Fäller dåligt

arabia

Trådstartare
Köpte för ett par månader sedan en 3årig shettishingst, han är tunn i överlinjen, bukig o fäller dåligt. Förstår ju att han lider av proteinbrist. Han går nu på bete med vår andra 3års hingst som fällt av sig så gott om allt sedan några veckor tillbaka. Kan jag ge lurvbollen nått extra för att han ska fälla av sig pälsen? Nu går han som sagt på bete dygnet runt, får ca ½kg Lusern o 200g betfor. Vågar inte ge massa kraftfoder pga fångrisk.

Sv: Fäller dåligt

Oftast går det inte att ge något som ger så snabb verkan. Proteinbrist håller i sig länge, och kan även visa sig först långt efter själv bristen har tillkommit. Så fortsätt bara ge hästen bra foder så kommer den ikapp!

Du kan ju klippa honom så slipper han bli varm iaf. Fodra på med protein och gärna i grovfoderform (tex lucern som du redan ger) så är det ingen fara!

Vi har gett våra hästar b-vitamin för att underlätta fällningen. Var en veterinär hos en av de andra hästarna i stallet, som sa tt "vårat" lilla russ som fäller dåligt, är magert och bukigt och har trötta ögon har "cushingvarning". Men de kan alltså se ut så pga proteinbrist oxå? Intressant!

Hur är det med mask? Den tunna överlinjen låter ju som proteinbrist. Men skulle inte ev. mask kunna bidra till att han har svårt att släppa pälsen? Bara en tanke. Men du har säkert stenkoll på detta.

Mask har jag full koll på, han maskades med Cydectin på veterinärens inrådan, då jag visste att det fanns stort parasittryck där han kommer ifrån

Jag hade nog också provat med att ge lite B-vitamin. Jag tycker iaf att det hjälper mina att släppa pälsen lite bättre.

Liknande trådar

Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Elo
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 559
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett halvblod sto på 19år som har bukmage,hon är väldigt bukig. Hon är ruggig i pälsen, vissa partier av vinterpäls finns...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Cornelia
·
Foder & Strö Sorry för det! Men är helt grön på detta med analyser o har nu fått fyra stycken för att kunna välja det hö som passar oss bäst. Det...
2
Svar
28
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka