Faller ner mot trav

Vili

Trådstartare
Jag har en nu 5 årig valack som blev inriden i höstas. Han har mycket lätt för alla gångarter och är välbalanserad.

Men han går ofta mot trav i tölten , t.ex. om jag sänker händerna faller han in i trav och likaså om jag lättar på sitsen.
Han har mycket stora rörelser i tölten och när den funkar är han helt mjuk.

Men nu till min fråga vad ska jag göra när han faller över i trav? Låta honom trava , driva upp honom i tölt igen eller sakta av och börja om?

Känns lite som om han inte orkar att tölta därför låter jag honom oftast fortsätta trava vilket han verkar trivas bättre med. Men jag vill ju inte att han ska fortsätta tänka trav varje gång han töltar

Tacksam för era åsikter

Sv: Faller ner mot trav

har samma problem. vill ju inte att han ska tycka tölten e jobbig å tråkig. behöver åxå råd!

För att vara lite tuff så tror jag inte att hästen "trillar ner" i trav, det är nog snarare ryttaren som rider dit hästen, om så oavsiktligen.

- Sänker du bara händerna, eller blir det en viktförändring också? Eftersom avsiktlig ändring av sits när du lättar ger en reaktion så kan man misstänka att du kanske påverkar mera än du tänker på. En ung häst är ju ofta väldigt känslig.

Vad du gör när hästen faller in i trav beror ju på vad du vill ha ut av det. Fortsätt trava, och hästen kommer att lära sig att det är helt ok, och det den skall göra.
Eftersom det är en ung häst så skulle jag tölta kortare sträckor och försöka hålla gångarten. Från trav; sakta ner och börja om, det kan vara svårt att byta gångart i farten.

Boj har en gång skrivit att det man vill bli bra på, det tränar man. Det tycker jag är en smart tanke, så jag tycker nog man ska träna BÅDE tölt och trav - men i de mändger som stärker och förbättrar och inte för mycket eller för lite. Och det är ju inte lätt ... ;)

Tack för svaren :) behöver lite ideer från andra ...

Nja det känns inte som jag gör något fel utan mer att han drar mot traven i tölten. Alltså jag måste driva ganska kraftigt för att bibehålla tölten.

Men alltså ser du något fel i att låta honom trava när han väl om vi nu säger så "fallit" ner i trav? Eller ska jag visa honom att detta är fel? Är lite rädd för att han ska tro att jag bestraffar honom för att han travar ja hoppas du förstår vad jag menar;)

Vili skrev:

Nja det känns inte som jag gör något fel utan mer att han drar mot traven i tölten. Alltså jag måste driva ganska kraftigt för att bibehålla tölten.

Men alltså ser du något fel i att låta honom trava när han väl om vi nu säger så "fallit" ner i trav? Eller ska jag visa honom att detta är fel? Är lite rädd för att han ska tro att jag bestraffar honom för att han travar ja hoppas du förstår vad jag menar;)

Är det din häst på användarbilden?

Hursomhelst, när min häst börjar gå mot travtakt i tölten och jag tror att det är pg av att han inte orkar så långa sträckor i vettig form och ren takt så töltar jag ett par steg till, sedan saktar jag av till skritt, och antingen skrittar en bit, eller växlar till trav efter nedsaktningen. Jag byter aldrig mellan tölt och trav på honom, för jag vill att de gångarterna på honom skall hållas isär, åtminstone just nu då han har en tendens att bli travtaktig.

moli skrev:
Är det din häst på användarbilden?

Hursomhelst, när min häst börjar gå mot travtakt i tölten och jag tror att det är pg av att han inte orkar så långa sträckor i vettig form och ren takt så töltar jag ett par steg till, sedan saktar jag av till skritt, och antingen skrittar en bit, eller växlar till trav efter nedsaktningen. Jag byter aldrig mellan tölt och trav på honom, för jag vill att de gångarterna på honom skall hållas isär, åtminstone just nu då han har en tendens att bli travtaktig.

Ja men inte min 5 åring...han på bilden är min nya tävlingshäst :love:

Ja det lät smart för det är precis det jag också vill med min unghäst att gångarterna ska vara så skiljda som möjligt. Ska träna honom för en tränare första gången nästa vecka så jag hoppas få lite tips på stärkande träning då.
Tackar så mycket för svaret :bow:

Vili skrev:

jag har exakt samma problem men som någon skrev det beror mkt på ryttaren unghästarna är mkt känsligare för viktförändringar...
om han nu faller ner i trav när du sänker handen/lutar dej fram varför gör du då det?
sänka handen + lätta sitsen=tecken för att börja trava.

du måste lära unghästen tydliga skillnader mellan trav och tölt till att börja med ex ha olika kommandon.
traaava eller töllta.
sen är det viktigt att du gör tydliga skillnader i ditt kroppsspråk det är ju som att lära en häst att galoppera man måste vara tydlig i början.

sen är det troigen hästen som nu i början bara orkar korta sträckor för att bära sig rätt korta sträckor kan vara allt ifrån 2 steg i tölt till 100meter behror på hur långt just din häst orkar.

samla hästen noga innan du töltar iväg lär den att nu töltar vi nu är det inte trav(annars kommer du få stora problem med travtaktighet om du lär han att det är okej att falla ner i trav så fort det blir jobbigt).
tölta en bit sakta av till skritt INNAN du börjar känna travtaktigheten...

träna även halt-tölt-halt det får med baken. ofta beror det på att de blir framtunga när de faller ner i trav sådär.

unga hästar orkar inte gå rätt så länge.

gå sakta frammåt det kommer ta lång tid...men så blir det bra i slutändan:banana:

vissa gör så att de låter hästen gå över i trav från tölt som belöning när man tölttränat mkt...
vissa säger att man abslout inte ska gå från tölt till trav i farten om hästen inte är välutbildad och har väl skillda gångarter speicellt inte en unghäst.
och vissa säger att det är okej.

jag däremot håller med att man inte ska göra det på en unghäst utan försöka att inte utmana ödet alltså bryta av från tölt till skritt innan hästen blir för trött.
eller vara vaksam såfort hästen blir minsta travtaktig och driva och göra halvhalt.

jag tycker att det blir för mkt för en såpass ung häst att hålla reda på allt speciellt när de inte lärt sig att balansera sig rätt heller utan de blir då lättare framtunga=svårare för att tölta om man låter de falla pladask ner i trav hela tiden.

så allt råkar hästen slå över i trav sakta bara ner och samla för tölt igen. men försök helst undvika det.
jag låter hellre hästen trava först om den har så mkt lättare för trav sen tränar jag tölt...sen kansek jag travar men inte i samma sammanhang. helst inte alltså.

sen när de blir äldre så ska man ju självklart kunna träna detta tölt-trav-tölt m.m...även galopp-tölt.

men det är jag det:banana:

Vili skrev:

Den ser GRYMT FIN UT! kan du inte ge dig in i tråden med ridbilder och lägga ut lite fler där? Vore så roligt att se!

Tack för de otroligt kloka råden.

Ja du har helt rätt i det att jag säkert är lite otydlig mot honom.
Det som jag känner är att jag inte vill ha honom i handen därför försöker jag lätta på kontakten så att han lär sig att bära sig själv korta sträckor.

Men jag är otroligt tacksam för dina råd det gör mig lite klokare iallafall.

Tycker också det känns fel att låta honom trava när jag bett honom göra något annat.

Ja visst är han fin :) . Nja har bara den bilden och två andra tölt bilder än så länge. Får hem honom på söndag så snart kommer de nog fler gångarter bilder

Det är alltid lite råddigt via internet. Men hästen tar ju traven av någon anledning: ändrad vikt/ balans hos ryttaren, tappad samling eller helt enkelt slut på orken.

Och jag tror att våra hästar egentligen kan det mesta, och som unga är de flesta väldigt känsliga för vikt, hjälper och anvisningar såväl från backen som från ryggen. Därmed har vi en stor del i det hela: inverkar vi tydligt eller påverkar vi rätt vad det är pga att vi inte är lika smidiga och duktiga som våra hästar?

Vore det min häst skulle jag sakta av från traven och fatta tölt på nytt utan större drama. När hästen sen skall trava så får den signal för det och utför detta. För på nåt sätt så måste mitt önskemål klargöras för hästen - och här kan både signaler klargöras och berömmas.

Till slut ... Kom i håg att det är exakt lika lätt att träna in ett felaktig eller ej önskvärt beteende / reaktion som det korrekta. Och det är vi som sätter ramarna för detta, och får ta följder och ansvar för vår träning.

Jag tycker det låter jättebra att du tar hjälp av en instruktör, irl är det så mycket lättare att få svar just i situationen det händer och frågorna uppstår. Trots allt skall utbildning och samvaro förhoppningsvis vara roligt både för häst och ryttare! :)

PS fint ekipage på bilden!

Jag skulle satsa på kvalité istallet för kvantitét. Rid bra tölt korta sträckor. på en 5 åring kan 10-20 meter BRA tölt och sedan nertagning till skritt, eller låta hästen gå över i trav, räcka.
Och så att träna halvhalter och korta och länga skritten. Men tänk på att inte göra för mycket eller för länge på den unga hästen!

/Malin

Vili skrev:

Ja det lät smart för det är precis det jag också vill med min unghäst att gångarterna ska vara så skiljda som möjligt. Ska träna honom för en tränare första gången nästa vecka så jag hoppas få lite tips på stärkande träning då.
Tackar så mycket för svaret :bow:

Jag kan säga att det inte heller är sååå kul när hästen inte alls kan göra en övergång tölt-trav ;)

moli skrev:
Jag byter aldrig mellan tölt och trav på honom, för jag vill att de gångarterna på honom skall hållas isär, åtminstone just nu då han har en tendens att bli travtaktig.

Det låter väldigt vettigt! ska prova göra så jag me. brukar ofta låta honom börja trava som belöning när han har töltat, dvs i bra takt och form. kanske är fel att göra så. equiterapeuten va å tittade på honom i tisdags och han va lite sned i ländryggen. hon "fixade" till det och kommer på tisdag igen och kollar igen. kanske va de som gjorde att han tycker de e jobbigt att tölta.,

Längtar till våren så man kan ut å leta ridvägar......

tack=) kul att du lärde dig lite av det jag hade att säga.
måste bara säga att jag red min pålle idag och tölttränade.
jag upptäckte då att han nu lärt sig att när han blir trött i tölten så saktar han själv av istället för att gå över/falla ner till/i trav.

tror han lärt sig det för att jag alltid saktat av när jag känt/trott att han börjat bli trött.

så härifrån tänker jag tölta längre och längre stäckor ju mer han orkar eftersom han själv visar när det blir för jobbigt men det betyder heller inte att jag inte kommer att pressa honom en eller flera steg till innan han får sakta av.
men för honom kommer avsaktningen till skritt bli som en belöning för honom och det tycker han om.

det är ju itne säkert att din häst är likdan men förösk hitta det som är bäst för din häst det känner du och det som han ser som en belöning.

kom på en sak till som jag gör...jag har olika röst/kropps kommandom för tölt och trav.
tölt:ett speciellt ljud med munnen
trav: traaava
tölt: sitter stadigt och djupt i sadeln börjar röra min kropp i tölt(såsom jag sitter när han töltar) samlar honom och driver så att han sakta "rullar in" i tölt sen ger jag han röstkommandot att börja tölta.
när jag töltar höjer jag inte händerna utan har dom som när jag rider vanligt. i trav sänker jag händerna om han har svårt att ta traven annars har jag dom normalt.
trav: lättar ur sadeln lutar mig en aning framåt, länger tyglarna lite och säger traaava.

ja det är hur jag gör hur gör ni?;)

Senast ändrad:

Jag tror på Freyr. Det var bra råd:)

Jag har alltid arbetat mina hästar ganska sparsamt i tölt när de är unga/inte så starka i tölten. Jag ser alltid till att sakta ned till skritt (bibehållen fyrtakt!) innan hästen tappar sig själv och dimper ned i trav. Även om man avbryter traven och "börjar om" i tölt anser jag att man tränat in en felaktighet om man inte planerat att dimpa ned i trav av någon speciell anledning.

Allt man gör, speciellt om det händer regelbundet, tar hästen in och lär sig av, och det är upp till oss att minimera det vi anser vara felaktigt så att hästen inte lär sig det!

Sedan, när hästen är "färdig" eller starkare kan man släppa lite på "perfektionismen" om man vill och tillåta lite bus, skutt och dimpande lite hit och dit, men det är smartast att vänta med det tills hästen är någotsånär färdigutbildad (när blir man det egentligen:crazy: ), eller åtminstone stark i tölten!

Jenny

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 925
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702
Träning Jag har börjat hjälpa en stallkompis med hennes ganska unga islandshäst (7 år i år). En på alla sätt mjuk, trevlig och vänlig häst, dock...
Svar
7
· Visningar
1 861
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka