Faller framåt-träna upp kroppen

K

karatefisken

När jag rider kan jag inte sitta emot ordentligt, min rygg, mage och axlar klarar inte det. När jag sprang varje dag under en period blev detta bättre, men nu tycker jag det är för kallt för att springa vad kan jag göra för övningar för att stärka överkroppen?

Sv: Faller framåt-träna upp kroppen

Hej
Sit ups för att stärka magmusklerna. Blir magen starkare så blir ryggen också lite starkare. Att bli longerad utan stigbyglar och tyglar regelbundet är bra sitsträning. Det förutsätter ju dock att man har häst och medhjälpare

häst har jag alltid, medhjälpar kanske man kan köpa på konsum.

medhjälpar kanske man kan köpa på konsum.

:rofl: :rofl: :rofl:

Gå på gym/träna hemma och fokusera på mage och rygg. Det många tjejer inte tänker på är att träna muskeln mellan skulderbladen, för det är den som håller ihop skulderbladen och rätar upp hållningen. Bra övningar för att träna upp skulderbladsmuskeln är latsdrag och att dra en stång bakom/framför huvudet och upp igen (i en maskin alltså).

jo. jag har rätt lång rygg och stötig ponny. jobbigt steg. funderar på om de kanske gör de värre lite. asså de är precis som om ja rullar ihop mig för att annars gör de ont eller ta emot stötarna ?

Du är helt enkelt för svag i magen och ryggen, träna mycket mage...bålträning!

Basal kroppskännedom.
Rekommenderas Varmt!

Jag har bara gått några veckor, men jäklarns vad det har hjälpt mig i ridningen :bow:

Används inom sjukgymnastik. Man tränar kroppskännedom, enkelt förklarat :D.

Utförs genom (väldigt) enkla rörelseövningar, helt anpassade efter varje människas förutsättningar (både fysiskt och psykiskt).
Träningen ska leda till större kroppsmedvetande, balanserad hållning, koordinerat rörelsemönster och...hm...få ihop hur andning och rörelse hänger ihop (vet inte riktigt hur jag ska förklara det sista :crazy:). Tai-chi och zen-meditation är något av allt man får lära sig.

Jag har brutit Många invandra mönster pga detta, både i mitt vardagliga liv och inom ridningen. En sjukt underbar känsla!
Att jag inte upptäckte detta tidigare...

Det är mycket träning i mental närvaro. Vilket jag iofs redan innan var bra på, efter många års träning, men nu går det ännu bättre :).

Nu är iofs min sjukgymnast själv ryttare, så vi jobbar mer och mer efter mina förutsättningar för just det. Från början var det mest för att få hjälp med sömn, stress, oro, spänningar och ångest. Men det har också faktiskt fungerat ruskigt bra mot min värk! Vilket jag sen fick reda på att det är många som har blivit hjälpta av med BK.

Nåja...det är bra på många sätt, men som jag skrev innan - det har jag hjälpt mig grymt mycket som ryttare! :bow:

hur får man hjälp med sådan träning?

Vill man träna kroppskännedom kan man hitta sjhukgymnaster som lär ut sånt. Feldenkrais är annars en bra metod att lära sig verkligen känna och kontrollera sin kropp. Rekomenderar båda sorter varmt.

Faller du fram låter det som om magen är för svag. Och du lutar dig då framåt för att försöka sitta i balans när du inte orkar spänna magen. Då tippar du framåt istället.

Sitt i soffan och dra upp benen framför dig. Bra magträning och inte lika lätt att göra fel som med sittups. Kan även göras på hästryggen. Där kan du dra upp benen framför dig, böjda och sedan dra ut dem från sadeln. Så att endast din rumpa rör sadeln. Om du sedan lutar dig bakåt blir det ännu jobbigare. Du lär dig då också hitta din balans och dina sittben.

På gymmet kan du använda en maskin som brukar kallas något liknande bålrotation.

Vill man träna kroppskännedom kan man hitta sjhukgymnaster som lär ut sånt. Feldenkrais är annars en bra metod att lära sig verkligen känna och kontrollera sin kropp. Rekomenderar båda sorter varmt.

Faller du fram låter det som om magen är för svag. Och du lutar dig då framåt för att försöka sitta i balans när du inte orkar spänna magen. Då tippar du framåt istället.

Sitt i soffan och dra upp benen framför dig. Bra magträning och inte lika lätt att göra fel som med sittups. Kan även göras på hästryggen. Där kan du dra upp benen framför dig, böjda och sedan dra ut dem från sadeln. Så att endast din rumpa rör sadeln. Om du sedan lutar dig bakåt blir det ännu jobbigare. Du lär dig då också hitta din balans och dina sittben.

På gymmet kan du använda en maskin som brukar kallas något liknande bålrotation.

Lite synd för hästryggen anser jag att sitta och göra sina magstyrkeövningar på hästryggen. Jag anser att man skall göra sina övningar just för att man på hästryggen skall vara välbalanserad och kunna ge hästens rygg den frihet och följsamhet som hästen har rätt till.

Att träna upp balansen och kroppskännedom görs lika bra avsutten.

Om man har ett allsidigt regelbundet träningssschema, behöver inte ta mer än en kvart var gång, för att stärka hela bålen och även några balansövningar, stående på ett ben i taget, så kommer man väldigt långt bara det.

Sedan måste man bli medveten om hur man använder sin egen kropp som många säger. Vara medveten om stark och svag sida och hur ens egen kropp då används. Hur kroppen gärna vill vridas och vart man lägger tyngdpunkt och sedan lära sig att känna hur det skall vara när man är i jämnvikt. Centerad ridning är bra träning uppsutten, som går ut på att hitta fokus och centrum i kroppen för att röra sig med hästen.

Hälsning Maja

Håller med i sak, men det är skillnad på träning och träning (på hästryggen :p ) att sitta och rida enbart sitsträning som centrerad ridning kan hålla på med i flera år innan man börjar "rida" hästen det är ganska extremt. Att man vid något tillfälle testar att ändra balanspunkt och flyttar ben/överkropp åt olika håll tror jag även kan vara bra för hästens balans! :idea: men man bör kanske undvika trav och galopp och mest försöka hålla sig till stillastående för att inte hästen ska känna sig hämmad i ryggen...

Jag har vart hos flera sjukgymnaster och de har klämt o kännt på min rygg och säger att ja har massor med muskler och att de inte ser något problem och ja har fått övningar som ja gjort i månader utan att de hjällpt.. så nu ska ja börja springa igen, det är de ända som funkar bra på mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
301
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama