen. men försök helst undvika det.
jag låter hellre hästen trava först om den har så mkt lättare för trav sen tränar jag tölt...sen kansek jag travar men inte i samma sammanhang. helst inte alltså.
sen när de blir äldre så ska man ju självklart kunna träna detta tölt-trav-tölt m.m...även galopp-tölt.
men det är jag det