Sv: Faller framåt-träna upp kroppen
Används inom sjukgymnastik. Man tränar kroppskännedom, enkelt förklarat
.
Utförs genom (väldigt) enkla rörelseövningar, helt anpassade efter varje människas förutsättningar (både fysiskt och psykiskt).
Träningen ska leda till större kroppsmedvetande, balanserad hållning, koordinerat rörelsemönster och...hm...få ihop hur andning och rörelse hänger ihop (vet inte riktigt hur jag ska förklara det sista
). Tai-chi och zen-meditation är något av allt man får lära sig.
Jag har brutit Många invandra mönster pga detta, både i mitt vardagliga liv och inom ridningen. En sjukt underbar känsla!
Att jag inte upptäckte detta tidigare...
Det är
mycket träning i mental närvaro. Vilket jag iofs redan innan var bra på, efter många års träning, men nu går det ännu bättre
.
Nu är iofs min sjukgymnast själv ryttare, så vi jobbar mer och mer efter mina förutsättningar för just det. Från början var det mest för att få hjälp med sömn, stress, oro, spänningar och ångest. Men det har också faktiskt fungerat ruskigt bra mot min värk! Vilket jag sen fick reda på att det är många som har blivit hjälpta av med BK.
Nåja...det är bra på många sätt, men som jag skrev innan - det har jag hjälpt mig grymt mycket som ryttare!