Faller inåt i volten!

Lindon

Trådstartare
Jag har ett varmblod sedan ca. 4 mån tillbaka. Hästen har bara används till skog/vägridning..alltså raka spår. Han har aldrig gått på banan eftersom han ansågs för långsam, men tränad till trav är han. Sen jag fick honom har jag tränat mest på bana, men p.g.a diverse skador (infekterade sår med mera..) har vi inte hunnit träna jättemycket. Problemet är ett vanligt problem; nämligen han vill springa FORT å har huvudet högt. I skritt har vi kommit så långt att han går avslappnat med huvudet, men i trav så åker det upp å allt går undan.

Eftersom han dessutom har haft fång (lite oklar diagnos) för ca. 1 mån 3 veckor sen har vi bara ridit 2 veckor å börjat trava denna vecka. Att rida längs långsidor är svårt eftersom han då speedar upp och inte lyssnar speciellt på mina halvhalter å proo i försök att få honom att gå lugnare.

Nu till frågan: jag rider ganska mycket i volt å volter; stora och mindre. Där känner jag att jag har nån sorts kontroll över honom. Fick rådet av den som är duktigare än jag att rida att "bromsa" honom med yttre tygel samt att hela tiden lirka med innerhand. Det funkade idag när vi red på volt. Problemet är att han tycker att man kan trava jätte hårt iallafall fast gör volter, vilket resulterar i att han liksom faller inåt; tappar balansen och vi nästan går omkull. Det händer nästan bara i hans sämre varv och när vi går lugnt händer det aldrig. VAd beror det på? Dåliga muskler/svårigheter med att bära mig? Saken blir väl inte bättre av att jag har en förmåga att luta mig inåt, vilket för över min hela vikt mot volten..

Vad annat ska jag öva? En kompis med en fd. travare (kallblod) har fått bort hans "rus" genom att rida mycket serpentiner. Ska jag göra det också eller ska jag öva nåt annat först?

Skulle vara tacksam för svar!
 
Sv: Faller inåt i volten!

Bromsa INTE med yttertygeln om hästen vill falla inåt. Hästen gör oftast det för att den belastar innerbogen för mycket (låt mej gissa, höger varv? :angel: ) och dämed inte blir upprätt i kroppen när den går på volt utan vill snedda mer och mer för att behålla balansen.

Det du behöver få hästen att göra är:
Få rumpan "bakom" framdelen dvs på samma spår som framdelen
Flytta tillbaka bogen lite utåt och bromsa den från att hamna inåt igen.
Få balans i hästen så kommer dessa två detaljer bli lättare att korrigera i fortsättningen (tänk på att avslappning fysiskt och mentalt också är väldigt bra).

Från början kan man behöva överdriva eftersom hästen i regel tappar all balans och struktur i kroppen när den gör så, och då är den inte lika mottaglig för fina hjälper. det jag brukar göra är att i det varvet tänka att jag vrider min rumpa lite inåt som i en sluta och med innertygeln tar jag en snabb förhållning varje gång hästen har innerfram i marken. Tygeltagen tas upp mot din innerhöft, inte rakt bakåt och du får absolut inte segdra för då låser du hästen. Måste du rycka till ordentligt en gång så gör det, men sträva efter att använda små snabba hjälper. TÄNK också att du flyttar bogen utåt, du kan flytta fram din inneraxel för att förtydliga.

Använder du den halvhalten på innertygeln i varje steg tills du känner att hästen är i balans så kommer du märka resultat ganska snabbt. Tänk på att det är kvalitet som räknas, inte kvantitet, är hästen van att röra sej på ett visst sätt kan det vara ganska jobbigt att börja röra sej rätt igen, så missbruka det inte utan trava ca 10 steg i taget och sakta av när du känner att hästen gått ett par steg utan hjälp.

Känner igen problemet så otroligt mycket eftersom mina senaste 2 hästar gjort precis samma sak.. "Hjälper" jag inte hästen är den omöjlig att styra på volt, hjälper jag den dom första stegen däremot kan han gå jättefint sen :)
 
Sv: Faller inåt i volten!

Hmm.. Tillägg: när man väl får hästen "styrbar" i det dåliga varvet brukar det vara hästens bästa varv :) på förra hästen märkte jag så fort han var med på hjälperna och avslappnad att han bar sej ganska bra utan hjälp, i det andra varvet gick han gärna i lite övertempo och sprang ifrån jobbet så att säga (fast traven var ändå snygg, det var bara inte samma schwung).
 
Sv: Faller inåt i volten!

NER med knogarna i manken, sträck på dig, SITT ner, NER med hälen och rid ÖPPNA ! På så vis ger du hästen att BRA stöd i munnen, hästen tränar på att trampa under sig och tänk på att rida långsamt. Jag har jobbat med detta i kanske 4 månader på min kuse och detta tack vare tränare och vi kan nu trava långsamt, samlat och fint.
 
Sv: Faller inåt i volten!

Jag är enig med Totola men tillägger att jag hade backat ytterligare och börjat arbeta hästen från marken. Tömkör och stärk hästen inför uppgiften att bära vikt.


...kan inte begripa hur "knogarna i manken" ska få hästen utbildad och stärkt?
 
Sv: Faller inåt i volten!

Glöm inte bort vart du har skänklarna i detta arbetet... Hästen får inte luta sig på din skänkel!
Och inte bara trava runt runt runt utan kontroll! Lyssnar han inte så sakta ner till skritt. Trava nåra steg ner till skritt så fort han hetsar upp sig.
Det sliter mycket på hästen om den inte går i balans på volterna, då är nog serpentiner mjukare för hästen att börja med, och var noga med att han inte lutar sig mot skänklarna i något av varven/bågarna!
Ha kontroll på bogar och bakdel!
Ta hjälp av tränare är det allra bästa! Både för dig och hästen.
Lycka till!:)
 
Sv: Faller inåt i volten!

Är hästen verkligen okej med att sättas igång redan och dessutom i trav om den hade fång så nyligen? Menar du att den blev frisk för två månader sedan eller fick den fång för två månader sedan? Har hovarna röntgats och vad visar röntgen isåfall?
 
Sv: Faller inåt i volten!

Hmm.. Tillägg: när man väl får hästen "styrbar" i det dåliga varvet brukar det vara hästens bästa varv :) på förra hästen märkte jag så fort han var med på hjälperna och avslappnad att han bar sej ganska bra utan hjälp, i det andra varvet gick han gärna i lite övertempo och sprang ifrån jobbet så att säga (fast traven var ändå snygg, det var bara inte samma schwung).

lite OT
Men vilken fantastiskt beskrivning! Och ovanstående håller jag verkligen med om! Höger varv har varit det jobbigaste men nästan det lättare idag :)
 
Sv: Faller inåt i volten!

...kan inte begripa hur "knogarna i manken" ska få hästen utbildad och stärkt?

Du får då en stilla hand och som inte sitter och skumpar och tar i hästens mun hela tiden. Hästen vågar då ta stöd i bettet. Sitter du och rör på handen blir bettet aldrig stilla och en outbildad häst måste kunna hitta sitt stöd någonstans :)
 
Sv: Faller inåt i volten!

Du får ursäkta men jag anser att handen blir stum och inte det minsta följsam med en sådan teknik. Det finns andra sätt att träna in sin hand att bli stadig. :meh:
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 607
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 203
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp