Fäller han bara, eller är det dags för Ivan goes ugly #2

Blueberry

Trådstartare
På sistone har jag noterat att det händer något med Ivans päls. Den försvinner liksom. Och innan jag blir hysterisk (:angel:) och tror att han håller på att förtvina eller något annat hemskt, så kollar jag såklart med er.

Han har mer eller mindre kala fält framme på halsen, i armhålor, ljumskar/mage och bak på bakbenen (där ser det ut som att pälsen har blivit avskavd av typ bensnören - som vi inte använder)
Huden är inte irriterad eller konstig.
Överallt annars är pälsen precis som vanligt.

Kan det var fällning? Fäller olika hundar av samma ras olika mycket/på olika sätt?
Vill han ha lite b-vitaminer, tror ni?
Och om det inte kan vara fällning - vad kan det vara då?

Sv: Fäller han bara, eller är det dags för Ivan goes ugly #2

På sistone har jag noterat att det händer något med Ivans päls. Den försvinner liksom. Och innan jag blir hysterisk (:angel:) och tror att han håller på att förtvina eller något annat hemskt, så kollar jag såklart med er.

Han har mer eller mindre kala fält framme på halsen, i armhålor, ljumskar/mage och bak på bakbenen (där ser det ut som att pälsen har blivit avskavd av typ bensnören - som vi inte använder)
Huden är inte irriterad eller konstig.
Överallt annars är pälsen precis som vanligt.

Kan det var fällning? Fäller olika hundar av samma ras olika mycket/på olika sätt?
Vill han ha lite b-vitaminer, tror ni?
Och om det inte kan vara fällning - vad kan det vara då?

Har du någon bild ?

Hur har han sett ut förut när han fällt ? Kala fläckar får mig att tänka lite på demodex som inte är ovanligt hos DP.

Jag kan fixa bild under dagen. :)
Och han har liksom inte fällt förut, förra året vid den här tiden var han valp.

När har var valp var han förresten inte särskilt hårig på "undersidan".
Han ser ganska likadan ut på halsen just nu:

studiodsc_0169-copy_web_134695819.jpg

valpbilden ser helt normal ut, många släthåriga hundar med tunt skinn brukar "lysa igenom" på ställen där pälsen växer ännu glesare tex på innerlår, mage och hals. Om hunden inte kliar sig och mår bra för övrigt så skulle jag inte oroa mig alls. Men för säkerhetsskull kan du ju alltid åka in och höra med en vet. Hur ser det ut med demodex i hundens stamtavla?

Ingenting alls, faktiskt. Inte de närmaste linjerna i alla fall. Syskon och halvsyskon har heller inga problem med demodex.
Eftersom huden inte är irriterad/kliar har jag svårt att tro att det ska vara något sånt.

Har pratat med uppfödare och lite annat hundfolk under dagen, troligtvis är det inget annat än lite pälsbyte i kombination med ålder. Hans mamma fick inte päls på "undersidan" förrän hon var över två år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka