• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tippan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 8 669
Sv: Falang?

Tack! Vi lyckades lista ut att det var i hoven, men inte längre. Hästen är röntgad fel, så försäkringsbolaget sparkade bakut. Men hennes kotor var fina, det var de som vart röntgade istället (om jag förstod det rätt) Så nu är det bara att lasta och ta tillbaka henne igen då...

Mina föreläsare var oense om hur många falangben hästen hade. Den ene hävdade å det allra bestämdaste att även kotsesambenen räknades som falangben. Då dom inte kunde komma överens så sa de helt enkelt till oss att "OK, den frågan kommer inte på eran tenta".
Vad säger du om det? och har du möjlighet att förklara varför veterinärerna överhuvudataget är oense om den frågan?
*undrar...*

Jag har aldrig hört talas om att veterinärer skulle vara oense i den frågan!
Var föreläsaren ifråga verkligen veterinär?
Tycker det är solklart att varken kotsesambenen eller strålbenet är falanger.
Man pratar om första andra o tredje falangen både på djur o människor, det är inte bara hästar som har senben vid falanglederna.
PL

peter_lundin skrev:
Man kan väl säga att senbenen hör till falangerna men de är inga falangben.
PL

Det var där de tvistades. Jodå, de var veterinärer båda två. Den ena med alltför känt ansikte utåt inom reproduktion och den andra anställd via SLU för oss Hippologer.

Liknande trådar

Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: casio01
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 247
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 919
Senast: Noxos
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
614
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31